گورخر ایرانی در بهرام گور افزایش یافت

دیده بان حقوق حیوانات: مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از افزایش تعداد گونه ارزشمند گورخر ایرانی در منطقه حفاظت شده بهرام گور فارس خبرداد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: با تلاش شبانه روزی محیطبانان و اجرای برنامه‌های مدیریتی ویژه در منطقه تعداد گورخر در منطقه حفاظت شده بهرام گور به صورت چشمگیری از سال ۸۹ تاکنون افزایش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری در تابستان امسال ۳۸۳ راس در منطقه حفاظت شده بهرام گور رسیده است، ادامه داد: این وضعیت مسئولیت سنگینی را برای نگهداری آخرین تعداد از این گونه در دنیا بر دوش ما گذاشته است.

وی گفت: گور خر ایرانی پستاندار بزرگ و زیبایی است که این گونه در لیستIUCN جزو گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته است.

ابراهیمی‌ کارنامی با بیان اینکه نسل این جانور جز در ایران، در تمام کشورهایی که روزی پراکندگی داشته منقرض شده است،‌ گفت: آخرین بازمانده آنها در دو جمعیت مجزا یکی در انتهای شمالی بیابان مرکزی ایران در پارک ملی توران و دیگری در انتهای جنوبی آن منطقه حفاظت شده بهرام گور پراکندگی دارند.

ابراهیمی کارنامی گفت: از نظر وسعت زیستگاه و وضعیت جسمانی، گورخرهایی که در بهرام گور زندگی می‌کنند در شرایط مطلوبی به سر می برند.

وی تصریح کرد: رشد بیش از ۳۳ درصدی جمعیت گور خر ایرانی در سرشماری تابستانه امسال نسبت به سرشماری سال ۸۹ گواهی بر این واقعیت است که امنیت زیستگاه منطقه حفاظت شده بهرام گور به خوبی تامین شده و با افزایش حضور محیط بانان، تهیه و ایجاد تجهیزات، امکانات آبرسانی و غذارسانی به این حیات وحش شرایط برای زاد و ولد و زندگی آرام این گونه ارزشمند فراهم شده است.

وی نقش مشارکت جوامع محلی، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها را در رشد جمعیت آن اثرگذار دانست و افزود: برای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند مطالعات جامعی در استان فارس انجام شده و در طرح مذکور به دنبال زیستگاه مطلوب و مناسب دیگری در استان فارس برای پرورش گورایرانی هستیم که به همین منظور سایتی با هدف بهره برداری در احیا، تکثیر و پرورش گور خر ایرانی در منطقه دره باغ ایجاد شده است.

به گفته این مقام مسئول علت یابی بیماری‌های احتمالی این گونه، انجام مطالعات در خصوص رفتار، وضعیت تغذیه و زیستگاه آنها و همچنین انجام تغییرات لازم به منظور بهبود وضعیت تغذیه، ایجاد شرایط زیستگاهی مناسب تر، حفاظت بهینه و لایروبی مستمر چشمه و آبشخورهای آن،‌ بخشی از اقدامات لازم برای حفاظت از گورخر ایرانی را شامل می‌شود که انجام شده است.

ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر مطالعات و مراقبت‌های خاص و جدی تری بر روی این گونه توسط کارشناسان محیط زیست از جمله سرشماری سالانه گونه‌ها پایش ماهانه و رفع نقایص موجود در محدوده مطالعاتی و تهیه طرح مطالعه گونه و زیست گاه گورخرتوسط اساتید دانشگاه شیراز انجام شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.