گلوله‌ای بر شقیقه زنان

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز به نقل از منبع ذکر شده در انتهای مطلب

زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار سردردهای میگرنی می‌شوند، اما میگرن قاعدگی فقط شقیقه زنان را نشانه می‌رود.

میگرن قاعدگی تقریبا تفاوتی با میگرن‌های معمول ندارد و تنها فرق آن این که طی وقتی خاص از چرخه قاعدگی زنان رخ می‌دهد.

سردرد معمولا دو روز پیش از آغاز خونریزی یا همزمان با تغییرات سطح هورمون آغاز و گاه به گونه‌ای شدید و گسترده می‌شود که فرد تا سه روز پس از قاعدگی نیز از انجام کارهای روزمره عاجز شده، با وجود پناه بردن به داروهای مسکن اثری از بهبودی نمی‌بیند، اما در بعضی اشخاص با اولین خونریزی واژینال به اتمام می‌رسد.

در واقع اگر دو سوم چرخه‌های قاعدگی با سردردهای خاص میگرنی همراه باشد، می‌توان گفت فرد به میگرن قاعدگی مبتلاست.

علائم و نشانه‌های میگرن عبارت است از: درد شدید، کوبنده و ضربه‌وار در سر، احساس تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و همچنین وجود هاله در دید. هاله دید علامت اخطاردهنده‌ای است که به طور معمول پیش از آغاز میگرن رخ می‌دهد و تاری دید، هجوم جرقه‌ها و نقطه‌های چشمک‌زن یا کور، اختلال بینایی و مانند آن را شامل می‌شود. بین نیم تا یک روز پیش از حمله میگرن قاعدگی، این اختلال بینایی که اغلب بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، ماشه درد را در سر زنان درگیر می‌چکاند.

طول ابتلا به هر دوره میگرن و ادامه آن از چهار تا ۷۲ ساعت متفاوت است اما میگرن قاعدگی ممکن است فرصت‌های استراحت و بی دردی کمتری به زنان درگیر بدهد و پس از آن تا دوره بعدی یعنی از روز چهارم تا دوازدهم به سراغ فرد نمی‌رود. میگرن قاعدگی از آغاز دوران بلوغ سراغ دختران می‌آید و اغلب تا ۴۰ سالگی دست از سرشان برنمی‌دارد.

محققان عرصه پزشکی، سردردی را که هفته پیش از قاعدگی آغاز می‌شود و تا دو یا سه روز به آغاز خونریزی ماهانه با شدت و ضعف دیده می‌شود، «سندرم پیش از قاعدگی» نه میگرن قاعدگی می​دانند. از نشانه‌های این سندرم بی‌ثباتی خلقی، تغییر در اشتها، احساس خستگی، وجود درد در اطراف سینه و به ویژه پستان است.

غیر از درمان دارویی، بعضی پزشکان خواب و استراحت کافی در روزهای نزدیک به آغاز دوره، رعایت بعضی از پرهیزهای غذایی مبتلایان به میگرن معمولی همچون نخوردن اغذیه کنسروی، ترشی، فلفل، پنیر، کافئین، ماهی، میگو و… را طی این دوران، در کاهش اثرات و استفاده از بعضی قرص‌های ضدحاملگی، خالی ماندن معده، حذف وعده‌های غذایی، پرخوری، بی‌نظمی و بی خوابی را در افزایش سردرد یادشده موثر دانسته‌اند، اما اشخاص متفاوتند و برای درمان یا کاهش اثرات آن باید به پزشک مراجعه کنند و از اقدامات خودسرانه برحذر باشند.

منبع : jamejamonline.ir

ممتازنیوز – زنان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.