گوترش نبود راه‌حل‌های چندجانبه برای چالش‌های جهانی را محکوم کرد

دبیرکل سازمان در سخنانی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل خواستار همکاری بیشتر بین‌المللی در مقابله با چالش‌های جهانی شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: امروز چالش‌های چند جانبه بیشماری داریم اما از راه‌حل‌های چند جانبه‌ای عاجزیم.

دبیرکل سازمان ملل همزمان با افتتاحیه اجلاس مجازی سران کشورهای جهان در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این نهاد بین‌المللی نبود راه حل‌های چند جانبه‌ای برای چالش‌های جهانی را محکوم کرد.

گوترش گفت: هیچ‌ کس حکومت جهانی را نمی‌خواهد اما باید برای بهبود حاکمیت جهانی تلاش کنیم.

او اضافه کرد: در جهانی که همه به هم تنیده هستند ما نیاز به چند قطب داریم که خانواده سازمان ملل، موسسات مالی جهانی، موسسات منطقه‌ای و بلوک‌های تجاری و غیره به شکل مستحکم و کارآمدتر با هم کار کنند.

این مسؤول سابق پرتغالی گفت: ما نیاز به چند قطب فراگیر داریم که بر جامعه مدنی، شهرها و شرکت‌ها، قدرت‌های محلی و جوانان تکیه کند.

وی افزود: فاجعه آب و هوایی در افق پیداست، تنوع بیولوژیکی رو به نابودی است، فقر مجددا بیداد می‌کند، انزجار همه جا را گرفته، تنش‌های ژئوسیاسی رو به افزایش هستند و پاندمی کرونا نقاط ضعف جهان را فاش کرده، ما فقط می‌توانیم با هم مقابل این چالش‌ها بایستیم.

او در عین حال از دستاوردهای سازمان ملل تقدیر کرد و به اجتناب از وقوع جنگ جهانی سوم اشاره کرد.

قرار است رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در جریان نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل از طریق پیام‌های قبلا ضبط شده سخنرانی کنند.

از ۱۸۰ رهبر و مقام کشورهای جهان برای سخنرانی در این اجلاس دعوت شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.