گشودن مسیر تدارکاتی خودروهای ناتو با سفر مقامات پاکستان به شیکاگو پیوند خورده

به گزارش ایرنا,رسانه های خبری روز دوشنبه در پاکستان این سوال را از قول کارشناسان سیاسی مطرح کردند که با توجه به عدم ‘عذرخواهی آمریکا از پاکستان بخاطر کشتار ۲۴ تن از سربازان پاکستانی در پست مرزی ‘سلاله’ در ۲۶ نوامبر سال گذشته و همچنین عدم بازگشایی مسیر عبور کاروانهای تدارکاتی ناتو به افغانستان،آیا پاکستان قادرخواهد بود که در اجلاس ناتو در شیکاگو شرکت کند؟ اگر پاسخ به این سووال مثبت است،پس، با چه شرایطی این کار انجام می شود.

رسیدگی به این دو سووال،روز دوشنبه ، با اضطراب و نگرانی قابل توجهی در اسلام آباد پایتخت این کشور آغاز می شود.

از سویی دیگر امروز حنا ربانی کهر وزیر امور خارجه پاکستان در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرد که پاکستان به دنبال رویارویی با ناتو نیست و قادر به تحمل فشار ۴۸ کشور عضو این پیمان نیست.

وی بااشاره به اینکه پاکستان نمی تواند بیش از این مسیر تردد خودورهای تدارکاتی ناتو را مسدود نگاه دارد و در حال وضع مالیات بر تردد این خودروها در خاک کشورش است,افزود:کشورش به دلیل عضویت در شورای سازمان ملل متحد به وظیفه بین المللی خود آگاه است و رویارویی با ناتو را تحمل نخواهد کرد.

از طرف دیگر نشست سه جانبه ‘جان آلن’ فرمانده نیروهای ناتو ‘ایساف’ در افغانستان با فرمانده ارتش پاکستان ‘ژنرال اشفاق پرویز کیانی’ و ‘شیرمحمد کریمی’ فرمانده ستاد ارتش افغانستان ، روزهای شنبه و یکشنبه در راولپندی پاکستان با هدف یافتن راهی تازه برای کنترل مرزها و نیز جلوگیری از وقوع حوادثی نظیر فاجعه ‘سلاله’ ، برگزار شد.

برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که کمیته دفاعی کابینه پاکستان روزهای سه شنبه ۱۵ و ۱۶ می (۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه) با ‘سید یوسف رضا گیلانی’ نخست وزیر دیدار و پاکستان روز ۱۷ می (۲۸ اردیبهشت ماه) بازگشایی مسیر عبور کاروانهای تدارکاتی ناتو به افغانستان را اعلام کند.

بر اساس گزارش رسانه های محلی از استدلال این تحلیلگران،دلایل شکل گرفته توسط سخنرانان ، دیپلمات ها و رسانه های آمریکایی که بعضا از صمیم قلب صورت گرفته است و بسیاری در دولت پاکستان نیز خریدار آن هستند و توانسته اند درمیان عامه مردم این کشور ذهنیت سازی کنند،که بالاخره پاکستان با قبول ‘تامین تدارکات ناتو’ عادی بدست آورد.

پاکستان اکنون مجبور شده است به آنچه که به آن ‘اقدام از ترس اولتیماتوم’ ناتو بخاطر از دست ندادن اجلاس شیکاگو گفته می شود و به باور پاکستان بمعنای’طرد این کشور از تصمیم گیری های مهم در پایان بازی افغانستان’ است ، تن دهد.

به عقیده این تحلیلگران ، این درحالی است که بسیاری از مردم پاکستان از هم اکنون از کسری بودجه سال آینده کشور نگرانند و اظهار می دارند که وزارت دارایی پیشتر ، بازپرداخت پول دریافتی از ‘صندوق حمایت رقابت’ را که آمریکا بمنظور ایجاد رقابت بین شماری ازکشورهای منطقه نظیر پاکستان ، تایلند و… برای سرمایه گذاری در تولید پرداخت می کند را در بودجه امسال محاسبه کرده است.

