گفتگو با راندا برن نویسنده کتاب راز

چگونه به چیزی که میخواهیم فکر کنیم نه چیزی که نمیخواهیم 

گفتوگو با رندا برن، نویسنده کتاب راز

 پیام کتاب رندا برن، «راز» شاید در ابتدا در لفافه ای پیچیده شده بود اما یکی از کتابهاییست که میلیونها نفر آن را خواندهاند و تجربه کرده اند: قانون جذب، همان ایده ایست که میگوید افکار ما قدرت تغییر واقعیت را دارند. افکار خوب- امید، اعتماد، ایمان، خوشبینی- میتوانند خوشبختی و ثروت به ارمغان آورند؛ در حالی که افکار بد- منفی گرایی، ترس، خشم- میتوانند موانع موفقیت باشند. کتاب راز که اولین بار در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، تبدیل به پرفروشترین کتاب بین المللی شد. رندا برن دو کتاب دیگر به نامهای «قدرت» و «شکرگزاری» نوشته است که بر اصول خاصی از قانون تاکید کرده است و در حال حاضر در حال نوشتن کتاب جدیدیست.

کتاب راز , رندا برن

چه کتابها و کدام نویسندگان برایتان الهام بخش بودند یا وقتی فلسفه «راز» و «قدرت» را بسط میدادید در ذهنتان بودند، و علتش چه بود؟

رندا برن: برای کتاب راز، کتابی که ایده هایم در مورد زندگی را دگرگون کرد کتاب «علم ثروتمند شدن» نوشته والس واتلز بود. این کتاب جزو پنج کتاب برتر در تمام دوران زندگیام است؛ زیرا روش نگرشم به زندگی را تغییر داد. کتاب دومم، قدرت، الهام گرفته از تحقیقات پی در پی برای حقایق بیشتر بود و بسیاری نویسندگان در این سفر برایم الهامبخش بودند. یکی از خاص ترینها لوییس مارتین بود که در قرن هجدهم میزیست. امروزه تنها آثار کمی از مارتین برجای مانده اما من هر کلمه را که نوشته بود، بلعیدم.

لحظه ای از زندگی تان را شرح دهید که باعث شد قانون جذب را باور کنید.

برن: وقتی که کتاب «علم ثروتمند شدن» را خواندم همان لحظهای بود که دریافتم نیرویی وجود دارد که بر افکارمان حاکم است و به آنها پاسخ میدهد. زیرا هرچیزی که در زندگی من اتفاق افتاده بود، پیامی زنده از همان بود. بلافاصله آن را دریافتم و باور کردم. کتابی که بعد از کتاب والس واتلز خواندم کتاب سیستم کلیدی حاکم نوشته چارلز هانلز بود و در حین خواندن آن کتاب دانستم که قانون جهانی، قانون جذب نامیده میشود.

توصیه شما به افرادی که در باور به قانون جذب مشکل دارند اما میخواهند آن را باور کنند چیست؟

برن: افکارمان خیلی مهم به نظر نمیرسند اما در حقیقت آنها دنیای ما و زندگی فردیمان را خلق کردند و همچنان خلق میکنند. احساسی که نسبت به افراد دیگر داریم و تعاملی که با افراد داریم ناشی از فکرمان هستند. بدون فکر نمیتوانیم حرف بزنیم. هر عملی که انجام میدهیم، حتی وقتی دستمان را بلند میکنیم یا میایستیم،از افکارمان ناشی میشود. اتومبیلها، هواپیماها، ساختمانها، شهرها، کشتیها، تکنولوژی، موسیقی، هنر و همه چیزهایی که توسط انسانها اختراع شدهاند، نه تنها با افکار آغاز شدهاند بلکه از طریق افکار ایجاد شده و به تجسم درآمدهاند. ما کارهایمان را از طریق افکارمان تکمیل میکنیم و هر لحظه از روزمان را با افکارمان زندگی میکنیم. آیا میدانید تفاوت انسانهایی که دنیای رویاهایشان را زندگی میکنند با کسانی که این گونه زندگی نمیکنند چیست؟ آنها که رویاهایشان را زندگی میکنند، فکر کردند که میتوانند آن را انجام دهند و آنها که اینگونه زندگی نمیکنند، فکر نمیکردند که بتوانند آن کار را انجام دهند.

کتاب راز , رندا برن

در کتابهایتان گفته اید که موفقیت مالی یکی از ره هاییست که برای افرادی که قانون جذب را به کاربردهاند، نتیجه میدهد. آیا فکر میکنید که تمامی افراد موفق از نظر مالی، خوشنیتی را به دنبال خود دارند؟ چرا نه و چرا بله؟

برن: وقتی که شخصی میتواند افکار خود را تغییر دهد تا جایی که عمدا به جای فکر منفی، بیشتر و بیشتر مثبت فکر میکند، به وسیله قانون جذب، زندگیاش هم تغییر میکند. چنین به نظر میرسد که آنها نتیجه گرفتهاند، گویی که جهان، موفقیت مالی را روی سرشان میریزد، اما حقیقت این است که زندگی آنها به روشی که فکر میکنند تغییر کرده است. بزرگترین موفقهای امروز خوشبین هستند و هرگز نمی توانستند با بدبینی به آنچه رسیدهاند برسند یا به موفقیت مالی دست یابند.

چه بصیرتی شما را واداشت تا کتاب قدرت را بنویسید و فکر میکنید چه چیزی در خود دارد که روشهای دیگر آن را ندارند؟

برن: کتاب قدرت در مورد چگونگی استفاده من از قانون جذب در زندگیام است. بسیار ساده است که در مورد آنچه که دوست دارید فکر کنید نه چیزی که دوست ندارید یا نمی خواهید. چیزی بیشتر از آن باشید، قدرتی بزرگتر از عشق در درون ما وجود ندارد که بتواند زندگیمان را تغییر دهد. عشق نیرویی مثبت است- هیچ اثری از منفی بودن در آن نیست- و وقتی میتوانیم درک کنیم که معنای واقعی عشق چیست و قدرت بیمنتهای آن را در هر بخش از زندگیمان به کار بریم، میتوانیم از آنجا که هستیم، در یک چشم برهم زدن، به سمت زندگی شگفتانگیز خود برویم.

برنامه تان برای کتاب بعدی تان چیست؟ وقتی آن را مینویسید چه چیزی در ذهنتان است و انتظار دارید که چه چیزی به خوانندگان بدهد که تاکنون به آنها نداده اید؟

برن: اکنون در حال کار روی کتاب بعدی خود هستم و آرزوی بزرگ و قصدم این است که یکی از الهامبخشترین کتابها باشد. آن کتاب مربوط به داستان سفری هیجانانگیز و پرماجرا و در نهایت ثمربخش است که هر انسانی میتواند آن را انجام دهد- سفری که برای هر یک از ما فراهم است. خیلی از برندگان جایزه اسکار میگویند با قانون جذب به این جایزه رسیدهاند. نظر شما چیست؟ برن: اگر یک کاندیدای اسکار از قانون جذب برای برنده شدن جایزه اسکار استفاده میکند، پس او رویایی بسیار صادقانه و صمیمی داشته و آرزویی بزرگ در درونش بوده که روزی جایزه اسکار را ببرد. با آن آرزوی بزرگ، نقشی خوب را برای تحقق بخشیدن به رویای خود، جذب میکند. به خاطر دارم که خواندم استیون اسپیلبرگ سخنرانی برای اسکار را در سن ۱۲ سالگی نوشته است. این همان استفاده از قانون جذب برای برندهشدن اسکار است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.