گفتگوی آریا با صادق زیبا کلام :هاشمی از ناطق نوری حمایت خواهد کرد/نامزد احمدی نژاد و جبهه پایداری مشترک است/قالیباف بدون حمایت اصلاح طلبان نمی تواند جلیلی را شکست دهد

خبرگزاری آریا- آقای احمدی نژاد و طرفداران ایشان بخشی از جبهه پایداری را تشکیل می دهند زیرا احمدی نژاد و دولت آنقدر که به جبهه پایداری نزدیک هستند به هیچ وجه با جبهه متحد همخوانی و نزدیکی ندارند و رقابت میان دولت آقای احمدی نژاد و شماری از رهبران جبهه متحد خیلی زیاد است.در واقع اختلاف نظر میان احمدی نژاد و برادران لاریجانی زیاد است در حالیکه ما شاهد هستیم در مجموع جایگاه و پایگاه آقای احمدی نژاد و دولت در جبهه پایداری است.
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی آریا تاکید می کند: رقابت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم میان طیف اصولگرایان خواهد بود زیرا اصولگرایان در مجموع به اصلاح طلبان اجازه ورود به عرصه انتخابات را نخواهند داد.
وی افزود: در واقع از دید اصولگرایان اگر اصلاح طلبان تایید صلاحیت شوند و نامزد اصلی اصلاح طلبان یعنی دکتر محمدعلی نجفی و محمدرضا عارف وارد میدان شوند این خطر از دید اصولگرایان وجود دارد که داستان دوم خرداد ۷۶ مجددا تکرار شود. بنابراین و با توجه به احتمال وقوع این خطر که اصلاح طلبان سکاندار قوه مجریه شوند این سوال مطرح می شود که چرا اصولگرایان باید چنین ریسکی مرتکب شوند و به اصلاح طلبان اجازه ورود به انتخابات را بدهند؟
زیباکلام خاطرنشان کرد: در واقع اگر اصولگرایان بخواهند بر روی نامزد خود سرمایه گذاری جدی و سنگین داشته باشند فضای پرالتهابی مثل دوم خرداد  به وجود می آید که آن هم به هیچ وجه مورد پذیرش اصولگرایان نیست .
وی ابراز عقیده کرد: تکرار داستان دوم خرداد ۷۶ یا داستان انتخابات ۸۸  هردو از دید اصولگرایان در جریان انتخابات سال آینده درست نیست بنابراین معتقدم فعلا به اصلاح طلبان کاری ندارند، اما وقتی بحث انتخابات جدی شد اجازه نمی دهند این طیف حضور جدی در انتخابات داشته باشد.

شانسی برای اصلاح طلبان نمی بینم
وی تاکید کرد: من شانسی برای اصلاح طلبان نمی بینم که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بگذارند حضوری جدی پیدا کنند. بنابراین انتخابات آینده  مبارزه و رقابت جدی در بین خود اصولگرایان خواهد بود.همانطور که در انتخابات مجلس نهم هم دقیقا همینطور بود و اصلاح طلبان در آن حضوری جدی نداشتند و رقابت میان خود اصولگرایان بود. از این رو بنده جریان اصلی انتخابات سال آینده را صرفا میان خود اصولگرایان می بینم.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد:من مجموعه حاکمیت درون اصولگرایی را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به سه جریان اصلی تقسیم می کنم.جریان اول و اصلی اصولگرایی که وابسته به اصولگرایان سنتی است؛ ما اینها را بیشتر تحت عنوان جبهه متحد با محوریت آیت الله مهدوی کنی می شناسیم که دربرگیرنده نیمی از نمایندگان مجلس نهم، برادران لاریجانی، موتلفه، روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رادیو و تلویزیون و برخی مطبوعات حکومتی  می شود.
زیبا کلام جریان دوم اصولگرایی را در مقابل و رقیب جریان اول این طیف دانست و گفت:جریان دوم را ما با عنوان جبهه پایداری می شناسیم که رهبری معنوی این جبهه آیت الله مصباح یزدی و چهره ها و شخصیتهای با نفوذ این طیف مثل حجت الاسلام آقاتهرانی، روح الله حسینیان، علیرضا پناهیان و چهره های شاخص دیگر مثل سردار اسماعیل کوثری و دکتر  کوچک زاده، حجت الاسلام  رسایی ، دکتر لنکرانی ، صادق محصولی ، حجت الاسلام شجونی و….. هستند که با عنوان جبهه پایداری شناخته شده اند.
وی تاکید کرد:البته صحبت هایی که در خصوص اتحاد بین این دو جریان اصولگرایی مطرح می شود را بنده به هیچ وجه قبول ندارم و معتقدم هیچ اتحادی بین اینها به وجود نمی آید و جبهه پایداری نامزدهای خودش را خواهد داشت و جبهه متحد هم نامزدهای خودشان را خواهند داشت.

