گسترش موج اعتراضات به دخالت های آمریکا در جنوب شرق آسیا

به گزارش ایرنا از مالزی، صدها فیلیپینی در اعتراض به دخالت های آمریکا در امور داخلی این کشور در مقابل سفارت آمریکا در فیلیپین تجمع کرده و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

در جریان این اعترضات پلیس ضد شورش فیلیپین با حضور در منطقه مانع از نزدیک شدن معترضان به سفارت آمریکا در مانیل شدند.

معترضان فیلیپینی بر این باورند تا زمانی که دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور ادامه داشته باشد و نظامیان آمریکایی در فیلیپین مستقر باشند، این کشور نمی تواند ادعای استقلال کامل داشته باشد.

معترضان همچنین افزایش دخالت های نظامی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آمریکا در مورد فیلیپین را همراه با سیاست های رییس جمهوری این کشور بزرگترین ضربه به استقلال این کشور می دانند.

نیگنو آکینو رییس جمهوری فیلیپین به تازگی در دیداری که با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید داشته، خواستار اتحاد بیشتر بین دو کشور و همچنین تقویت نظامی کشورش توسط آمریکا شده است.

خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) نیز در خبری می نویسد: در حالی که این کشور صد و چهاردهمین سالگرد اسقلال خود را جشن گرفت، معترضان به سیاست های بنیگنو آکینو، از وی خواستند به دلیل عدم توانایی در اجرای قانون جامع اصلاحات ارضی از سمت خود کناره گیری کند. برخی معترضان نیز آکینو را به خاطر سیاست های خارجی وی بدترین و خطرناک ترین رییس جمهوری این کشور می دانند.

روزهای پایانی هفته گذشته نیز معترضان به سفر رییس جمهوری فیلیپین به آمریکا با برگزاری تظاهراتی اعتراض خود را روابط نظامی با آمریکا نشان دادند و اعلام کردند حالا که پس از ۲۰ سال توانسته ایم نیروهای آمریکایی را از کشورمان بیرون کنیم، خواستار بازگشت آنها نیستیم در حالی که آنها برای بار دیگر و بدون انجام موافقت نامه های رسمی در حال بازگشت به کشورمان هستند.

در پی تلاش آمریکا برای حضور در منطقه آسیا – اقیانوسیه و با توجه به چالش های دریایی فیلیپین با چین، آمریکایی ها که از سال ۱۹۹۲ مجبور به ترک فیلیپین شدند و بر اساس الحاق بندی به قانون اساسی این کشور ایجاد پایگاه نظامی خارجی در خاک فیلیپین ممنوع شد، برای بار دیگر نظامیان خود را در این کشور مستقر کرده اند که این امر موجب برخی اعتراضات بر علیه سیاست نظامی گری آمریکا شده است.

در ماه گذشته نیز که یک زیردریایی هسته ای آمریکا در ساحل بند ‘سابیک’ این کشور پهلو گرفت، مردم فیلیپین اعتراض خود را به این موضوع اعلام کردند.

در جریان مانورنظامی مشترک بین فیلیپین و آمریکا نیز که در ماه های گذشته برگزار شد، معترضان در مقابل سفارت آمریکا در مانیل تجمع کردند. معترضان که خواستار خروج سربازان آمریکایی از مانور نظامی مشترک با سربازان فیلیپینی بودند پرچم آمریکا را در جلوی سفارت این کشور در مانیل به آتش کشیدند.

آمریکا به تازگی با دولت فیلیپین به توافقاتی دست یافته که بر خلاف قانون اساسی فیلیپین بار دیگر پایگاه های خود را در این کشور مستقر کند و قراردادهای جدید خرید تسلیحات نیز بین دو کشور به امضاء رسیده است.

صدها تن از میانماری های مقیم مالزی نیز روز سه شنبه با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در کوالالامپور اعتراض خود را به دخالت های دولت آمریکا در کشورشان اعلام کردند. تجمع کنندگان دولت آمریکا را عامل درگیری های اخیر قومی در این کشور معرفی کردند.

آساق**۳۳۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۵۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.