گفت‌وگوی سازها در میخانه خاموش

جام جم آنلاین: شامگاه پنجشنبه گروه موسیقی «دستان» به خوانندگی سالار عقیلی در برج میلاد به روی صحنه رفت؛ اجرایی که می‌توان دست‌کم بخش اول آن را گفت‌وگوی سازها نامید.

به گزارش خبرنگار ما، بخش اول این کنسرت به اجرای موسیقی بی کلام از سوی اعضای گروه «دستان» اختصاص داشت.

در این بخش «حسین بهروزی‌نیا» نوازنده بربط، «پژمان حدادی» نوازنده تنبک، «بهنام سامانی» نوازنده دف، «سعید فرج‌پوری» نوازنده کمانچه و «حمید متبسم» نوازنده تار روی صحنه حاضر شدند و قطعات «باد»، «خفته در آتش» و«باران خاکستر» به آهنگسازی حسین بهروزی‌نیا و همچنین قطعه «مایه‌اصفهان» را به آهنگسازی فرج پوری نواختند.

سازها یکی یکی می‌نواختند، به‌گونه‌ای که می‌شد تصور کرد در حال گفت‌وگو با یکدیگر هستند. سازها می‌نواختند و به اوج که می‌رسیدند دوباره کم‌کم آرام می‌گرفتند و به سکوت می‌رسیدند و تا اوج گرفتن دوباره‌شان هر کدام در ریتم و صدایی آرام با مخاطبان سخن می‌گفتند.

این بخش از کنسرت گروه دستان با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و ثابت کرد که مخاطبان ایرانی از موسیقی بدون کلام که به شکل مطلوبی اجرا شود، لذت می‌برند و چنان که می‌گویند موسیقی ایران خواننده سالار نیست و گوش‌های مردم کلام پنهان در نت‌ها را نیز درک می‌کرد.

نجوای غزل مولانا

در بخش دوم کنسرت سالار عقیلی به دیگر اعضای گروه پیوست و هفت تصنیف را به آهنگسازی فرج‌پوری خواند.

تصنیف میخانه خاموش با شعری از زنده یاد مهدی اخوان ثالث، قطعات ساز و آواز و اشتیاق سروده هوشنگ ابتهاج، غم دوست سروده سیاوش کسرایی، ساز و آواز سروده ابوالقاسم لاهوتی و احوال دل و راز من با غزل‌هایی از مولانا مجموعه‌ای بودند که سالار عقیلی آنها را همراه با حاضران زمزمه کرد.

در این میخانه خاموش و دور افتاده و خلوت/ تن تنها نشسته نرم نرمک باده مینوشم/ کم و کم کم/ من و خلوت

لبی‌تر می‌کنیم آهسته و نم نم.

سالار عقیلی به همراه گروه موسیقی «دستان» امشب نیز در سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه می‌روند و این کنسرت را تکرار خواهند کرد.

آلبوم صوتی و تصویری این کنسرت با عنوان «میخانه خاموش» قرار است طی چند‌ماه آینده در بازار موسیقی عرضه شود.

زینب مرتضایی فرد‌ -‌ گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.