گفتگوی چهار زبانه ایران و آمریکا

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز:

 
اوباما گفت: «این مذاکرات سخت خواهد بود و ممکن است به نتیجه هم نرسد. ما به روشنی می‌دانیم که ایران حامی گروه‌هایی مثل حزب‌الله است که هم‌پیمانان ما را تهدید می‌کند. ما همچنین می‌دانیم که عدم اعتماد بین دو کشور تنها بر اساس آرزوها از بین نمی‌رود.

مذاکرات کنونی بر اساس اعتماد نیست و هر توافق طولانی‌مدتی که به آن دست یابیم باید بر اصولی استوار باشد که ما و جامعه جهانی قادر به اثبات صحت آن باشیم. باید مطمئن شویم که ایران قصد تولید بمب اتمی را ندارد.»

الشرق الاوسط طی یادداشتی با عنوان «گفتگوی چهار زبانه ایران و آمریکا» نوشت:‌چرا گفتیم چهار زبان؟ به این دلیل که باور دارم ایران و‌ آمریکا با زبان‌های متفاوتی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

باراک اوباما در سخنرانی ۲۸ ژانویه خود بیشتر به مسایل داخلی آمریکا پرداخت، ولی به شکل خلاصه به روند صلح بین اسراییل و فلسطین و همچنین دو موضوع افغانستان و ایران نیز اشاره کرد. اوباما در صحبت‌هایش در مورد ایران بر سر موضوع اصلی تاکید داشت: مذاکرات،‌سلاح اتمی و جنگ. این بخش از صحبت‌های او ابهام بسیار زیادی داشت و همین موضوع باعث شد تا هیچ پیام روشنی از صحبت‌هایش دریافت نشود.

به گزارش تیک ، در ادامه این مقاله این روزنامه عرب زبان آمده است: اوباما گفت: «این مذاکرات سخت خواهد بود و ممکن است به نتیجه هم نرسد. ما به روشنی می‌دانیم که ایران حامی گروه‌هایی مثل حزب‌الله است که هم‌پیمانان ما را تهدید می‌کند.
 
ما همچنین می‌دانیم که عدم اعتماد بین دو کشور تنها بر اساس آرزوها از بین نمی‌رود. مذاکرات کنونی بر اساس اعتماد نیست و هر توافق طولانی‌مدتی که به آن دست یابیم باید بر اصولی استوار باشد که ما و جامعه جهانی قادر به اثبات صحت آن باشیم. باید مطمئن شویم که ایران قصد تولید بمب اتمی را ندارد.»

اوباما در این سخنرانی گفت: «مجازات‌های اعمال شده علیه ایران باعث ایجاد فرصت مذاکره شد، ولی بگذارید خیلی روشن بگویم که اگر کنگره در شرایط کنونی بخواهد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد، با آن مخالفت خواهم کرد. به خاطر امنیت ملی آمریکا باید به دیپلماسی فرصت موفقیت بدهیم.
 
اگر ایران بخواهد از این فرصت سوء استفاده بکنند آن گاه من نخستین کسی خواهم بود که خواستار افزایش تحریم‌ها شده و آماده هستم تا تمامی گزینه‌های ممکن را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اجرا کنم. با این حال اگر ایران از این فرصت استفاده کند، آنگاه ایران می‌تواند گام بزرگی در پیوستن مجدد به جامعه جهانی بردارد. بدین ترتیب ما موفق خواهیم شد تا یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای امنیت ملی‌ آمریکا در زمان کنونی را بدون توسل به جنگ حل کنیم.»

در طرف ایرانی نیز می‌توانیم دو زبان کاملا متفاوت را مشاهده کنیم: زبان تندروها و زبان میانه‌روها.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: مقایسه اوباما با بوش باعث می‌شود تا به این نتیجه برسم که دوره ریاست جمهوری اوباما فرصت مناسبی برای کشورهای اسلامی و عربی است تا تشکیل دولت مستقل فلسطینی را بیش از پیش تبلیغ کنند. در عین حال باید مشکلات اوباما با نومحافظه‌کاران و لابی اسراییلی را درک و از آن استفاده کنیم.

اوباما تاکید کرد که هنوز تمامی گزینه‌ها بر روی میز قرار دارند. این سخن یعنی اینکه گزینه جنگ علیه ایران نیز هنوز حذف نشده است. این گونه اظهارات به شکل طبیعی از طرف افراد با تفکر مشابه در ایران پاسخ داده می‌شود.

خوشبختانه اوباما به شکل مستقیم مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران را تایید کرده و پیامی قدرتمند به کنگره ارسال کرد مبنی بر اینکه از حق وتو در مقابل تحریم‌های بیشتر ایران استفاده خواهد کرد.

به همین دلیل معتقدم که باراک اوباما نباید از زبان نومحافظه‌کاران در سخنرانی‌ها خود استفاده کند. آنها نمایندگان ویژه‌ای دارند که تفکرا‌ت‌شان را نمایندگی می‌کنند. دولت حسن روحانی، دولت تدبیر و امید نامیده شده است. باور کنید هر کدام از ما در خاورمیانه به امید و تدبیر چنگ زده است؛ زیرا جنگ در حال نابود کردن امیدهای‌مان است.
منبع – تیک


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.