گلریزان؛ سنتی حسنه که آبرو می‌خرد/ پیوند آزادی زندانیان جرائم غیر عمد با ماه میهمانی خدا

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، امروز دوم مرداماه برابر با پانزدهم ماه مبارک رمضان و میلاد خجسته کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) است که به کرامت و بزرگواری شهرت دارند.

البته این ماه مبارک مناسب دیگری هم دارد و آن ایام شهادت اولین پیشوای شیعه حضرت علی(ع) است که به این ماه عظمت و جلوه‌ای ویژه می بخشد.

اما یادآوری این مناسبت‌های متبرک در این روزهای ماه مبارک رمضان بی مناسبت نیست چرا که خیرین و نیکوکاران همه ساله در ماه مبارک رمضان دست‌های سخاوتمندانه خود را به هم می‌دهند تا طعم شادی را به خانه‌های زندانیانی که به دلیل جرائم مالی و غیر عمد گرفتار شده اند، برگردانند.

**گلریزان؛ کاشتن بذر امید و مهربانی

ماجرای جشن گلریزان اما؛ ماجرای همه ارادت ما ایرانیان به اهل بیت(ع) به ویژه امام حسن مجتبی(ع) است که در بخشندگی جایگاه ویژه‌ای دارند و طی سه دوره متوالی تمام داریی خویش را در راه خدا انفاق کردند، گو این که این رسم دیرین را از پدر بزرگوارشان مولای متقیان علی (ع) به ارث بردند که در فتوت و جوانمردی هیچ فردی به پای ایشان نمی رسد.

گلریزان به واقع ریختن گل زندگی و امید در چلّه سرمای رنج و سختی و گرفتاری همنوعان و همراهانمان است که با ریختن گلی از شاخسار زندگی خود باغ بقا و بهار وصل را به خانواده‌های در رنج هدیه می‌کنند و زندانیان جرائم غیرعمدی را که از بد اتفاق گرفتار شده‌اند، نجات می‌دهند.

در ایام ماه مبارک رمضان سنت زیبا و دیرینه گلریزان و جشن آزادی زندانیان جرائم غیر عمد به همت ستاد دیه کشور در سراسر کشور برگزار می‌شود و بسیاری از زندانیان دربند به میان خانواده خود برمی‌گردند.

 **مساعدت ۱۸۰ میلیون تومانی رؤسای سه قوه به زندانیان جرائم غیر عمد

اما کلید برگزاری جشن گلریزان همیشه با هدیه مقام معظم رهبری زده می‌شود و ایشان در ایام برگزاری این جشن انسانی،‌کمک‌های مالی شایانی را به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه برای آزادی زندانیان نیازمند می‌کنند و مسئولان نظام هم به تبعیت از ایشان در این امر خداپسندانه شرکت می کنند.

در بیست و چهارمین جشن گلریزان که هفته قبل از سوی ستاد دیه برگزار شد مقام معظم رهبری و رؤسای سه قوه در مجموع ۱۸۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد کمک کردند.

**جشنی برای عرضه دل‌های مهربان خیرین

همه ساله این سنت زیبا با شکوه خاصی در سراسر کشور برگزار می شود و خیرین و نیکوکاران با کمک یکدیگر به آزاد کردن زندانیان نیازمندی که ممکن است حتی برای ۵۰۰هزارتومان در بندباشند کمک می‌کنند.

دیدن این مراسم هم حال و هوای خاص خود را دارد، برخی اشیاء عتیقه و قیمتی خود را می‌آورد و در این بزم مهربانی به بالاترین قیمت می‌فروشند تا به نفع آزادی زندانیان هزینه شود.

مثلا همین چند وقت پیش در جشن گلریزانی که به همت برخی اساتید دانشگاه شکل گرفته بود مادری دلشکسته تنها دارایی با ارزش خود را که پلاک فرزند مفقود الاثر وی بود در معرض فروش گذاشت تا هزینه آن صرف آزادی زندانیان نیازمند شود که البته نیکوکار مهربانی آن را به قیمتی بالا خریداری کرد، اما پلاک را به آن مادر برگرداند.

گلریزان اما، جشنی ساده‌ای نیست و تاثیر شگرفی در زندگی بسیاری از خانواده‌های زندانیان جرائم غیر عمد دارد به زعم بسیاری از کارشناسان مسایل خانواده، اجتماعی، حقوقی و قضایی نقشی تعیین کننده در بازگشتن فرد زندانی به اجتماع و خانواده دارد.

**جشنی که آبرو می‌خرد

غلامعلی افروز در تبیین جایگاه برگزاری جشن گلریزان و تاثیر روانی آن در بازگشت به زندگی زندانیان به باشگاه خبرنگاران، می‌گوید: گلریزان سنتی است الهی و انسانی که به واسطه آن بسیاری از زندانیان جرائم غیر عمد به دل خانواده های خود بر می‌گردند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور ادامه می‌دهد: ماندن اشخاصی که به واسطه جرائم غیر عمد اععم از مالی و حوادث در زندان اثرات تخریبی بسیاری بر روی این اشخاص و خانواده‌های آنها دارد که غیر قابل جبران است.

