گل نبشته های تخت جمشید اسناد و مدارک مالی مهم دوره هخامنشی را بازگو می کنند

۲۶اردیبهشت،

گل نبشته های تخت جمشید که به خط عیلامی نوشته شده اسناد و مدارک مهم مالی دوره هخامنشی را بازگو می کنند.

“صدیقه پیران” باستان شناس به خبرنگار حوزه میراث فرهنگیممتازنیوز، گفت: موزه ملی ایران با توجه به آثار استردادی ارزشمند در دهه اخیر تصمیم گرفت تا اشیا را به نمایش بگذارد. وی افزود: این آثار به لحاظ موضوعی برای مردم و پژوهشگران مهم است.

“پیران” تصریح کرد: مجموعه های بازگردانه شده متعلق به تمدن حاشیه هلیل رود “جیرفت”، مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد بوده و مجموعه دیگر گل نبشته های با روی تخت جمشید مربوط به ۵۰۰ سال قبل از میلاد و مفرغ های لرستان است.

این باستان شناس بیان کرد: آثار مربوط به تمدن حاشیه هلیل رود در دو نوبت به ایران بازگردانه شده در نوبت اول در سال ۸۳، ۱۱۸ ظروف سنگی صابونی و مرمر از حراجی برکت لندن و نوبت دوم در سال ۹۰ از همین حراجی بود.

وی اظهار داشت: گل نبشته های باروی تخت جمشید در سال ۱۳۱۲ در تخت جمشید کشف شد که اسناد و مدارک مالی با ارزش دوره هخامنشی را نشان می دهد این متون به خط عیلامی باستان نوشته شده است.

“پیران” افزود: این آثار در سال ۱۳۱۴ برای مطالعه در ۵۰ صندوق در حدود ۳۰ هزار شیئ به دانشگاه شیکاگو به صورت امانت و موقت فرستاده شد که پس از مطالعه در سه دوره به کشور بازگردانده شد.

این باستان شناس تصریح کرد: در سال ۱۳۲۷ حدود ۷۹۰ شیئ در سال ۱۳۳۰ و ۳۵ هزار و ۵۰۰ قطعه گل نبشته که خورد شده بودند برگردانه شد و اخیرا هم در سال ۸۳ حدود ۳۰۰ قطعه از سالمترین گل نبشته ها به کشور باز گردانده شد.

وی بیان کرد: مفرغ های لرستان نیز در سال ۸۶ از کشور امارات به ایران بازگشت./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.