گشت‌وگذاری در “جزایر سه‌گانه ایرانی” با طعم اقتدار و امنیت

۰۷اردیبهشت،

در حالی جزایری از جنس ایران اسلامی با صلابت و اقتدار در مرزهای آبی این مرز و بوم آرامیده‌اند که گرمای دل جنوب‌نشنان کشورمان بدرقه راه حافظان آن است.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران؛ جمهوری اسلامی ایران در مرزهای آبی جنوب خود حدود ۳۰ جزیره کوچک و بزرگ دارد که ۱۴ جزیره از این جزایر در استان هرمزگان و هم‌مرز با آب‌های خلیج نیلگون همیشه فارس واقع شده است.

سه جزیره از این جزایر ۱۴ گانه استان هرمزگان به دلیل موقعیت استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همواره همانند نگینی در جنوب مرزهای جمهوری اسلامی ایران می‌درخشد.

چند صباحی است کشور تازه تاسیس و نوپای امارات متحده عربی پا را فراتر گذاشته و به تحریک کشورهای غربی ادعای مالکیت این جزایر را دارند! فارغ از آن‌که خود زمانی بخشی از مرز و بوم بوده است.

ماجرا از آن جایی شدت گرفت که رئیس‌جمهور کشورمان دو سال پیش در جریان سفرهای استانی به جزیره ابوموسی سفر کرد. پس از آن بود که کشورهای عربی از جمله امارات متحده نسبت به این سفر واکنش نشان دادند تا شاید آبی در هاون کوبیده باشند!

این موضوع ادامه داشت تا اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه نظارتی خود تصمیم برآن گرفت تا از جزایر سه‌گانه به عنوان بخشی از خاک جمهوری اسلامی ایران بازدید کند.

تصمیم اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به مذاق کشور امارات خوش نیامد و این بار از اهرم شورای به اصطلاح همکاری خلیج فارس استفاده کرده و بیانیه‌ای در این راستا صادر کردند که این اقدام با واکنش صریح و قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شد و اعضای این کمیسیون نیز با صدور بیانیه‌ای قاطعیت خود را اعلام کردند.

از این جا بود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر تصمیم خود مصصم و مقرر شد ۱۸ اسفند ماه سال قبل به جزایر سه‌گانه سفر کنند، البته ۱۲ عضو این کمیسیون از ساعت ۵ صبح پنج شنبه ۱۸ اسفند ماه تا ساعت ۸ صبح همان روز در ترمینال ۴ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد منتظر پرواز بودند اما به دلیل بارش سنگین برف، این پرواز لغو و به تبع آن این سفر نیز به آینده موکول شد.

ناگفته نماند اعضای کمیسیون اعزامی پس از لغو این سفر به بیمارستان فیروزگر مراجعه و از مرحوم حجت‌الاسلام سیدجلال یحیی‌زاده‌فیروزآبادی نماینده تفت و میبد که در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری بود عیادت کردند.

تصمیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پابرجا بود تا اینکه که نج‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه سال جاری عملی شد.

۹ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ساعت ۲۰:۲۰ چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با هواپیمای ایرباس تهران را به مقصد بندرعباس ترک کردند.


اعضای کمیسیون ساعت ۸ صبح روز پنج شنبه سفر خود را با یک فقره هلی‌کوپتر “ام ال” و یک فقره هواپیمای مسافربری ویژه از فرودگاه بندرعباس آغاز کردند. همچنین در این سفر استاندار، معاون سیاسی و مدیر کل امنیتی استان هرمزگان نیز ۹ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را همراهی می‌کردند.

هلی‌کوپتر حامل ۲۷ عضو بازدید کننده با سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت و ارتفاع ۱۵۰۰ پا، آب‌های خلیج همیشه فارس را درنوردیده و با عبور از آسمان جزیره هنگام و قشم پس از ۴۵ دقیقه خود را به جزیره تنب بزرگ رساند.

تنب بزرگ جزیره‌ای است در ۱۲ کیلومتری جزیره هنگام و ۲۰۰ کیلومتری بندرعباس که مساحت کل آن ۱۳ مایل می‌باشد. این جزیره غیرمسکونی بوده و نیروهای نظامی و برخی کارکنان ادارات دولتی در آن ساکن می باشند.

اعضای بازدید کننده پس از یک ساعت بازدید از قسمت‌های مختلف این جزیره سپس راهی جزیره ابوموسی شدند که ساعت ۱۱:۳۰ به جزیره خوش آب و هوای ابوموسی رسیدند.

جزیره ابوموسی یکی از جزایر ایرانی واقع در جنوب غرب بندرعباس قرار دارد که ۱۲ مایل دریایی با مرکز استان هرمزگان فاصله دارد. هم چنین این جزیره در ۴۱ مایلی بندرلنگه قرار داشته و با جزایر تنب بزرگ و کوچک،‌جزیره سیری، جزیره فارو،‌جزیره کیش و جزیره فاروگان همسایه است به طوری که با جزیره ابوموسی ۲۷ مایل دریایی با جزیره تنب بزرگ، ۲۵ مایل دریایی با جزیره تنب کوچک و ۸ مایل با جزیره سیری فاصله دارد.

