گلایه آیت الله جوادی آملی از اندیشمندان هند

خبرگزاری آریا- حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: جهان دانی، جهان داری و جهان آرائی، هویت انسانی را می‌سازد و امیدواریم خاورمیانه بیدار، هویت اصلی خود را بازیابد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازمرکز خبر حوزه، ایشان امروز در دیدار جمعی از اندیشمندان ادیان و کشورهای مختلف، در بنیاد بین المللی علوم وحیانی قم، ابراز داشتند: حرف ایران اسلامی این است که انسان‌ها، با هم برادرند و پیامبر اسلام‌(ص) تاکید دارند که هر انسانی، برادر انسان دیگر است.
معظم‌له با ابراز امیدواری به توسعه بیداری در جامعه کنونی و برقراری عدل و حاکمیت عقل، گفتند: بشر را اندیشه رسا و انگیزه سالم و پاک اداره می‌کند و بشر دارای اندیشه و با انگیزه، راه دیگران را نمی‌بندد و اتفاقات قرن اخیر یعنی جنگ جهانی اول و دوم، کودتای بیرحمانه علیه ایران، سرکوب نهضت‌های بیداری اسلامی در کشورها و همه اینها یا در اثر بی عقلی و یا بی‌عدلی بوده است.
ایشان ادامه دادند: هویت بشر اعم از غربی و شرقی به سه عنصر «جهان دانی»، «جهان داری» و «جهان آرائی» وابسته است و این سه عنصر، هویت ما را می‌سازد؛ یعنی باید بفهمیم در جهان چه می‌گذرد و جای ما در جهان هستی چیست و مبدا جهان را در نظام سپهری خلاصه کنیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: اگر میلیاردها، میلیاردها کهکشان داشته باشیم، در برابر ملکوت عالم، همانند یک حلقه در برابر بیابانی وسیع است؛ روح انسان بر روی زمان و زمین پا می‌گذارد و انسان از هر موجودی برتر است و اگر خود را به آسمان‌ها بفروشد مانند آن است که گرانترین برلیان را به سطل زباله بفروشد.
ایشان ادامه دادند: انسان، ازلی و ابدی است و نموداری از این انسانیت را در انبیا می‌بینیم.

* گلایه ابوریحان از بزرگان هند
این فیلسوف و مفسر قرآن کریم با اشاره به حضور اندیشمندان ادیان مختلف و بودائی‌ها در این جلسه، گفتند: ابوریحان بیرونی، گلایه‌ای از بزرگان هند دارد و همان گلایه را هم اکنون، ما از اندیشمندان هند داریم.
ایشان قبل از بیان گلایه ابوریحان بیرونی، به جریان ابراهیم خلیل الله اشاره کرده و یادآور شدند: الحاد، شرک و بت پرستی خاورمیانه را پر کرده بود، ابراهیم خلیل الله به پت پرستان فرمود که شمس و قمر توان اداره جهان را ندارند و روزی فرا می‌رسد که این کرات در هم کوبیده می‌شوند و این پیامبر الهی، خدای متعال را با براهین ثابت کرد، اما توده مردم نفهمیدند؛ آنگاه دست به تبر برد و بت‌ها را ریز ریز کرد و باز هم اثر نکرد؛ طاغوت آن عصر، ابراهیم را به آتش زدن تهدید کرد و آتش به گلستان تبدیل شد و همگان دیدند و فهمیدند و بساط الحاد و شرک تقریباً رخت بربست.
حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه دادند: حرف ابوریحان بیرونی این است که خاورمیانه‌ای که با آن جریان آتش‌سازی تطهیر شد، از سوی انبیای بعدی و شاگردان انبیاء حفظ شد و در محدوده یونان، سقراط تا مرز شهادت رفت و این اندیشه را حفظ کرد اما چرا دانشمندان و عالمان هند، توحید را ترویج نکردند؟
معظم‌له تصریح کردند: خدای تعالی از ما خواسته است که نه بیراهه برویم و نه راه دیگران را ببندیم.
ایشان با بیان اینکه «استعمار» از مقدس‌ترین واژه‌ها در قرآن است، گفتند: «استعمار بشر» طوری رفتار کرده است که این واژه از پست‌ترین کلمات است و باید بپرسیم چرا استعمار قرآنی در اوج قرار دارد، اما استعمار بشری در پست‌ترین جا قرار دارد.
حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی گفتند: خدای سبحان، زمین و تمام معادن زمین را برای بشر آفرید؛ منظومه شمسی را برای رسیدن به این مقصد و مقصود به بشر داد و فرمود«از برکات زمین و منظومه‌های آسمانی استفاده کنید و آزادانه زندگی کنید و برده کسی نباشید و کسی را برده نکنید» و این معنای استعمار قرآنی است، اما همین واژه وقتی به دست زورمداران رسید، مسخ شد، معنای استعمار طغیانگران این است که وقتی بر کشوری مسلط شدند و تاختند، به مردم آن منطقه می‌گویند: «زمین و معادن، فعل و عمل برای شما، اما برای ما کار کنید و برده ما باشید».
ایشان استعمار بشری را بالاترین ظلم دانستند که کشورهای قدرتمند نسبت به کشورهای ضعیف اعمال ‌می‌کنند.

* امیدواریم خاورمیانه هویت خود را باز یابد
حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی در خصوص جهان‌آرایی، گفتند: داشتن محیط پاک، هوای سالم، راه باز، امنیت و امانت، طراوت و تازگی، فروغ و جمال و جلال جزو جهان‌آرایی دینی است که امیدواریم خاورمیانه بیدار، به دست همه مسلمان‌ها مخصوصاً اندیشمندان دینی، هویت اصلی خود را بازیابد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.