گلایه نخلداران از تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی خرما


گلایه نخلداران از تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی خرما

۱۲:۳۷ (دوشنبه ۱۹ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی باید قبل از برداشت محصول، قیمت خرید تضمینی آن را به تولید‌کنندگان اعلام کند، تاکنون نرخ‌های خرید تضمینی محصول خرما اعلام نشده است.

در حالی که از تیرماه برداشت خرما آغاز می‌شود و بسته به شرایط آب و هوایی هر منطقه این برداشت تا مهر ماه ادامه دارد، هرساله وزارت جهاد کشاورزی آبان‌ و آذرماه نرخ‌های خرید تضمینی این محصول را اعلام می‌کند در حالی که خرما دچار بازار دلالی و واسطه‌‌گری شده و عملا هیچ سودی به حال کشاورز ندارد.

سال گذشته به دلیل پایین‌بودن نرخ‌های خرید تضمینی باغداران محصول‌شان را به صورت توافقی فروختند و هیچ‌گونه خرید تضمینی انجام نشد اما قیمت‌های خرید تضمینی باعث می‌شود نرخ حداقلی بازار تعیین و از سوءاستفاده واسطه‌ها جلوگیری شود تا باغداران هم از دسترنج‌شان عایدی داشته باشند.

امسال نیز باغداران به برداشت محصول‌ نزدیک شده‌اند اما هنوز نرخ‌های تضمینی به عنوان قیمت‌های کف بازار اعلام نشده است که نخلداران از سوء‌استفاده و یکه‌تازی دلالان واهمه دارند.

این درحالی است که سازمان مرکزی تعاون روستایی انگیزه‌ خرید تضمینی را تشویق کشاورزان برای کشت یک محصول و رقم مربوطه می‌داند که قبل از کشت قیمت آن اعلام می‌شود و خرید در فصل برداشت صورت می‌گیرد.

سالانه حدود یک میلیون تن خرما از نخلستان‌های کشور برداشت می‌شد که به گفته نخلداران به دلیل خشکسالی طی دوسه سال اخیر برداشت کاهش یافته و حدود ۷۰۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های کشور استحصال می‌شود که یک سوم آن ضایع و حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن برای مصرف داخلی به صورت خرید توافقی از کشاورزان خریداری می‌شود.


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.