گسترش همکاری‌های ایران و ترکیه در زمینه آموزش و پرورش و امور فرهنگی

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ‘محمدرضا رحیمی’ عصر امروز (سه‌شنبه) در دیدار «عمر دینچر» وزیر آموزش ملی ترکیه، روابط دو کشور را رو به گسترش و عمیق توصیف کرد و افزود: در سفر اخیر اردوغان (نخست‌وزیر ترکیه) به ایران، توافقات خوبی میان دو کشور شکل گرفت و رییس جمهوری اسلامی ایران نیز تاکیدات فراوانی نسبت به اجرایی شدن این توافقات دارند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: اجرایی شدن توافقات گسترده میان دو کشور می‌تواند به یکباره سطح روابط را به میزان قابل توجهی ارتقاء دهد.

رحیمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است روابط تجاری خود را با ترکیه به بالاترین سطح ممکن برساند، یادآور شد: ایران در دوسال گذشته تلاش کرده است روابط تجاری خود با ترکیه را نسبت به سایر کشورها افزایش دهد.

وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تبادل تجربیات در زمینه آموزش و پرورش خبر داد و گفت: دو کشور باید روابط خود را در همه زمینه‌ها پا به پای هم افزایش دهند که در این میان یکی از مهمترین زمینه‌ها، همکاری در زمینه آموزش و پرورش و توسعه روابط فرهنگی است.

معاون اول رییس جمهوری، ترکیه را از بهترین همسایگان و دوستان جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: باید تلاش کنیم روابط تهران-آنکارا هر روز صمیمانه‌تر و مستحکم‌تر از روز گذشته باشد.

** همکاری ایران و ترکیه در بخش آموزشی و علمی کمتر از سایر بخش‌ها است

«عمر دینچر» وزیر آموزش ملی ترکیه نیز در این ملاقات سفر گفت‌وگوهای خود با وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: این سفر فرصت مناسبی برای تبادل دیدگاه‌ها در زمینه مسایل مرتبط با همکاری‌های دو کشور در حوزه آموزش و پرورش بود.

وزیر آموزش ملی ترکیه با اشاره مشترکات تاریخی، دینی، فرهنگی و اجتماعی فروانی میان ایران و ترکیه، اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور در زمینه آموزشی، علمی، تکنولوژی و فرهنگی نسبت به سایر زمینه‌ها از پیشرفت خوبی برخوردار نبوده است که در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود تصمیماتی برای جبران گذشته اتخاذ کردیم.

وی ایران را کشور دارای تمدن با تاریخی دیرینه و کهن توصیف و اظهار امیدواری کرد با گسترش همکاریهای تهران- آنکارا، دو کشور به هدف‌های برتری در زمینه آموزش و پرورش و امور فرهنگی دست پیدا کنند.

سیام*۲۰۲۳* ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۵۶۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.