گفتگوی آریا با مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی ایران:مسبب اصلی گرانی شیر و لبنیات وزارت جهادکشاورزی است

خبرگزاری آریا- علیداد مسبب اصلی افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی را سوء مدیریت وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد.
مجید علیداد مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا،درباره علت عدم کنترل قیمت محصولات لبنی علی رغم افزایش ۱۰۰ درصدی قیمتها گفت:عملا تصمیماتی که مسئولین ذیربط در این زمینه اتخاذ می کنند اجرا نمی شود و تا زمانیکه عرضه و تقاضا به یک تعادل کامل نرسد به هیچ وجه نمی توان کارخانجات را برای کاهش قیمت محصولاتشان قانع کرد.
وی افزود: تا زمانی که تقاضا برای شیرخام بیشتر باشد حتی اگر خوراک دام مجانی در اختیار دامداران قرار گیرد،دامداران  باز هم حاضر به کاهش قیمت شیرخام نخواهند شد.
در ضمن اتحادیه دامداران به دلیل نداشتن اشراف و ابزاری برای مجاب کردن کارخانجات برای عملی کردن دستورات
علیداد کاهش توان خرید مصرف کننده ها را یکی از معضلات اصلی برای قیمت گذاری محصولات عنوان کرد و اظهارداشت:اگر قیمت محصولات ۱۰ درصد افزایش داشته باشد توان خرید مصرف کننده ها ۱۵ درصد کاهش می یابد که این امر خود عاملی محدود کننده در اعمال قیمتها به حساب می آید.
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی ایران در پاسخ به این سوال که واکنش مسئولین نسبت به تخلفات صورت گرفته از سوی کارخانجات لبنی چه بوده است،گفت:در سال جاری هیچ مصوبه ای از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده مبنی بر افزایش قیمتها ابلاغ نشده است و فقط در سال گذشته براساس مصوبه ای که در سه مرحله ابلاغ شد  قرار شد تا ۲۸ درصد قیمت محصولات لبنی افزایش یابد.
وی ادامه داد:در حال حاضر برخی از کارخانجات لبنی به این مصوبه توجه نکرده و قیمت محصولات خود را حتی تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش داده اند و تنها دلیل این امر را افزایش قیمت شیرخام و نهاده های دامی مطرح می کنند.
علیداد با اشاره به اینکه اوایل سال ۹۰ شیر دامداران حداکثر ۸۵۰ تومان خریداری می شد ولی در حال حاضر ۱۷۰۰ تومان خریداری می شود،اظهارداشت:این افزایش قیمتها فرا قانونی بوده و در واقع دولت نیز چاره ای جزء ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا ندارد.
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی ایران با بیان این مطلب که مسئول اصلی این نابسامانی ها جهادکشاورزی به خصوص امور دام است، افزود: جهادکشاورزی به دلیل داشتن آمار و اطلاعات غلط و تکیه بر این اطلاعات باعث شدند که کار به اینجا کشیده شود.
وی در ادامه گفت:در جلسات مکرری که با مسئولین تنظیم بازار برگزارشد این مسئولین اصرار به کنترل واردات از جمله نهاده های دامی،شیرخشک و گوشت داشته اند که همیشه با مخالفت اتحادیه دامداران و کارشناسان وزارت جهادکشاورزی مواجه شدند.
علیداد مشکل اساسی دیگر را قانونی که به تصویب رسیده بوداعلام کرد و افزود: چرا که طبق ماده ۱۳ قانون برنامه پنجم اجازه واردات در اختیار جهادکشاورزی گذاشته شده بود و تنظیم بازار نیز در دست وزارت صنعت،معدن و تجارت قرار داشت.
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی ایران در رابطه با واکنش جهاد کشاورزی با ایجاد افزایش قیمتها گفت:
مسئولین جهاد کشاورزی در این زمینه هیچ موقع پاسخگو نبوده اند و موقعی که باید در جلسه ای  پاسخگو باشند شرکت نکرده اند.
وی افزود:در حال حاضر مصرف کننده ضرر کننده اصلی بوده که می توان مقصر اصلی این امر را وزارت جهادکشاورزی دانست.  


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.