گل همچنان در تقویم کشورمان جایگاهی ندارد

۲۵ خرداد ماه که به عنوان روز ملی گل و گیاه از سال ۸۵ در تقویم کشورمان ثبت شده بود، سال گذشته این روز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی از تقویم کشورمان حذف شد و علیرغم گلایه و پیگیری‌های تولید کنندگان، همچنان گل در تقویم کشورمان جایگاهی ندارد که قرار شده این موضوع از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود.
 تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان گل و گیاه هر ساله به بهانه این روز و به منظور ارتقای وضعیت تولید شش هزار هکتاری، ۴۰۰ هزار فعال در این بخش و صادرات این محصول مراسمی را برگزار و در نشست‌های تخصصی خود مسائل و مشکلات این بخش پر مزیت تولیدی کشورمان را مطرح و راهکار برای آن ارائه می‌کردند.
اما از سال گذشته این روز دیگر در تقویم جایگاهی ندارد که تولیدکنندگان گل و گیاه از جمله رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران با انتقاد از این اقدام، برایشان سوال است، این روز که هیچ بار مالی و تبعات منفی برای بخش دولتی نداشته چرا باید از تقویم کشور حذف شود؟
سال گذشته تولیدکنندگان علیرغم حذف روز ملی گل از تقویم کشورمان همایشی به این مناسبت در بازار گل امام رضا(ع) برگزار کردند اما امسال هیچ برنامه‌ای در این راستا نیست.
با توجه به این‌که کشوری چهار فصل هستیم و خداوند نعمت بزرگی را از نظر شرایط آب و هوایی و جغرافیایی به ایران عطا کرده است که می‌توان در هر چهار فصل سال همه نوع گل را تولید کرد و از سوی دیگر کشورمان در موقعیت مناسب منطقه خاورمیانه و در حاشیه‌ی کشورهای خلیج‌فارس که بیشترین وارد‌کنندگان گل و گیاه جهان هستند، قرار گرفته، می‌تواند در صادرات گل با توجه به شرایط بسیار مساعد تولید ارزآوری بالایی داشته باشد.
کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس هم‌اکنون گل‌ و گیاهان زیادی از هلند و کشور‌های اروپایی وارد می‌کنند که با توجه به نزدیکی ایران و کاهش هزینه واردات، ‌اگر از تولید و صادرات این محصول بالقوه در کشور حمایت شود، ایران را جایگزین کشورهای دور خواهند کرد و مقام ۱۰۷ در صادرات گل در جهان را کاهش می‌دهد و همانگونه که هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه هستیم در صادرات هم مقام بالایی را می‌توانیم کسب کنیم.
با توجه به عنایت الهی به کشورمان برای تولید انواع گل و گیاه، سالانه چندصد میلیون شاخه گل به دلیل نداشتن بازار داخلی و ناتوانی در صادرات دور ریخته می‌شود و درحالیکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل و گیاه، این محصول را یکی از محصولات پر بازده کشاورزی می‌دانند و انتظار حمایت برای رسیدن به جایگاه بالای صادراتی در جهان را دارند، روز ملی گل و گیاه هم از تقویم کشور حذف می‌شود…
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.