گمانه زنی ها در خصوص کودتا در سودان

واحد مرکزی خبر

در پی بازداشت رئیس سابق سازمان امنیت سودان به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت این کشور ، برخی محافل سیاسی بر اساس گمانه زنی،انگشت اتهام را به سوی معاون اول رئیس جمهور نشانه رفته اند .
به گزارش واحد مرکزی خبر از خارطوم، در تازه ترین گمانه زنی ها، برخی پایگاههای خبری مخالف دولت سودان از دست داشتن علی عثمان طه معاون اول رئیس جمهور این کشور در کودتا خبر داده اند. این پایگاهها که پس از حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سودان، به طور گسترده به اختلافات موجود میان البشیر و طه پرداخته و از بازنشستگی اجباری تعداد زیادی از نظامیان طرفدار طه خبر داده بودند، اکنون مدعی شده اند که طه رهبری این کودتا را بر عهده داشته است .
به نوشته مطبوعات سودان، طی بازرسی هشت ساعته از منزل قوش که روز جمعه گذشته انجام شده، صدها سند از ارتباط نزدیک تجاری میان وی و یکی از وزرای بسیار نزدیک به علی عثمان طه ( احتمالا وزیر نفت) به دست آمده و مشخص شده سود ناشی از این تجارت قرار بوده برای حمایت از براندازی دولت فعلی مصرف شود. اما برخی پایگاههای خبری مانند سودان تریبون پا را از این هم فراتر گذاشته و مدعی شده اند که علی عثمان طه مورد بازجویی قرار گرفته است. دولت سودان هنوز هیچ واکنش رسمی در خصوص اتهاماتی که علیه طه مطرح میشود نشان نداده است.
همچنین روزنامه مستقل الوطن، صادق المهدی رئیس حزب امت و نخست وزیر سابق این کشور را به همکاری در این کودتا مهتم کرده و سفر اخیر المهدی به لندن را به منظور هماهنگی برای اجرای این کودتا دانسته که البته دفتر صادق المهدی این خبر را کاملا تکذیب کرده است.
المهدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در قاهره گفت: قوش سال گذشته در دیدار با من، حکومت سودان را بدون رهبر دانسته و از من خواست برای رهبری کشور آماده شوم و چند ساعت بعد شنیدیم از سمت مشاور امنیتی رئیس جمهور برکنار شده است.
از سوی دیگر، نافع علی نافع دستیار ارشد رئیس جمهور سودان ( که پیش از قوش رئیس سازمان امنیت بوده) با متهم کردن احزاب مخالف دولت به نداشتن افق روشن برای اداره کشور گفت: آنها فقط از غرب دستور میگیرند، در جریان کودتای اخیر هم با همکاری برخی اسلامگرایان که به دنبال منافع شخصی هستند، در پی سرنگونی نظام بوده اند.
پیش از این وزیر اطلاع رسانی سودان از دست داشتن یکی از احزاب مخالف دولت در این کودتا خبر داده بود ولی نام این حزب را افشا نکرد.
از سوی دیگر سرگرد خالد الصوارمی سخنگوی ارتش سودان با اشاره به اینکه نیروهای مسلح و امنیتی سودان از اولین گامها، کاملا بر این نقشه اشراف داشته اند گفت بازداشت کودتاچیان پیش از وقوع عملیات، نوعی لطف به آنها بوده است. وی با اشاره به ادامه بازجویی از این افراد گفت نام تعدادی دیگر از مقامات کشوری هم در این پرونده به میان آمده که از همه آنها بازجویی خواهد شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.