گلوله‌ای بر شقیقه زنان

جام جم آنلاین: زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار سردردهای میگرنی می‌شوند، اما میگرن قاعدگی فقط شقیقه زنان را نشانه می‌رود.

میگرن قاعدگی تقریبا تفاوتی با میگرن‌های معمول ندارد و تنها فرق آن این که طی زمانی خاص از چرخه قاعدگی زنان رخ می‌دهد.

سردرد معمولا دو روز قبل از آغاز خونریزی یا همزمان با تغییرات سطح هورمون شروع و گاه به گونه‌ای شدید و گسترده می‌شود که فرد تا سه روز پس از قاعدگی نیز از انجام کارهای روزمره عاجز شده، با وجود پناه بردن به داروهای مسکن اثری از بهبودی نمی‌بیند اما در برخی افراد با اولین خونریزی واژینال به اتمام می‌رسد.

در واقع اگر دو سوم چرخه‌های قاعدگی با سردردهای خاص میگرنی همراه باشد، می‌توان گفت فرد به میگرن قاعدگی مبتلاست.

علائم و نشانه‌های میگرن عبارت است از: درد شدید، کوبنده و ضربه‌وار در سر، احساس تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و همچنین وجود هاله در دید. هاله دید علامت هشداردهنده‌ای است که به طور معمول قبل از شروع میگرن رخ می‌دهد و تاری دید، هجوم جرقه‌ها و نقطه‌های چشمک‌زن یا کور، اختلال بینایی و مانند آن را شامل می‌شود. بین نیم تا یک روز پیش از حمله میگرن قاعدگی، این اختلال بینایی که اغلب بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، ماشه درد را در سر زنان درگیر می‌چکاند.

طول ابتلا به هر دوره میگرن و ادامه آن از چهار تا ۷۲ ساعت متفاوت است اما میگرن قاعدگی ممکن است فرصت‌های استراحت و بیدردی کمتری به زنان درگیر بدهد و پس از آن تا دوره بعدی یعنی از روز چهارم تا دوازدهم به سراغ فرد نمی‌رود. میگرن قاعدگی از آغاز دوران بلوغ سراغ دختران می‌آید و اغلب تا ۴۰ سالگی دست از سرشان برنمی‌دارد.

محققان عرصه پزشکی، سردردی را که هفته پیش از قاعدگی شروع می‌شود و تا دو یا سه روز به آغاز خونریزی ماهانه با شدت و ضعف دیده می‌شود، «سندرم پیش از قاعدگی» نه میگرن قاعدگی می​دانند. از نشانه‌های این سندرم بی‌ثباتی خلقی، تغییر در اشتها، احساس خستگی، وجود درد در اطراف سینه و بویژه پستان است.

غیر از درمان دارویی، برخی پزشکان خواب و استراحت کافی در روزهای نزدیک به آغاز دوره، رعایت بعضی از پرهیزهای غذایی مبتلایان به میگرن معمولی همچون نخوردن اغذیه کنسروی، ترشی، فلفل، پنیر، کافئین، ماهی، میگو و… را طی این دوران، در کاهش اثرات و استفاده از بعضی قرص‌های ضدحاملگی، خالی ماندن معده، حذف وعده‌های غذایی، پرخوری، بی‌نظمی و بیخوابی را در افزایش سردرد یادشده موثر دانسته‌اند اما افراد متفاوتند و برای درمان یا کاهش اثرات آن باید به پزشک مراجعه کنند و از اقدامات خودسرانه برحذر باشند. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.