اختلاف دیدگاه احمدی نژاد و برادران لاریجانی زیاد است
این استاد دانشگاه ادامه داد:اما این سوال مطرح است که طیف و عقبه دولت و آقای احمدی نژاد در کجا قرار می گیرند؟ در مجموع باید بگویم آقای احمدی نژاد و طرفداران ایشان بخشی از جبهه پایداری را تشکیل می دهند زیرا احمدی نژاد و دولت آنقدر که به جبهه پایداری نزدیک هستند به هیچ وجه با جبهه متحد همخوانی و نزدیکی ندارند و رقابت  میان دولت آقای احمدی نژاد و شماری از رهبران جبهه متحد خیلی زیاد است. در واقع اختلاف نظر میان احمدی نژاد و برادران لاریجانی زیاد است در حالیکه ما شاهد هستیم در مجموع جایگاه و پایگاه آقای احمدی نژاد و دولت در جبهه پایداری است.
زیباکلام خاطرنشان کرد:اما جریان سوم اصولگرایی شامل آقای محمدباقر قالیباف می شود.اولین ویژگی که ایشان دارد این است که نه به اصولگرایان با محوریت مهدوی کنی و نه با اصولگرایان جبهه پایداری نزدیکی دارد یعنی قالیباف به دو جریان اول اصولگرایی که مطرح کردم  نزدیکی زیادی ندارد. البته میزان دوری ایشان از این دو جریان یکسان نیست. 

روابط بین قالیباف و جبهه پایداری خیلی سرد است
وی افزود:به عبارت دیگر اگر بخواهیم تحلیل کنیم که قالیباف به کدام یک از دو جریان نزدیک می شود باید بگوییم به جریان اول اصولگرایی یعنی جبهه متحدی ها نزدیک تر است.
این استاد دانشگاه  خاطرنشان کرد: به همان میزان که قالیباف به جریان اول اصولگرایی نزدیک تر می شود به همان میزان از جبهه پایداری فاصله می گیرد که در مجموع روابط بین قالیباف و جبهه پایداری خیلی سرد و خصمانه است و در عین حال روابطش با جبهه متحد هم خیلی دوستانه و صمیمانه نیست، لذا تیرگی که میان قالیباف و جبهه پایداری وجود دارد در بین قالیباف و جبهه متحد نیست.
وی اظهار داشت:در واقع جریانات اصولگرایی که ممکن است حاضر  شوند از قالیباف حمایت کنند عمدتا اصولگرایان سنتی هستند، منتهی تفاوت عمده و مهمی که قالیباف  را از دو جریان دیگر اصولگرا جدا می کند میزان پایگاه اجتماعی است که ایشان در بین اقشار و لایه های غیراصولگرا دارد.
استاد دانشگاه تهران اذعان داشت:در واقع پایگاه اجتماعی دو جریان اصولگرا مشخص است که همان اقشار و لایه های مذهبی تر و سنتی جامعه و کم درآمدتر جامعه هستند و میزان آراء اینها مشخص است، یعنی همان رایی که ناطق نوری در سال ۷۶ آوردند اما در نتیجه سیاستهای آقای احمدی نژاد رای اصولگرایان مقداری بیشتر شده است اما با این وجود فکر نمی کنم مجموع آراء اصولگرایان سنتی و جبهه پایداری به بیشتر از ۱۰  یا حداکثر  ۱۵  میلیون برسد.
وی تاکید کرد:همانطور که بارها گفته ام قالیباف یک بدنه اجتماعی بالقوه مهمی دارد که آن هم ۲۰ میلیون رای اصلاح طلبان است. البته این سخنم به این معنی نیست که این ۲۰ میلیون رای حکما برای قالیباف ریخته می شود اما با این وجود معتقدم اگر قالیباف صرفا منتظر آراء اصولگرایان باشد ایشان شانس زیادی ندارند زیرا بخش عمده ای از این ۱۰ یا ۱۵ میلیون رای به سمت و سوی نامزدها و چهره های اصلی اصولگرا خواهد رفت در واقع این آراء به دکتر سعید جلیلی و یا دکتر ولایتی یا به هرکس دیگری که نامزد اصلی اصولگرایان شود داده می شود. البته احتمال ضعیف وجود دارد که جبهه پایداری و جبهه متحداصولگرایان روی سعید جلیلی توافق کنند که در این صورت هم فکر نمی کنم رای سعید جلیلی به فرض اینکه همه اصولگرایان هم پشت ایشان قرار گیرند خیلی بیشتر از ۱۰ یا ۱۵ میلیون رای شود.

