گهی پشت به زین، گهی زین به پشت

هیچ چیزی در لیگ برتر فوتبال ایران دائمی نیست؛ به خصوص وضعیت مدیریتی تیم‌ها که ممکن است در عرض چند هفته یک تیم موفق، زمین بخورد و درگیر اتفاقات عجیب و غریبی شود.

به گزارش ممتازنیوز، فوتبال ایران قاعده و قوانین خاص خود را دارد. تیمی که امسال از نظر مالی در شرایط خوبی است و می‌تواند در بازار نقل و انتقالات دست روی هر بازیکنی بگذارد، ممکن است سال آینده با اتفاقاتی مواجه شود که نتواند داشته‌های خود را هم حفظ کند.

شهرخودرو مشهد یکی از همین تیم‌ها است که تا چندین ماه قبل توان و بضاعت لازم برای خرید مهره‌های موردنیاز خود را داشت. در نتیجه در لیگ برتر مدعی قهرمانی و سهیه آسیا بودند و در لیگ قهرمانان آسیا هم به میدان رفتند اما با توجه به موانع مختلف بر سر راه درآمدزایی، بالاخره کفگیر مالکان تیم‌ها هم به ته دیگ می‌خورد و آن وقت است که فصل بحران فرا می‌رسد.

در نتیجه تیمی که تا فصل گذشته بازیکنان تاثیرگذار و شاخصی را در ترکیب خود داشت، امسال به علت مشکلات قضایی مربوط به مالک هلدینگ شهرخودرو، یک به یک بازیکنان خود را از دست می‌دهد و خبری هم از هیچ مدیر یا مالکی نیست که اوضاع این تیم را جمع و جور کند.

اما هدف از این مطالب پرداختن به مشکلات شهرخودرو نیست بلکه موضوع به یک سال قبل بر می‌گردد؛ زمانی که شهرخودرو وضعیت مالی خوبی داشت و توانست بازیکنان تاثیرگذار نساجی را متقاعد به جدایی از این تیم کند و آن را به مشهد بیاورد.

حسن جعفری، میلاد سرلک و محمد قاضی سه بازیکن تاثیرگذار قائمشهری‌ها در ابتدای لیگ نوزدهم بودند که به علت مشکلات مالی، قرارداد خود را به خاطر پیشنهاد مالی بهتر شهرخودرو فسخ کردند و شاگرد گل‌محمدی شدند که در ادامه با رفتن یحیی به پرسپولیس راهشان از هم جدا شد. در نتیجه با وجود تهدیدهای نساجی به شکایت از شهرخودرو، تلاش‌های نساجی به جایی نرسید و آن‌ها به علت تنگناهای مالی از سوی مالک باشگاه، بازیکنان خود را از دست دادند.

ولی حالا بعد از گذشت یک سال، چنین شرایط به طور کاملا معکوس برای این دو تیم به وقوع پیوسته است. این بار شهرخودرو در وضعیت مالی خوبی نیست و مالک نساجی سر کیسه را شل کرده و آن‌ها برای فرار از سقوط توانستند در روزهای نخست نقل و انتقالات بیشترین خریدها را انجام دهند.

از جمله خریدهای نساجی، اکبر صادقی، کاپیتان و رهبر خط هافبک شهرخودرو  همینطور سعید جلالی راد، دروازه‌بان این تیم است که از نیم‌فصل دوم برای قائمشهری‌ها به میدان می‌روند ولی این بار شهرخودرو مدیری هم ندارد که تیم مقابل را به شکایت هم تهدید کند و نساجی می‌تواند به پشتوانه حمایت‌های مالی مالک باشگاه، بازیکنان شهرخودرو را اغوا کند.

به طور کلی به علت نبود سازوکار مالی مناسب در لیگ برتر و فوتبال ایران، وضعیت هیچ تیمی از نظر مدیریتی پایدار نیست و ممکن است در عرض چند هفته یا چند ماه یک تیم موفق به زمین بخورد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.