گنجینه ای از سنگهای قیمتی در اوج محرومیت

به گزارش خبرنگار مهر، کنکاشهای باستانشناسان در محوطه های باستانی پیش از تاریخ استان کهن کرمان نشان می دهد که در اکثر این مناطق سنگهای قیمتی جزو جدانشدنی از داشته های مردمان این خطه بوده است طبق بررسیهای صورت گرفته تجارت سنگهای قیمتی در استان کرمان قدمتی معادل ۶ تا ۷ هزار سال دارد که نشان از این دارد که این نوع تجارت ریشه در تاریخ و فرهنگ کرمان دارد.

اما با وجود گنجینه های غنی و قابل توجه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در استان کرمان کمتر توجهی به سرمایه گذاری و توسعه این بخش در استان صورت گرفته است و این روزها این تجارت کهن کرمانیها روزگار خوشی ندارد.

لزوم استفاده از سرمایه های بومی در راه توسعه اقتصاد مقاومتی

استفاده از سرمایه های بومی در این بخش نه تنها می تواند در رونق بیش از پیش تولید ملی در استان تلاش کند بلکه می تواند در محرومیت زدایی در این مناطق و افزایش اشتغال نیز تاثیر بالقوه ای داشته باشد که به علت عدم توجه مناسب تاکنون چنین اتفاقی روی نداده است اما طی سالهای اخیر مسئولان استان رغبت بیشتری به سرمایه گذاری در این بخش پیدا کرده اند با این وجود اکثر این رغبتها در گام نخست باقی مانده و کمتر جنبه علمی به خود گرفته است.

خام فروشی سنگهای قیمتی کرمان

در حال حاضر اکثر سنگهای قیمتی و تزئینی استان کرمان بدون کوچکترین ارزش افزوده پس از استخراج از استان کرمان خارج می شوند و در استانهای صاحب سبک همچون خراسان رضوی و قم پس از تراش خوردن و تبدیل شده به سایر اقلام با قیمت چند برابر ارزش اولیه به فروش می رسد و در این میان کمتر اسمی از استان کرمان نیز برده می شود.

استان کرمان به گفته کارشناسان در کنار خراسان رضوی و قم جزو سه قطب متمرکز معادن سنگهای قیمتی محسوب می شود که در این میان کرمان گنجینه ای از سنگهای موسوم به “گارنت” است هر چند که به دلایل امنیتی مکان و میزان ظرفیت این معادن به صورت عمومی اعلام نمی شود اما بدون شک ذخایر استان کرمان در این زمینه در کنار دو استان دیگر قابلیت اقتصادی قابل توجهی را برای کشور ایجاد کرده است که در صورت سرمایه گذاری دقیق در این بخش ضمن اینکه می توان اقتصاد را از جنه تک قطبی بر مبنای نفت خارج کند بلکه به سادگی می توان گامهای بسیار بلندی را در زمینه افزایش تولید ملی و ایجاد بستری مناسب برای اقتصاد مقاومتی برداشت.

 

بهشتی از سنگهای قیمتی در انتظار توسعه پایدار

 

محمد قیومی، کارشناس و فعال بخش سنگهای قیمتی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ذخایر استان کرمان گفت: در واقع کرمان گنجینه ای از سنگهای گارنت است که شامل سنگهای اواروویت، گراسولا، پیروپ، و دیمانتوئید، در کوهی، ترمالین، یشم، جاسپر آندروزیت، اپیدوت، آمینیست، فیروزه است همچنان کرمان بهشت سنگهای قیمتی در ساختمان سازی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 

وی افزود: کرمان در بحث سنگهای تزئینی جز و سه استان برتر کشور قرار دارد اما بدون تردید این استان در بخش سنگهای ساختمانی در کشور همتایی ندارد و در مناطق مختلف استان کرمان می توان معادن غنی سنگهای ساختمانی را یافت که به ویژه در عراق به دلیل افزایش ساخت و سازها و در قطر به دلیل برگزاری بازیهای جام جهانی در افزایش ساخت و ساز بازار بسیار مساعدی را به خود اختصاص می دهند که در این خصوص باید مسئولان استان کرمان و همچنین مسئولان اقتصادی کشور نقش تاثیر گذاری را داشته باشند و نگذارند این بازارها که در همسایگی کشور نیز قرار دارند به دست سایر کشورها بیفتد.
 

قیومی ادامه داد: در بخش سنگهای تزئینی موسوم به گرانت نیز استان کرمان بسیار غنی است اما متاسفانه تقریبا سود ارزش افزوده این سنگها در استان کرمان صفر است زیرا این سنگها پس از استخراج با بازارهای خارجی و یا برخی استانهای دیگر منتقل می شوند و پس از تراش خوردن با قیمتهای هنگفتی به خود ما فروخته می شود و در قابل زیور آلات و انگشتر و تسبیح به استان باز می گردد و تاکنون نیز اقدام خاصی برای آموزش تراش سنگ در کرمان انجام نشده و تنها برخی کلاسهای قطعی که نتیجه و بازخورد مناسبی نیز به دلیل نبودن بستر مناسب وجود نداشته اند برگزار شده است.

