گلودرد را بدون آنتی بیوتیک کنید!

گلودرد معمولا نشان دهنده عفونت دستگاه فوقانی تنفسی است که در بچه های کوچکی که نمی توانند احساس گلودردشان را به خوبی بیان کنند، با دشواری در بلعیدن غذا، خرخر کردن های شبانه، تنفس های دهانی و بوی بد دهان همراه است.

این روز ها با سرد شدن هوا، خطر بروز سرماخوردگی همراه باگلودرد در کودکان به دغدغه والدین تبدیل شده است. در حالی که شناخت درست از نشانه هایی چون گلودرد و ریشه های آن می تواند از نگرانی پدر و مادر ها تا حد زیادی کم کند.

به بیان دیگر آنچه مسلم است گلودرد معمولا نشان دهنده عفونت دستگاه فوقانی تنفسی است که در بچه های کوچکی که نمی توانند احساس گلودردشان را به خوبی بیان کنند، با دشواری در بلعیدن غذا، خرخر کردن های شبانه، تنفس های دهانی و بوی بد دهان همراه است، اما نکته مهم در این ارتباط آن است که ریشه بسیاری از گلو درد ها یا سرماخوردگی های همراه با این عارضه دردناک، در فصل پاییز عفونت های ویروسی هستند که به درمان آنتی بیوتیکی به هیچ وجه نیاز ندارند. پس والدین باید از مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها هنگام مواجه شدن با این نشانه، تا زمان توصیه پزشک متخصص به شدت خودداری کنند.

آیا فرزندتان گلودرد دارد؟

دکتر فریبا نادری متخصص بیماری های کودکان با تاکید بر این که بیشتر گلودرد ها در کودکان یا حتی بزرگسالان می تواند به علت التهاب لوزه ها تحت تاثیر نوعی میکروب یا در بیشتر موارد به علت ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ایجاد شود، می افزاید: ممکن است این نوع گلودرد ها با انسداد و آبریزش بینی و خرخر کردن یا با عفونت های گوش، درد گوش و کاهش شنوایی همراه باشد.

حال اگر عفونت در قسمت لوزه ها باشد با اختلال در بلع، احساس درد در ناحیه گلو یا خارش گلو همراه است. در عین حال درگیر بودن لوزه های سوم با یک عامل عفونی به صورت خرخر کردن شبانه، تنفس های دهانی، بوی بد دهان یا ترشحات بینی خود را نشان می دهد.

التهاب تارهای صوتی و حنجره نیز با خشونت صدا، سرفه های خروسکی و در حالت شدید تر با نوعی خفگی همراه است. انسداد مجاری تنفسی بزرگ تر (تراشه ها) نیز با سرفه های بسیار خشن و عفونت های ویروسی در مجاری هوایی کوچک تر ریه ها، با تنگی نفس یا سرفه های شدید خود را نشان می دهد.

مقابله با درمان آنتی بیوتیکی

دکتر نادری با اشتباه خواندن تجویز خود سرانه آنتی بیوتیک توسط والدین به محض مشاهده تب، سرفه و گلودرد در فرزندانشان می گوید: در صورت احتمال وجود یک عفونت باکتریایی در گلو، ممکن است پزشک، آنتی بیوتیک تجویز کند، اما برای عفونت های ویروسی که عمدتا در پاییز شایع هستند، درمان آنتی بیوتیکی تجویز نمی شود، چراکه مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها در چنین شرایطی منجر به مقاوم شدن بدن نسبت به میکروب ها و رشد میکروب های قوی تری می شود که می توانند در بدن بیماری های شدیدتری را ایجاد کنند. البته دوره بیماری های ویروسی از یک تا ۱۰ روز می تواند طول بکشد.

وی می افزاید: بر این اساس به والدین توصیه می کنیم که به محض مشاهده نشانه های گلودرد در فرزندشان، بخصوص مشکل در بلع غذا و از دست دادن اشت ها که احتمالا با تب نیز همراه است، به پزشک مراجعه کنند، اما پیش از آن از بخور سرد یا گرم و مصرف مایعات گرم و آبمیوه های طبیعی برای فرزندشان غافل نشوند. این متخصص کودکان تصریح می کند: تنها پزشک متخصص می تواند براساس شرایط بالینی عفونت های باکتریایی را از ویروسی تشخیص و براساس آن دارو تجویز کند.

بچه هایی که بیشتر در معرض خطرند

دکتر نادری با تاکید بر این که سرماخوردگی های میکروبی، ویروسی و نیز آلرژی ها در نقطه شروع، علائم مشابهی دارند، می گوید: بی شک درمان هر دسته از این بیماری ها با دیگری متفاوت است، اما نکته مهم اینجاست که عفونت های ویروسی در بچه هایی که زمینه های آلرژیک دارند، شایع تر و شدید تر است.

همچنین احتمال بیشتری دارد که بیماری این دسته از کودکان به سمت باکتریایی شدن سوق پیدا کند. به بیان دیگر والدین کودکانی که زمینه های آلرژیک یا بیماری مزمن ریوی دارند، باید با مشاهده علائمی چون گلودرد و تب، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

به کودک خود کمک کنید

به گفته دکتر نادری، مفید ترین توصیه هایی که می توان به والدین هنگام بروز نشانه هایی چون گلودرد و تب در فرزندانشان کرد، این است که از شربت استامینوفن و پاشویه استفاده کنند و کودک را در یک اتاق با گرمای مناسب نگه دارند و از دادن مایعات فراوان و نیز غذاهای مایع که فرو دادن آن برای کودک راحت است، غافل نشوند.

وی می افزاید: براساس آخرین تحقیقات، غرغره آب نمک، احتمال عفونت از حلق به گوش میانی را بیشتر می کند بنابراین توصیه می شود که کودک را وادار به غرغره نکنید. یک نکته ضروری دیگر آنکه در صورت وجود گلودرد و بد حالی عمومی تا زمان مراجعه به پزشک و شروع درمان، از فرستادن کودک به مهد کودک یا مدرسه خودداری کنید.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.