گلایه های رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه:سوهان قم ثبت ملی می شود، اما عهدنامه مالک اشتر نه!

حجت الاسلام و المسلمین سید جمال الدین دین پرور گفت: واقعا جای تاسف است که سوهان قم و دیگر کالاهایی از این دست در کشور ثبت ملی می‌شود، اما عهدنامه مالک اشتر پس از این همه سال هنوز ثبت ملی نشده است.

 رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه ، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست علمی «عهدنامه مالک اشتر، زمینه ها و ظرفیت ها» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی این فرصت پدید آمده که به گنجینه ای به نام عهدنامه مالک اشتر توجه بیشتری داشته باشیم، اما متاسفانه در طول این ۳۳ سال با وجود حرف هایی که زده شده عملاً کار شایسته ای انجام نگرفته است.
وی همچنین افزود: شاید بیش از ۱۰۰ شرح و ترجمه درباره عهدنامه مالک اشتر نوشته شده باشد، اما با این حال هنوز این خلا وجود دارد که چرا در حکومت اسلامی که رهاورد ارزشمند خون هزاران شهید تاریخ تشیع است و ما میراث دار آن هستیم، کار در خوری در این باره انجام نشده است!
حجت الاسلام و المسلمین دین پرور با تاکید بر این که در این خصوص اولویت کار علمی با حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: باید در بستر قانون گذاری و اجرایی کشور به مقوله عهدنامه مالک اشتر ورود داشت و ما که مدعی حکومت اسلامی هستیم باید بیش از این ها به منشور حکومتی امیرالمومنین (ع) توجه کنیم.
وی ادامه داد: واقعیت آن است کلام حضرت امیر (ع) فرا زمانی و فرامکانی می باشد که می تواند به برآورده شدن نیاز بشریت کمک کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین دین‌پرور اضافه کرد: در این خصوص بسیار لازم است که حوزه و دانشگاه و نهادهای حکومتی و دولتی وارد عمل شده و عهدنامه مالک اشتر به صورت طرح یا لایحه از سوی مجلس یا دولت در بیاید.
رییس مرکز آموزش تخصصی نهج البلاغه همچنین در ادامه بیان داشت: باید مرکز پژوهش های اسلامی مجلس و حوزه های علمیه و دیگر نهادها روی ابعاد مختلف عهدنامه مالک اشتر از جمله بحث مالیات کار کنند، به ویژه با عنایت به این مساله که حضرت در این نامه دستورات صریحی در گرفتن مالیات داشته اند.
وی با بیان این که حوزه های علمیه این منشور ارزشمند را به دولت و مجلس ارایه دهند، گفت: این گونه نشست ها می تواند مبدا تلاشی باشد در راستای این که حوزه به تعبیر مقام معظم رهبری در جهت ارایه الگوهای حکومتی گام بردارد.
حجت الاسلام و المسلمین دین پرور در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: عهدنامه مالک اشتر نسخه های متعددی دارد، اما سید رضی تقریبا به آن در نهج البلاغه اشاره داشته است.
وی افزود: این که گفته می شود امام علی (ع) پس از ارتحال پیامبر(ص) ۲۵ سال خانه نشین بودند، درست نیست؛ چرا که حضرت در برخی کارها برای اصلاح امور عملا وارد می شدند.
رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه با تاکید بر این که امروز دنیا آمادگی دارد که از عهدنامه مالک اشتر بهره مند شود، تصریح کرد: بنده ۵ سالی است که در رابطه با ثبت این عهدنامه در سازمان ملل و یونسکو تلاش کرده، اما متاسفانه باید بگویم که یک بار که برای همین مساله به پاریس و دفتر ایران در یونسکو رفتم، مشاهده کردم که مسئولان آن چندان به ضرورت این مساله واقف نیستند ، ضمن آن که در داخل نیز با وجود آن که چیزهایی مثل سوهان قم ثبت ملی شده، اما در رابطه با عهدنامه مالک اشتر هنوز این کار صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: برخلاف برخی ادعاها این عهدنامه هنوز به عنوان سند رسمی در سازمان ملل ثبت نشده و اخیرا نیز تصمیم گرفته شد که این کار از طریق کشورهای عربی مثل لبنان یا مصر پیگیری شود.
/۶۲۳۰۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.