گندم‌های هند و پاکستان آلوده هستند

جام جم آنلاین: مدیر قرنطینه‌ای سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه محصول گندم هند و پاکستان آلوده به عوامل بیماری‌زا هستند، گفت: براساس ضوابط قرنطینه‌ای جمهوری اسلامی ایران، گندم‌های هند و پاکستان به هیچ وجه نباید به کشور وارد شوند.

اصغر شایان در گفتگو با مهر درخصوص واردات گندم از کشورهای هند و پاکستان اظهارداشت: چندسال گذشته که قرار بود گندم از پاکستان وارد شود، هیئتی تخصصی از ایران به این کشورعزیمت کرد تا دررابطه با سالم بودن این محصول گزارشی تهیه کند و به مراجع ذیصلاح تحویل دهد.

وی افزود: بر اساس گزارشهای این هیئت تخصصی، مشخص شد محصول گندم کشور پاکستان به یکسری از عوامل بیماری‌زا به نام “سیاهک ناقص گندم” (کارنال بانت) و علف هرزی به نام “استریگا” آلوده است.

مدیر قرنطینه‌ای سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: درسال جاری هم مسئولان کشورهند از طریق سفارت خود در ایران پیگیریهای زیادی را برای صادرات گندم آلوده خود انجام دادند و قرار شد هیئت تخصصی از ایران به این کشور برود و گزارشی از سلامت محصول این گندمها تهیه کند.

وی ادامه داد: براین اساس، چندی پیش هیئتی متخصص از سازمان حفظ نباتات به این کشور رفت و گزارشی را از سلامت محصول گندم آن تهیه کرد و مشخص شد که این گندم‌ها هم آلوده هستند و طبق ضوابط قرنطینه‌ای جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه نباید به کشور وارد شوند.

شایان درباره میزان واردات گندم از ابتدای سال تاکنون از کشورهای مذکور گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هیچگونه گندمی از مبادی رسمی با تائید سازمان حفظ نباتات از کشورهای هند و پاکستان به ایران وارد نشده است.

مسئولان کشورهند در ازای میزان نفتی که از ایران خریداری کرده اند، می خواهند ۱۰ میلیون تن گندم  خود را به ایران بدهند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.