گسترش فعالیت وهابیت در کرمان و گلستان

مسئول گروه جهادی تراب گفت: متاسفانه فعالیت وهابیان در قالب اهل تسنن در جنوب کرمان و گلستان افزایش پیدا کرده است.

حجت الاسلام علیرضا اوجان عباسی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، گفت: متاسفانه عده‌ای از پاکستان وارد مساجد جنوب کرمان می‌شوند و به راحتی افکار وهابیت را تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: در روز عید غدیر وهابیون جنوب کرمان با دادن هدیه و عیدی به مردم، آن روز را روز خلافت رسیدن ابوبکر اعلام کردند و با این کار سعی در تغییر افکار و عقاید شیعیان داشتند.

این جهادگر طلبه گسترش فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی را تنها راهکار مقابله با آسیب‌های وهابیت در برخی مناطق محروم کشورمان عنوان کرد و گفت: مناطق محروم کشورمان مانند زمین آماده کشتی است که هر نوع بذری در آن بکاری رشد می‌کند، اما متاسفانه تا کنون غفلت‌های زیادی از نیازهای فکری و فرهنگی مردم مناطق محروم شده است.

اوجان عباسی در ادامه تاکید کرد: مبلغان دینی می‌توانند با صرف هزینه و انرژی بسیار کمی، سطح فکری و فرهنگی و دینی مردم را ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه گفت: متاسفانه در استان گلستان فعالیت وهابیت بیشتر شده؛ آنها در آنجا زمین می‌خرند و ساخت و ساز می کنند.

مسئول گروه جهادی تراب با اشاره به دشمنی وهابیت با اهل بیت (ع) گفت: بسیاری اوقات برادران اهل تسنن برای مراسم‌های نذری که در مناطق محروم برگزار می‌کردیم، گوسفند نذری می‌آوردند، اما در یک مقطعی وهابی ها مانع از نذری دادن برادران اهل تسنن شدند.

اوجان عباسی گفت:  گروه جهادی تبلیغی تراب سال‌هاست در مناطق محروم منوجان و قلعه گنج در جنوب کرمان، کلاله استان گلستان و ایلام با برگزاری کلاس‌های آموزش، جلسات مشاوره دینی و اردوهای مختلف فعالیت می‌کند.

وی در خصوص تاثیرات این فعالیت گفت: تا کنون حدود ۳۵ نفر از جوانان این مناطق که در گذشته سطح تحصیلات پایینی داشتند، برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه‌های مشهد، یزد و کرمان شده، ۱۵ نفر به دروس حوزه علمیه علاقه پیدا کرده و طلبه شده اند و عده‌ای از جوانان نیز کارگاه بلوک زنی راه‌اندازی کرده اند.

مسئول گروه جهادی تبلیغی تراب با اشاره به برخی رسم و رسومات قبیله‌ای برای ازدواج در جنوب کرمان گفت: در طول سال‌های فعالیتمان توانستیم تا حدی این رسم و رسومات سخت را تعدیل کنیم.

اوجان عباسی همچنین بیان داشت: بر اساس برخی رسومات سخت، جوان باید در داخل قبیله خودش یا با پسرعمو و دخترعمویش ازدواج کند، در حالی که ما می‌توانیم هر سال برای حدود ۲۰ نفر از جوانان مراسم ازدواج جمعی با تهیه جهیزیه مختصر برگزار کنیم.

وی از رواج آیین انحرافی در مناطق محروم جنوب کرمان خبر داد و گفت: در آنجا به قدم‌گاه‌های خرافی مانند قدم‌گاه حضرت عباس(ع) یا قدم‌گاه حضرت علی(ع) اعتقاد داشتند و یا به درخت دخیل می‌بستند، بعد از گسترش فعالیت‌های فکری و فرهنگی‌مان توانستیم تا حدی دیدگاه‌های خرافی را بخصوص در جوانان تغییر دهیم.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.