موضع گیری مجلس نمایندگان آمریکا در قبال اندک تاخیر در بازپرداخت پول دریافتی پاکستان از این صندوق،می تواند اعمال انواع تحریم ها و ترجیحا در ارتباط با واردات از این کشور را شامل شود و عمدتا بر این ذهنیت استوار است که اگر تا قبل از برپایی اجلاس شیکاگو این بن بست باز نشود ، دیگر کاری نمی توان کرد.

شماری از کارشناسان داخلی می گویند که از زمان اعلان کمیسیون پیشنهادات پارلمان پاکستان مبنی بر لزوم ‘عذرخواهی ‘ آمریکا از پاکستان بخاطر فاجعه ‘سلاله’ ، همه رسانه ها بحث خود را بر دو حول ‘عذرخواهی’ و نیز ‘توقف حملات پهپادها’ متمرکز کردند.

رسانه های محلی در ادامه به نقل از کارشناسان به طرح این سووال پرداخته اند که چرا فاجعه ‘سلاله’ که منجر به مسدود شدن مسیر عبور کاروان تدارکاتی ناتو شد ، تا این حد برای پاکستان ‘اعصاب خراب کن’ شده است.

بدون شک ، داغی این حادثه که ظاهرا با خون سربازان پاکستانی بازی کرد ، پشت مردم پاکستان را لرزاند ، اما،با بازگشت به جو ایجاد شده پس از دوم ماه می که آمریکا به محل اقامت ‘اسامه بن لادن’ در ابیت آباد ایالت ‘خیبرپختونخوا’ درشمال غربی پاکستان حمله و وی را به قتل رساند ، بسیاری را قانع کرد که به احتمال بسیار زیاد آمریکا و یا شاید هم ریزتر شده و بگوییم ‘پنتاگون’ در پی ناامیدیش در افغانستان این تهاجم ، یعنی ‘سلاله’ را برای تنبیه پاکستان، برنامه ریزی و اجرا کرده است.

ناظران می گویند ، درست است که آمریکا در تبلیغات رسانه ای خود حادثه ‘سلاله’ را یک اقدام ‘اشتباه ‘ خواند اما ، برای اکثریت پاکستانی ها ، حمله به ‘سلاله’ عملی ‘تعمدی’ برای تنبیه پاکستان از سوی پنتاگون بخاطر ‘عدم همکاری یا بقول آنها ‘عدم همکاری’ در ‘مشارکت دوجانبه’ با آمریکا که بطور مستمر از سوی مقامات آمریکایی به آن متهم می شد ، صورت گرفته است.

گفته می شود که اقدام شجاعانه پاکستان در مسدود کردن مسیر عبور کاروان تدارکاتی ناتو به افغانستان پشت آمریکا و هم پیمانانش را لرزاند و آنها را وادار به فکر کرد. آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد ، باید درک کند که عملکرد خودش موجب بروز این بحران اجتماعی و شکست در پاکستان شده است.

رسانه ها افزودند: این موضوع برای اکثریت قشر روشنفکر سیاسی مشهود است که حاکمیت در پاکستان تحت دیکته و نفوذ آمریکا بوده و نهادهای نظامی کشور نیز بخش اعظم اصول اخلاقی خود را از زمان حادثه ۱۱سپتامبر ، از زمانی که بطور ناخواسته شریک آمریکا در جنگ هدایت شده آن کشور علیه تروریسم شد ، ازدست داده است.

آنها براین باورند که در این سناریو مباحثات سه جانبه فرماندهان ایساف ، ارتش پاکستان و رییس ستاد ارتش افغانستان در روزهای شنبه و یکشنبه ( گذشته ) در راولپندی و دستیابی آنها به یک تفاهم ، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است چرا که برقراری مجدد روابط حسنه میان دو کشور (پاکستان وآمریکا) و بازگشایی مسیر عبور کاروانهای تدارکاتی ناتو ، شاید راه را برای رفتن به سفر به شیکاگو بگشاید.

آساق**۱۷۸۹**۱۰۹۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۲۳۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.