گشتی در موزه های آستان قدس رضوی+بازدید مجازی

۲۳م دیماه ،

اگر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) رفتید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار زیارت از موزه‌‌های آستان قدس رضوی هم بازدیدی داشته باشید.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز،اگر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) رفتید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار زیارت از موزه‌‌های آستان قدس رضوی هم بازدیدی داشته باشید. قدمت موزه‌‌های این مجموعه به سال ۱۳۲۴ ه.ش برمی​گردد که اولین موزه در صحن امام خمینی(ره) فعلی ساخته شد. از آن سال تاکنون آستان قدس رضوی صاحب۱۲ گنجینه موزه‌ای شده است که بازدید از آن می‌تواند جالب باشد که به اختصار تعدادی از این گنجینه ها را به شما معرفی می کنیم.

مجموعه موزه‌‌های آستان قدس به شرح ذیل است:

گنجینه قرآن و نفایس:

اهمیت این گنجینه به صحف و قرآن‌‌‌های نفیس آن ازجمله قرآن‌‌‌های منسوب به امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امـام حسین(ع)، امـام سجاد(ع) وامـام رضا(ع) است. قرآن‌‌‌های این گنجینه به خط خطاطان مشهور جهان اسلام، با تذهیب و طرح‌‌‌های زیبا و ظریف و روی پوست آهو یا ورق‌‌‌های کم‌نظیر و ارزشمند نوشته شده است.

گنجینه تخصصی فرش:

این مجموعه شامل ۳۷ تخته قالی و قالیچه است که از میان نفیس‌‌‌ترین فرش‌‌‌های موجود در آستان قدس رضوی انتخاب شده است. از آن جمله قالی هفت شهر عشق(که نمای هفت شهر مقدس مکه، مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد در آن بافته شده است) و قالی گلابتون(که در آن تار‌‌هایی از ابریشم با رشته نازک طلا یا نقره پیچیده شده است) را می‌توان نام برد.

گنجینه هدایای مقام معظم رهبری:

طبقه همکف ساختمان موزه قرآن به مساحت ۴۰۰ مترمربع فضای نمایشی، از سال ۱۳۷۳ به محل نمایش هدایای مقام معظم رهبری [هدیه ارزشمند مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس] اختصاص یافته است. اشیای این گنجینه شامل آثار هنری(تابلو‌‌های خط و تذهیب، نقاشی، فرش، تراش روی شیشه، معرق چوب، معرق صدف، سوزن‌دوزی، قلم​زنی روی مس)، انواع ظروف (چینی، کریستال، نقره…)، ماکت‌ها، مدال‌‌‌ها و… است که توسط شخصیت‌‌‌های ملی و خارجی به مقام معظم رهبری هدیه شده است.

گنجینه سکه و مدال :

یکی از گنجینه‌‌‌های نفیس آستان قدس رضوی، مجموعه سکه‌‌‌ها و مدال‌‌‌های آن است که در حال حاضر برحسب ظرفیت مکان از بین صد‌‌ها سکه و مدال خزانه آستان قدس رضوی، تعداد ۴۰۷ سکه از دوره‌‌‌های سلوکی، اشکانی، ساسانی، خلفای اموی، سامانی، آل‌بویه، خلفای عباسی، غزنوی، سلجوقی و صفویه به همراه ۹۹ عدد مدال به نمایش گذاشته شده است. سکه‌‌‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) به تاریخ ۲۰۲ و ۲۰۳ هجری قمری از جمله سکه‌‌‌های بسیار نفیس این مجموعه است. 

گنجینه آبزیان:

 در گنجینه آبزیان ۵۰۸قطعه از شگفت‌انگیزترین موجودات دریایی، توجه خیل عظیمی ‌از علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند. این گنجینه شامل بخشی از ۱۲۸۲ قطعه صدف و حلزون دریایی است که توسط محمد سعید فؤاد وهبه از کشور سوریه به آستان قدس رضوی اهدا گردیده است.

ماهی مومیایی شده «شیطان دریا» از جالب‌ترین موجودات به نمایش در آمده در این مجموعه به شمار می‌رود

گنجینه سلاح:

این گنجینه در تاریخ ۸/۴/۱۳۷۸ همزمان با میلاد مسعود پیامبراکرم (ص) و ولادت با سعادت امام جعفر صادق (ع) در طبقه دوم موزه مرکزی واقع در ضلع شرقی صحن امام خمینی (ره) افتتاح گردید.

این مجموعه شامل نمونه های از سلاح های سرد و گرم می باشند که برخی از آنها عبارتند از:

– تفنگ سر پر با دسته خاتم و کتیبه زرکوب «سرکار میر رستم خان تالپر» و «یا علی»
– تفنگ چهار لول با نشان زرکوب ساخت آلمان به طول ۱۱۸ سانتیمتر
– انواع باروت دان های چوبی، چرمی، فلزی و عاج.
– تبرزینهای فولادی مزین به نقوش اسلیمی و ختائی قلم زنی شده و کتیبه «وقف امام رضا (ع)»
– عصاهای نیزه دار یکی با دسته سنگ یشم، زرکوب و مزین به نقوش گیاهی و کتیبه وقف «جناب علی بن موسی الرضا (ع) سنه ۱۲۵۸ ق.»
– کمانهای چوبی لاکی روغنی دارای کتیبه وقف و تاریخهای ۱۰۱۸ و ۱۱۱۴ ه. ق.
– کلاهخود، لباس رزم و ساعدبند فولادی و زرکوب دارای کتیبه آیه الکرسی و «عمل استاد حسن سنه ۱۲۱۷ ه. ق.» و سپری از پوست کرگدن با یک هلال و دوایر مینا کاری شده مربوط به دوره صفوی.
– پیراهن رزم مکتوب به آیات و طلسمات مربوط به دوره صفوی.

بازدید مجازی از موزه

موزه مرکزی کلیک کنید

موزه مردم شناسی کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مریم:

    خیلی خیلی خوبن ولی اگرعکس های بیشتری ازموزه هاداشت بهتربود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.