گفتگوی نهاوندیان با بی بی سی; حل مشکلات ایران و غرب در دولت روحانی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

محمد نهاوندیان از چهره‌های نزدیک به اصول‌گرایان که پیش‌بینی شده در دولت حسن روحانی سمت بالایی داشته باشد،در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی ابراز امیدواری کرد دولت تازه در ایران، فرصتی برای حل مشکلات با غرب باشد

خبراقتصادی: بی بی سی در گزارشی نوشت: “محمد نهاوندیان، از چهره‌های نزدیک به اصول‌گرایان که پیش‌بینی شده در دولت حسن روحانی سمت بالایی داشته باشد، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی ابراز امیدواری کرد دولت تازه در ایران، فرصتی برای حل مشکلات با غرب باشد.”

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که از تهران با برنامه “نیوزنایت” شبکه دو تلویزیون بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، اظهارداشت: با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، فرصت مناسبی پیش آمده که مشکلات بین ایران و غرب، حل و فصل شود.

نهاوندیان همچنین گفت، پیروزی حسن روحانی این امید را زنده کرده است که در چهار سال آینده، ایران شاهد “اقتصادی سازمان‌یافته‌تر” باشد.

بی بی سی در  ادامه این گزارش نوشته است: “آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز شنبه ۱۲ مرداد حکم ریاست جمهوری حسن روحانی را در شرایطی تنفیذ می‌کند که اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارد و به نقل از روحانی، با وضع ایران پس از جنگ هشت‌ساله با عراق شبیه است.”

محمد نهاوندیان در این باره گفته که خوش‌بین است و حسن روحانی هم “سرمایه انسانی” دارد و هم “سرمایه اجتماعی”.

وی ابراز امیدواری کرده است این وضعیت به دولت تازه ایران کمک کند از پس دو چالش پیش رو در امور اقتصادی و بین الملل بر آید.

نهاوندیان در عین حال گفته است:”البته مردم ما آن‌قدر بردباری و درک دارند که بدانند رفع بعضی از مشکلات نیازمند زمان است. مشکلاتی با بعضی از کشورها داریم که طی سال‌ها و دهه‌ها انباشته شده و هیچ کس توقع ندارد که این مشکلات یک‌شبه رفع شود. اما مردم مسیر تفاهم و اعتماد متقابل را پذیرفته‌اند.”

وی از “ابراز علاقه فراوان” بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران مخصوصا در پروژه‌های مشترک با کشورهای همسایه خبر داده است.

محمد نهاوندیان در پاسخ به سئوال بی‌بی‌سی دربارهٔ سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، اول‌وزیر اسرائیل که حسن روحانی را “گرگی در لباس میش” خوانده بود، گفت: “این نوع گفتار کمکی نمی‌کند و مشکلی را حل نمی‌کند.”

رئیس اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای، “نگاه و رویکردی تازه را به ارمغان بیاورد و مشخصا از منظر اقتصادی، فرصت‌های تازه را رقم بزند”.

وی بار دیگر بر موضع رسمی تهران تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و انرژی هسته‌ای را تنها برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد.

نهاوندیان همچنین در پاسخ به سئوالی دربارهٔ سیاست ایران دربارهٔ سوریه، باردیگر موضع رسمی تهران را تکرار کرد و گفت: تنها مردم سوریه این حق را دارند که برای کشور خود تصمیم بگیرند. وقتی منافع خارجی وارد بازی می‌شود و به عوامل افراطی امکان ایفای نقش می‌دهد، خشونت گسترش پیدا می‌کند.

به گزارش مهر، بی بی سی در این گزارش دربارهٔ محمد نهاوندیان چنین آورده است: “وی در دولت آینده آقای روحانی، رئیس دفتر و مشاور ارشد ریاست جمهوری می‌شود. این چهره عمده حامی اقتصاد آزاد که به طور سنتی با چهره‌های عمده بازار تهران هم رابطه خوبی دارد، از منتقدان دائمی سیاست‌های اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد در ۸ سال قبل بوده است.

کارشناسان می‌گویند حضور این دانش‌آموخته آمریکا در دولت حسن روحانی می‌تواند این دل‌گرمی را به بخش خصوصی در ایران بدهد که رئیس جمهوری تازه در وعده‌اش برای یاری‌گرفتن از این بخش در حل مشکلات اقتصادی، جدی است.

محمد نهاوندیان در دولت محمد خاتمی به ریاست “مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی” منصوب شد. او به علی لاریجانی هم نزدیک است و در دوره دبیری او در شورای عالی امنیت ملی ایران، معاونش بود.”


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.