وی با اشاره به این که ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای اجرای این سنت خداپسندانه است، تاکید می‌کند: اثر وضعی ماه مبارک رمضان خداجویی و به دنبال خیر بودن مردم است و قطعا اجرای گلریزان به عنوان جشنی که آبروی دیگران را می‌خرد، قطعا تاثیر روحی مضاعفی را بر اشخاص خیر خواهد داشت.

**جشن گلریزان در طول سال استمرار یابد

در همین زمینه آیت‌الله محسن مجتهد شبستری با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشن گلریزان می‌گوید: برگزاری جشن گلریزان در ماه رمضان همه ساله با نتایج خوب اجتماعی و فرهنگی همراه بوده است.

وی ادامه می‌دهد: رسیدگی به مشکلات نیازمندان از بروز آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر پیشگیری می‌کند.

آیت‌الله مجتهدشبستری تصریح می‌کند: فعالیت‌های ستاد دیه برای آزادسازی زندانیان غیرعمد نماد انفاق و ادای حقوق اجتماعی است که ‌قابل تقدیر و ارزشمند است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید می کند: باید این نوع فعالیت‌ها استمرار داشته و تقویت شود و از طرفی با آگاهی بخشی به جامعه در پیشگیری از وقوع جرایم غیر عمد تلاش کنیم.

** جشنی برای کاهش جمعیت کیفری

در ادامه این گزارش حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر با اشاره به تاثیر جشن گلریزان در کاهش جمعیت کیفری به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: برگزاری مراسم گلریزان تاثیر بسیاری در کاهش جمعیت کیفری دارد.

این حقوقدان ادامه می‌دهد: ماندن زندانیان جرائم غیر عمد در زندان‌ها نه تنها تاثیری در روند رسیدگی به پرونده آنها ندارد بلکه هزینه‌های بسیاری را هم بر دستگاه قضایی کشور تحمیل می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: زندانی مالی نمی‌تواند تا زمان حضور در زندان هیچ فعالیت اقتصادی داشته باشد بنابراین از پس پرداخت دیون خود بر نمی‌آید ولی اگر همین فرد با شرایط ویژه آزاد شود و فعالیت‌های کاری خود را دنبال کند قطعا از این طریق موفق به پرداخت دیون خود می‌شود.

حجت‌الاسلام رهبر تصریح می کند: تلاش ستاد دیه کشور برای آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد که در طول سال ادامه دارد ولی شاهد اوج آن در ماه مبارک رمضان هستیم شایسته تقدیر است.

وی تاکید می‌کند: کمک خیرین و نیکوکوکاران برای آزادی زندانیان نیازمند نیز یک اقدام نیکوست که اثرات بسیاری را در روحیه خانواده این زندانیان برجای می‌گذارد و قطعا رضایت الهی را نیز به دنبال دارد.

** ماندن زندانیان جرائم غیر عمد در زندان خانواده آنها را تهدید می‌کند

قاضی حسن تردست نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جشن گلریزان را فرصت زمینه سازی کاهش جرائم قلمداد کرده و تصریح می‌کند: آزادی زندانیان جرائم غیر عمد تاثیر بسیاری بر کاهش توسعه جرائم دیگر دارد.

این حقوقدان ادامه می‌دهد: ماندن زندانیان جرائم غیر عمد اثرات تخریبی بسیاری دارد و به مرور زمان این اشخاص ممکن است در تعامل با سایر خلافکاران به تخلفات بزرگتر گرایش پیدا کنند.

وی اضافه می‌کند: ماه رمضان ماه بخشش و کرامت است و همه ما باید همانطور که انتظار داریم خداوند متعال در شرایط سخت همراه مان باشد، باید به نیازمندان کمک کنیم و زندانیان جرائم غیر عمد بیش از سایر اشخاص به کمک ما نیاز دارند چرا که ماندن آنها در زندان بنیان خانواده‌های آنها را نیز تهدید می‌کند.

قاضی تردست ضمن تقدیر از حرکت‌های خیرخواهانه ستاد دیه و همراهی نیکوکاران تاکید می‌کند: کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد کمک به سالم سازی فضای جامعه از تخلفات و کاهش جرائم است.

**دلهایمان را قسمت کنیم

راستی.. ماه مبارک رمضان به نیمه رسیده و فرصت‌های معنوی ماه خدا محدود است، بیاییم ما هم با قدمی کوچک در تداوم مسیر آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد نتقش آفرینی کنیم تا آنها هم طعم بودن در کنار خانواده را دیگرگونه تجربه کنند.

گزارش: ملیحه پژمان

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.