گلدن گلوب، گلد سیاسی کاری را کسب کرد

به گزارش خبرنگار سایت خبری ممتاز نیوز: 

مراسم گلدن گلوب : Golden Globe Award) گوی زرین)  و اهدای جوایز به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی یڪی از دولتی‌ترین برنامه‌های سینمایی در آمریڪا بوده ڪه همواره سیاسی بودن آن به اثبات رسیده است.

امسال نیز در بخش بهترین فیلم خارجی زبان )غیرانگلیسی( فیلم هلوڪاستی «پسر شائول» ساخته «لاسلو نمس» از ڪشور مجارستان برگزیده جایزه گلدن گلوب شد.

تلفیق مذهب و سیاستی ڪه تزریق شده از تفڪر غربی است موجب اقبال فیلم «پسر شائول» در جشنواره فیلم ڪن و دریافت تندیس از جشنواره زاگرب و اسڪار شد و حال در ادامه علاقمندی‌ها در جایزه فیلم برگزیده گلدن گلوپ را دریافت ڪرد.

01

«پسر شائول» به دنبال آن است تا از زاویه‌ای متمایز به مساله هولوڪاست و داستان‌های اردوگاه مرگ آشویتس بپردازد و با توجه به جایگاه یهودیت در این ماجرا و نیز حضور صهیونیست‌ها در بدنه سینمای قدرت‌طلبانه امروز جهان، باید حساب مجزایی برای این فیلم باز ڪرد!

 شائول در این فیلم به عنوان راوی و هدایت‌گر داستان به دنبال آن است تا در میان اجساد بسیار، جنازه ڪودڪی را ڪه ادعا می ‌ڪند پسر اوست از دست ماموران نازی عبور داده و طبق تشریفات مذهبی دین یهود دفن ڪند و برای این ڪار دنبال یڪ خاخام یهودی در میان زندانی‌‌ها می‌‌گردد.

بدیهی است تمجیدهای بسیاری ڪه از این فیلم شده نه از بابت حمایت از اثری هنری با قابلت‌های فنی بلڪه به دلیل توجه به فیلمی در پاسداشت هولوڪاست است، چنان ڪه روزنامه آلمانی «دی ولت» در مطلبی فیلم را اولین ڪشف جدی سینما! پس از فیلم هولوڪاستی «فهرست شیندلر» ساخته اسپیلبرگ دانست ڪه در سال ۱۹۹۴ جوایز بسیاری از جمله جایزه اسڪار بهترین فیلم و جایزه اسڪار بهترین ڪارگردانی را بدست آورد!

اهدای جایزه به فیلم هولوڪاستی «پسر شائول» در حالی است ڪه پیش تر از این نیز گلدون گلوب یڪ فیلم ضد ایرانی را جهت دریافت جایزه معرفی ڪرده بود.

02

فیلم ضد ایرانی «آرگو» و ڪارگردان آن «بن افلڪ»، در هفتادمین مراسم سالانه جوایز سینمایی گلدن گلوب در سال ۲۰۲۲، در میان تعجب رسانه‌ها و منتقدان سینمایی جایزه بهترین فیلم و بهترین ڪارگردانی را ڪسب ڪردند.

این فیلم روایت تسخیر لانه جاسوسی آمریڪا به دست دانشجویان بود ڪه به ادعای ڪارگردان این فیلم ( بن افلڪ ) موضوعی سیاسی نداشته و تنها برای سرگرمی ساخته شد.

 فیلم آرگو به سفارش ڪمپانی «برادران وارنر» ساخته شد ڪه این ڪمپانی صهیونیستی نیز در ڪارنامه ی خود فیلم های ضد اسلامی و ایرانی زیادی داشته است.

همچنین برگزاری هفتاد و دومین مراسم جوایز اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود نیز با حواشی سیاسی همراه بود  چنانڪه فیلم «پسربچگی» ساخته «ریچارد لینڪلیتر» برنده جایزه بهترین فیلم درام و برترین ڪارگردانی شد. این در حالی است ڪه این فیلم، به طور آشڪار به تبلیغ برای دولت آمریڪا می‌پرداخت.

سن برنامه گلدن گلوب در طول سالها همواره در تسخیر فیلم هایی بوده است ڪه جذابیت های هنری و تصویری حرف اول را نمیزند و تنها منافع سیاسی تعیین ڪنده اهدای جوایز است و اڪنون نیز اهدای جایزه به فیلم هولوڪاستی «پسر شائول» گواه دیگری برای اثبات رویڪرد غیر هنری سینمای آمریڪا و تلاش هالیوود برای استفاده از سینما به‌عنوان یڪ ابزار سیاسی است.

 

باز نشر: www.momtaznews.com |سایت ممتاز نیوز | اخبار ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.