گفت‌وگو با خواننده‌ “یار دبستانی من”

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

موسیقی > چهره‌ها– ممتازنیوز:
خواننده‌ «یار دبستانی من» که این روزها تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه‌ی رادیویی «آوای نیمه شب» را در رادیو تهران بر عهده‌ دارد، معتقد است:

 در حوزه‌ موسیقی، برنامه‌هایی در تلویزیون و رادیو موفق‌تر می باشند که حتما توضیحاتی دربارهٔ‌ی موسیقی و قطعه‌هایی که پخش می‌شود ارائه می‌کنند و صرفا هدفشان پخش موسیقی نیست.

جمشید جم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهٔ‌ی عملکرد تلویزیون در حوزه‌ی موسیقی بیان کرد: موسیقی‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شوند، رادیویی می باشند؛ در واقع رادیویی – تصویر است؛ چون در برنامه‌های موسیقی محور تلویزیون کارشناسان حول محور موسیقی حرف نمی‌زنند و فقط یک موسیقی در آن برنامه پخش می‌شود یا خود خواننده می‌آید فقط لب می‌زند.

وی افزود: اگر محوریت برنامه موسیقی باشد و در برنامه‌های موسیقی‌محور گفت‌وگو صورت بگیرد، قطعا استقبال بیشتر و در نتیجه تعداد اینگونه برنامه‌ها در تلویزیون بیشتر می‌شود‌. ما در رادیو دربارهٔ‌ی موسیقی صحبت می‌کنیم و دربارهٔ‌ی آن به مخاطب اطلاعات می‌دهیم، صرفا آهنگ درخواستی پخش نمی‌کنیم و این‌هاست که برای مخاطبان جذابیت دارد.

این کارشناس و مجری رادیو تاکید کرد: برنامه‌های موسیقی محور تلویزیون دربارهٔ‌ی موسیقی و آهنگی که پخش می‌شود بسیار کم صحبت می‌کنند و به مردم اطلاعات می‌دهند، خواننده‌ها نیز یک تعداد مشخصی می باشند که به تلویزیون می‌آیند؛ در حالی که نباید اینگونه باشد که فقط خواننده بخواند باید دربارهٔ موسیقی و آنچه پخش یا خوانده شده نیز گفتگو صورت بگیرد، در اینصورت اینگونه برنامه‌ها در تلویزیون مخاطب و طرفدار بیشتری پیدا می‌کنند.

جم معتقد است: در تلویزیون در حوزه‌ی موسیقی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، ما حتی در جشن‌ها و مناسبت‌هایمان هم می‌بینیم که موسیقی‌ها و برنامه‌هایی که مربوط به این حوزه می باشند کم پخش می‌شوند. مردم قطعا می‌خواهند ما در جشن‌ها و مناسبت‌هایمان برنامه‌های خوب ارائه کنیم. باید دربارهٔ‌ی موسیقی توضیح دهیم تا دانش مخاطب بالا برود. تجربه نشان داده وقتی توضیحات عام دربارهٔ‌ی یک قطعه موسیقی ارائه می‌کنیم علاقه‌مندی‌ مخاطب بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در رادیو برای تولید یک برنامه‌ی موسیقی محور نسبت به تلویزیون مشورت سریع‌تر صورت می‌گیرد برای همین تولید این برنامه‌ها سهل‌الوصول‌تر و تعدادشان در رادیو بیشتر است.

او دربارهٔ‌ی برنامه‌های موسیقی محوری که اکنون از تلویزیون پخش می‌شوند، گفت: در چنین برنامه‌هایی اگر آرشیو درستی در اختیار نباشد برنامه به تکرار میفتد برای همین سفارش‌ها و درخواست‌های مخاطبان هم تکراری می‌شود و طرف فقط می‌خواهد اسمش در برنامه خوانده و یا پخش شود. وقتی همراه با پخش موسیقی اطلاعاتی دربارهٔ‌ی آن داده نمی‌شود، قطعا برنامه به تکرار کشیده می‌شود.