بین قالیباف و جبهه پایداری اختلاف سختی وجود دارد
این چهره دانشگاهی اظهار داشت:قالیباف اگر بتواند آراء اصلاح طلبان را از آن خود کند به راحتی می تواند سعید جلیلی و ولایتی را کنار بزند اما مشکلی که وجود دارد این است که فقط شماری از آراء اصلاح طلبان به سمت آقای قالیباف خواهد رفت آنهم بواسطه کارنامه ایشان در مدیریت شهرداری تهران است.البته این کافی نیست که ایشان بتواند برابر سعید جلیلی بایستد چرا که به حمایت رهبران اصلاح طلب نیاز دارد.
زیبا کلام افزود:اگر قالیباف که جریان سوم اصولگرایی است نتواند اصلاح طلبان را موافق خود کند، شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات نخواهد داشت. زیرا همانطور که گفتم خیلی از آراء اصولگرایان به کاندیدایی  داده خواهد شد که رهبری اصولگرایان آن فرد و گزینه را تایید کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد:بین قالیباف و جبهه پایداری دشمنی سختی وجود دارد از این رو جبهه پایداری برای اینکه قالیباف رای نیاورد تمام هم و غم خود را می گذارد و حتی ممکن است از سعید جلیلی یا ولایتی و یا هرگزینه ای که رهبری اصولگرایان تصمیم بگیرد حمایت و پشتیبانی کند.
وی بار دیگر تاکید کرد:ما باید به دنبال تشکیل دولت آشتی ملی باشیم تا بغض ها و کینه های موجود در کشور که بعد از حوادث انتخابات ۸۸ در کشور بوجود آمده از بین برود یا دست کم التیام پیدا کند زیرا شرایط کشور در عرصه بین الملل ایجاب می کند که ما به دنبال اصولگرایی و اصلاح طلب نرویم و تنها به فکر دولت آشتی ملی باشیم تا انسجام و اتحاد بین نیروهای سیاسی کشور به وجود آورد. یعنی دولتی که از جبهه متحد اصولگرایی، جبهه پایداری و اصلاح طلبان در آن حضور داشته باشند.
زیباکلام ناطق نوری را بهترین گزینه برای تشکیل دولت آشتی ملی عنوان کرد و گفت:البته هم جبهه پایداری و هم خیلی ازاصلاح طلبان بالاخص رادیکال های آنان از مخالفان این نظریه هستند البته هاشمی رفسنجانی و جریاناتی که آینده نظام برای آنها اهمیت دارد از فکر و نظریه دولت آشتی ملی حمایت خواهند کرد.
در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دولت همگام با جبهه پایداری حرکت خواهد کرد
وی خاطرنشان کرد:قطعا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دولت همگام با جبهه پایداری حرکت خواهد کرد و اینگونه نیست که جبهه پایداری یک چهره یا چهره هایی را به عنوان نامزد معرفی کند و آقای احمدی نژاد هم یک چهره و چهره های  دیگری را معرفی کند.تلاش زیادی صورت می گیرد که جبهه پایداری و احمدی نژاد در یک طیف و یک سمت و سو قرار بگیرند.بنابراین احتمال اینکه احمدی نژاد یک نامزد داشته باشند و جبهه پایداری یک نامزد دیگر برای انتخابات معرفی کند را بنده خیلی بعید می دانم.چون من اساسا احمدی نژاد و جبهه پایداری را دو جریان جدای از یکدیگر نمی بینم و این دو را عملا یکی می دانم.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.