گفتگوی وزرای خارجه قاره آمریکا درباره آسانژ همزمان با افزایش تنش های سیاسی

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری “بی بی سی” در گزارشی با اشاره به افزایش تنش در روابط انگلیس و اکوادور بر سر اعطای پناهندگی به موسس پایگاه ویکی لیکس نوشت: وزرای خارجه کشورهای قاره آمریکا این هفته برای بررسی مناقشه دیپلماتیمک میان انگلیس و اکوادور گردهم می آیند.

در پی انتشار گزارشهایی درباره اعطای پناهندگی به آسانژ از سوی اکوادور، انگلیس اعلام کرد که اجازه خروج از کشور را به موسس ویکی لیکس نمی دهد.

نشست وزرای خارجه کشورهای قاره آمریکا درحالیست که به نوشته خبرگزاری فرانسه آسانژ امروز یکشنبه خارج از سفارت اکوادور در لندن سخنرانی می کند.

این رسانه غربی در گزارشی دیگر به مصاحبه مادر آسانژ با شبکه “ای بی سی ۲۴” می پردازد و می نویسد: مادر موسس ویکی لیکس نسبت به سفر پسرش به اکوادور و ادامه فعالیت های افشاگرانه وی مطمئن است.

مادر آسانژ با اشاره به افزایش حمایت ها از اقدامات پسرش در عین حال درباره نقض قوانین بین المللی از سوی آمریکا و متحدانش ابرز نگرانی کرد.

آسانژ که از ۱۹ ژوئن در سفارت اکوادور در لندن به سر می برد، به طور رسمی درخواست پناهندگی سیاسی را از این کشور کرده است.

موسس ویکی لیکس از نوزدهم ژوئن (۳۰ خرداد) از بیم تحویل داده شدن به سوئد به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است. وکلای آسانژ معتقدند رسیدگی به پرونده قضایی موکلشان در سوئد بهانه ای برای انتقال وی به آمریکا است.
 
سایت ویکی لیکس نیز اعلام کرده است وکیلی اسپانیایی به نام “بالتازار گارزون” مسئول پیگیری امور قضایی و حقوقی آسانژ شده است.

گارزون بازرس حقوق بشر بیشتر به علت صدور حکم دستگیری “آگوستو پینوشه” دیکتاتور سابق شیلی در سال ۱۹۹۸ شهرت یافته است.

دولت اکوادور اعلام کرده برای بررسی کامل درخواست پناهندگی آسانژ هر قدر لازم باشد، وقت صرف می کند و سپس تصمیم گیری خواهد کرد. 

آسانژ که با اتهاماتی در زمینه تجاوز جنسی مواجه است، مدعی شده است قربانی یک توطئه پس از افشای اسناد محرمانه درباره جنگ های عراق و افغانستان شده است.

از سوی دیگر “ریکاردو پاتینو” وزیر خارجه اکوادور به خبرنگاران گفته است: اتهامات علیه آسانژ درباره فساد اخلاقی و آزار و اذیت جنسی که در سوئد تنظیم شده است، خنده آور است.

گزارشها درباره اعطای پناهندگی به آسانژ درحالیست که به نوشته پایگاه اینترنتی الجزیره، “رافائل کوره آ” رئیس جمهوری اوکوادور گزارش گاردین را درباره موافقت با اعطای پناهندگی به موسس پایگاه ویکی لیکس رد کرده است.

رافائل کوره آ در صفحه توئیتر خود نوشته است: پیش از هرگونه تصمیم گیری با مشاورانم در این باره گفتگو می کنم و همچنان منتظرم تا گزارشی را از وزارت خارجه اکوادور در این باره دریافت کنم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.