تهیه‌کننده‌ «آوای نیمه شب» با اشاره به برنامه موسیقی محور «دستان» شبکه آموزش نیز بیان کرد: برنامه‌ی خوبی است چون به شنونده‌ی عام توجه دارد. خود مجری نیز شاعر است و مهمانان اهل می باشند.

این خواننده در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود دربارهٔ‌ی اجرای یک برنامه‌ی موسیقی محور نیز خاطرنشان کرد: اگر در یک برنامه‌ی موسیقی محور، مجری حضور دارد، باید در کنارش یک کارشناس موسیقی هم باشد تا به مردم آگاهی دهد؛ چرا که رویکردی که صداوسیمای ما دارد این است که می‌خواهد مردم به موسیقی پاک و سالم توجه کنند.

جم همچنین معتقد است: موسیقی ایرانی است که به نغمه و اثر جان می‌دهد و متاسفانه در چهار، پنج سال اخیر دربارهٔ کلام و شعر کمتر صدق می‌کند، خوب است که مراکز تولید موسیقی نسبت به شعر و کلام هم دقت بیشتری کنند تا کلام هم جان پیدا کند.

او اظهار کرد: دلم می‌خواهد جوانان ما به هر نوع موسیقی و صدایی که علاقه دارند، بدانند چه گوش می‌دهند و دربارهٔ‌ی موسیقی با مطالعه و پرسش آگاهی پیدا کنند. این توجه، سبب می‌شود که سطح موسیقی‌مان بالا برود، با علاقه‌مندی موسیقی گوش کنند و بدانند موسیقی منزه دارند و بعد اگر می‌خواهند به موسیقی بین‌الملل هم توجه کنند.

جم در ادامه دربارهٔ «آوای نیمه شب» رادیو توضیح داد: «آوای نیمه شب»، رویکرد تازهی دارد، برای معرفی آثار ارزشمند و منزه موسیقی بی‌کلام و با کلام ایرانی که مدیریت تازه رادیو تهران بر روی آن سرمایه‌گذاری کردند. من در این برنامه به عنوان تهیه‌کننده، کارشناس و مجری‌ از ساعت ۲ تا ۳ بامداد شنبه تا چهارشنبه در خدمت شنوندگان هستم.

او افزود: در این برنامه، موسیقی، از قبل تا امروز پخش می‌شود و هیچ محدودیتی هم نداریم، تک نوازی، پیش‌درآمد، گل‌ها و کارهای تلفیقی را هم پخش و معرفی می‌کنیم و همچنین برای مخاطب بیان می‌کنیم که چه سازهایی در آن موسیقی‌ای که پخش می‌شود به کار رفته است و در واقع اطلاعاتی را از آن موسیقی در اختیار مخاطب قرار می‌دهیم همچنین یکی از گویندگان «آوای نیمه شب» یک هفته در میان محمدرضا علی‌اکبری است و از برنامه از موج اف.ام ۹۴ و ای.ام ۱۳۳۲ پخش می‌شود.

جم ادامه داد: ما دوست داریم هوش و گوش مردم با هم یکی شوند. «آوای نیمه شب» یک کار تخصصی عام است. می‌خواهیم سطح سلیقه مردم را بالا ببریم و تا زمانی که مخاطبان علاقه‌ دارند ادامه پیدا می‌کند و به روی آنتن می‌رود.

خواننده‌ی «یار دبستانی من» که از سال ۵۷ وارد رادیو شده است در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در طول این سال‌ها آیا تصمیمی مبنی بر ارائه کاری به ماندگاری «یار دبستانی من» نگرفته است؟ گفت: چند سال است که به دنبال شعر می‌گردم تا آثار تازهی را تولید کنم و امیدوارم بتوانم تقدیمی داشته باشم.

او در پایان از ساخت مستندی دربارهٔ‌ی زندگی‌اش به تهیه‌کنندگی علی سلیمانی خبر داد.


RSS
منبع: همشهری
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.