 

افغانستان و پاکستان پیشرو در توسعه صادرات سنگهای قیمتی
 

وی ادامه داد: برخی کشورهای همسایه به خصوص افغانستان و پاکستان به دلیل سرمایه گذاری مناسب در این بخش از کشور ما جلوتر هستند اما همچنان به دلیل عدم سرمایه گذاری معادن سنگهای قیمتی کشور به خصوص در استان کرمان جایگاه خود را پیدا نکرده اند.

 

قیومی گسترده کاربرد این سنگهای را بسیار وسیع بشمرد و گفت: نباید تصور شود که این سنگها تنها برای ساخت زیور آلات و قرار گرفتن در گالری های جواهرات مناسب هستند بلکه این سنگها می تواند در بسیاری از صنایع و علوم پیشرفته کاربردهای غیر قابل انکاری داشته باشند که چندین برابر گالری های جواهرات برای کشور درآمد زایی دارند.

 

سنگهای قیمتی کرمان شناسنامه ندارند/ سکوت در کرمان تبلیغات در سایر استانها

 
محمد صادقی یکی دیگر از فعالان این عرصه در گفتگو با مهر اظهارداشت: یکی از مشکلات عمده در این بخش نداشتن شناسنامه و بستر مناسب در بخش سنگهای قیمتی استان کرمان است زیرا به دلیل تبلیغات بسیار بالای سایر استانها و سکوت عجیبی که بر این صنعت در استان کرمان حاکم است سنگهای کرمان به نام سایر استانها به فروش می رسد در حالیکه کیفیت سنگهای کرمان اکثرا از سایر مناطق بیشتر است.
 

وی ادامه داد: کرمان به بهشت معادن ایران شهرت دارد و در زمینه های مختلف شرایط جغرافیایی کرمان به گونه ای رقم خورده که معادن غنی در استان وجود دارد که اکثرا بکر و دست نخورده باقی مانده اند و تعجب صاحب نظاران را در بردارد.
 

صادقی گفت: این معادن در حقیقت ثروتی غنی است که باید برای تبدیل آن از سنگ به ثروت و توسعه استان کرمان از ابزارهای روز و علم روز دنیا استفاده کرد که در بسیاری موارد در کشور وجود دارد اما ساز و کار مناسبی در این بخش رقم نخورده است.
 

وی عدم آموزش در این بخش را بزرگترین ضربه به این بخش اقتصادی دانست و گفت: استخراج کنندگان و حتی برش دهندگان این سنگها باید از آموزش لازم برخوردار باشند اما این امر در کرمان روی نداده و سرمایه استان به صورت خام هدر می رود و همچنان تنها امری که در این مسیر اتفاق می افتد خام فروشی است.
 

وی با اشاره به عملکرد مسئولان گفت: در این بخش شعارزده شده ایم و تنها حرف جلوگیری از خام فروشی در زمینه سنگهای قیمتی در استان کرمان سر زبان است و عملا اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

 

وی در ادامه به بازار بسیار مناسب خاورمیانه برای فروش سنگهای قیمتی اشاره کرد و گفت: وجود مراکز مذهبی در خاورمیانه زمینه بسیار مناسبی برای توسعه صنعت در بخش ساخت زیور آلات است اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

 

صادرات ۲ میلیارد دلار سنگ به قطر/ جام جهانی فرصتی برای کرمانیها

 

محسن جلال پور، نائیب رئیس استاق بازرگانی ایران در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان از لحاظ مختلف اقتصادی بسیار قابل توجه است و یکی از استانهای غنی کشور محسوب می شود که یکی از این بخشها سنگهای قیمتی به خصوص در زمینه ساخت و ساز است.
 

وی افزود: یکی از موقعیتهایی که در این زمینه مطرح است برگزاری بازیهای جام جهانی در قطر است که از هم اکنون موجب افزایش ساخت و ساز در این کشور شده است و بسیاری از سرمایه گذاران و گروه های تجاری در حال حاضر در تکاپوی سرمایه گذاری در این کشور هستند.
 

جلال پور ادامه داد: هم اکنون این کشور به مرکز سرمایه گذاری در جهان تبدیل شده است و با توجه به همسایگی با ایران می توان در زمینه های مختلف مورد توجه تجار ایرانی نیز باشد که یکی از این موارد صادرات سنگهای قیمتی ساختمانی به قطر است.
 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان از صادرات ۲ میلیارد دلار سنگ قیمتی استان کرمان به قطر اشاره کرد و گفت: این امر در سفری که تجار کرمانی به قطر داشتند انجام شد و امیدواریم این قرار داد فتح بابی برای گسترش همکاری در این بخش محسوب شود.
 

وی گفت: باید به گونه ای پیش برویم که بتوانیم از پتانسیلهای اقتصادی استان بیشترین استفاده را ببریم.
 

وی با اشاره به وجود ۴۰ نوع سنگ قیمتی در استان کرمان افزود: سرمایه گذاری و نگاه ویژه اقتصادی در این بخش می تواند آینده روشن را مقابل استان کرمان قرار دهد، که در توسعه و پیشرفت استان کرمان بسیار حائز اهمیت است.

……………………………

گزارش: سید مهدی موسوی


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.