این جزیره دورترین جزیره ایرانی در آب‌های خلیج است و به دلیل دسترسی به آب‌راه‌های(محلی که کشتی‌ها از آن عبور و مرور می‌کنند) شمالی و جنوبی مکان استراتژیکی به شمار می‌رود.

از دیرباز مردم عزیز ایران اسلامی در این جزیره حضور داشته و یک زندگی عادی را تاکنون سپری کرده‌اند مردم جزیره ابوموسی که طبق آخرین سرشماری صورت گرفته ۷ هزار و ۷۰۰ نفر می باشند در بخش‌های مختلف از جمله صیادی و صنایع دستی مشغول به انجام فعالیت می‌باشند.

یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت این جزیره امنیت بالای این جزیره است چرا که نیروهای نظامی خدوم و باغیرت ایرانی در آن جا مستقر شده و به قول یکی از فرماندهان ارشد، خلیج فارس را بهتر از محل‌های خود می‌شناسند.

در جزیره ابوموسی مجموعه‌های حاکمیتی نیز وجود دارند به طوری که این جزیره دارای فرمانداری، بخشداری، شهرداری ، آموزش و پرورش، تامین اجتماعی، بانک، بیمه، دادگاه، پست، مخابرات، دانشگاه‌های پیام نور و آزاد، بیمارستان تخصصی،‌مرکز بهداشت و درمان و…. است.

ناگفته نماند در قسمت کوچکی از این جزیره برخی میهمانان عرب‌زبان زندگی می‌کنند که دولت امارات با پرداخت حقوق ماهیانه از آن‌ها درخواست کرده است فقط در این جزیره ساکن باشند البته این اشخاص در صورت ورود به قسمت اصلی جزیره بازرسی می‌شوند.

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از بازدید از بخش‌های مختلف این جزیره، نماز خود را در مسجد بزرگ و زیبای ابوموسی به جای آوردند و پس ازآن از بیمارستان تازه تاسیس شهرستان ابوموسی نیز بازدید کردند.

بیمارستان ابوموسی که در یکی از نقاط زیبای این شهرستان واقع شده است، ۳۰ تخوابی بوده و ۵ متخصص جراحی زنان، داخلی، اطفال، بیهوشی و عمومی دارد، ذکر این نکته نیز لازم است که غریب به اتفاق تمامی کارکنان این بیمارستان بومی می باشند.

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس کشورمان پس از اقامه نماز جلسه شواری تامین استان را در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل دادند.

نمایندگان دولت و مجلس در این شورا تصمیم گرفتند که هرکدام طبق وظایف و اختیارات خود، اقداماتی در این جزایر انجام دهند که توسعه صنعت توریسم و اشتغالزایی از جمله این موارد بود.

سه تن از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس در خلال این جلسه به اتفاق فرماندار ابوموسی از مناطق عرب‌نشین این جزیره نیز بازدید به عمل آوردند.

اعضای بازدید کننده پس از ۵ ساعت حضور در جزیره ابوموسی ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه این جزیره را به مقصد جزیره سیری ترک کردند.

جزیره سیری با ۱۷٫۳ کیلومتر مربع مساحت در ۴۰ کیلومتری غرب جزیره ابوموسی و ۷۵ کیلومتری بندر لنگه قرار دارد.

یکی از شاخصه‌های مهم جزیره سیری وجود پالایشگاه “ان جی ال” (فرایند جداسازی گاز از نفت خام) در این جزیره است که کارفرمای آن شرکت نفت فلات قاره ایران و پیمانکار آن شرکت مهندسی ساختمان صنایع نفت از سال ۸۳ مشغول به کار می باشند.

این جزیره نیز مسکونی نبوده و فقط کارکنان پالایشگاه مذکور و نیروهای نظامی در آن ساکن می باشند.

یکی دیگر از نکات مهم و جالب این جزیره وجود ۸۰۰ راس آهو در این جزیره کوچک است که در کنار صنعت به زندگی روزمره خود مشغول می باشند.

اعضای بازدید کننده که مدت بازدید آنها ۶۰ دقیقه به طول انجامید ساعت ۵:۳۰ دقیقه جزیره سیری را به مقصد بندرعباس ترک کردند.

در حالی ۹ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در فرودگاه بندرعباس به زمین نشستند که به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و از بخشی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران بازدید کرده بودند.

این در حالی است که جزایر سه گانه برای همیشه ایرانی بوده و جزئی از خاک لاینفک جمهوری اسلامی ایران برای همیشه باقی خواهد ماند.


علاءالدین بروجردی رئیس،منصور حقیقت‌پور نایب رئیس، محمدحسن آصفری دبیر، محمدرضا محسنی‌ثانی رئیس کمیته امنیت ملی،اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاع، صفر نعیمی‌رز، هادی شوشتری، احمد شوهانی و محمد عاشوری‌تازیانی چهار عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعضای بازدیدکننده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جزایر استراتژیک جنوب کشور بودند. 

گزارش از: وحید عظیم‌نیا
انتهای‌پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.