گشایش بزرگترین کارخانه معدن طلا خاورمیانه

۰۵اردیبهشت،

بینا- فرماندار تکاب از آماده افتتاح و بهره برداری بودن کارخانه طلای زره شوران تکاب بعنوان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه تا ۲ ماه آینده خبر داد.

به گزارش بنکر (Banker)، محمد علی داعی ظهر چهارشنبه در جریان بازدید از روند احداث کارخانه طلای زره شوران تکاب، با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی این کارخانه بعنوان نیاز اصلی شهرستان برای فرآوری این فلز گرانبها، افزود: با راه اندازی این واحد ارزش افزوده ناشی از فرآوری طلای استخراجی برای اجرای طرحهای توسعه منطقه هزینه می گردد.
وی با بیان اینکه عملیات احداث کارخانه طلای زره شوران تکاب از سال قبل آغاز و با بهره برداری از این کارخانه طی ۲ ماه آینده ۳ تن طلا از این کارخانه به طور سالانه استحصال و برای ۲ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می گردد، اظهار داشت: معدن طلای زره شوران به عنوان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه در ۳۹ کیلومتری تکاب واقع شده که ۱۱ میلیون تن ذخیره طلا با عیار ۷٫۹ دهم گرم در تن بوده و ۸۸ تن طلا و ۲ تن نقره خالص از این معدن قابل استحصال است.
فرماندار تکاب با بیان اینکه آذربایجان غربی با دارا بودن معادن غنی کانسنگ طلا صدرنشین جدول تولید این فلز با ارزش در کشور محسوب می گردد، اعلام کرد: در حال حاضر میزان ذخایر طلای مناطق معدنی آذربایجان‌غربی به ۱۰۰ تن می‌رسد و این در حالیست که با ادامه فعالیتهای اکتشافی در شهرستانهای ماکو،‌ سلماس،‌ شاهین‌دژ و سردشت میزان ذخایر افزایش می یابد.
آذربایجان غربی رتبه اول کشور را از نظر ذخایر و تولید طلا در اختیار دارد و با ساخت واحد فرآوری و استحصال طلا در معدن زرشوران تکاب، سالانه سه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم شمش طلا و بیش از یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم نقره تولید می‌شود.
یک معدن بزرگ طلای “آق دره” در تکاب وجود داشته که عیار کانسنگ آن نزدیک به پنج گرم در هر تن بوده و می تواند سالانه بالغ بر ۲٫۲ تن طلا تولید کند، معدن طلا و نقره ” باریکای” سردشت و “خرابه” پیرانشهر که اخیر شناسایی شده اند با اندیس های معدنی قابل توجه موقعیت استان به لحاظ تولید فلزات گرانقیمت را به نحو چشمگیر تقویت می کند.
علاوه بر این معادن، در شهرستانهای ماکو، سلماس، شاهین دژ و محدوده های دیگری از شهرستان تکاب رگه های معدنی طلا و نقره یافت شده که در صورت بهره برداری از این معادن آذربایجان غربی به رتبه های جهانی در تولید طلا و نقره دست می یابد./ مهر

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.