«گوشت برزیلی» قربانی ایرانی نگیرد!

۴ م دیماه ،

در این باره از دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز پرسیدم که گفتند هیچ گزارشی در این زمینه به کمیسیون داده نشده است. همچنین پیشتر آقای قاضی‌پور دربارهٔ موضوع واردات گوشت نیز گفته بود که چرا واردات گوشت باید در انحصار اشخاص خاص باشد و پس از آن خبری در این مورد در میان نباشد؟

ممتازنیوز: با توجه به این که در چند روز اخیر، یک رأس گاو برزیلی سیزده ساله در ایالت «پارانا» بر اثر بیماری جنون گاوی تلف شده و از آنجا که کشور ما یکی از واردکنندگان گوشت قرمز از برزیل است، سببات نگرانی هموطنان را فراهم آورده است؛ اما صمد یگانه، مدیرکل قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور اعلام نموده که تاکنون هیچ وارد کننده‌ای از ایالت «پارانا»ی برزیل گوشت قرمز به کشور وارد نکرده است.

بنا بر این گزارش، اقدام بیشتر کشور‌ها حتی کشورهای کمتر توسعه یافته در رویارویی با این بیماری بسیار ضربتی و سریع است، چرا که این بیماری از جمله بیماری‌های ویروسی فوق‌العاده خطرناک است که درمان نیز ندارد؛ برای نمونه چند سال قبل، کشور انگلستان به محض مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش ابتلا به جنون گاوی در یک رأس از دام‌های این کشور، سریع نسبت به نابودی چند هزار رأس دام در منطقه آلوده اقدام نمود و آلودگی را در نطفه نابود کردند.

به این ترتیب، با توجه به حساسیت پدید آمده میان مصرف کنندگان و اهمیتی که این بیماری و خطر ابتلای آن هست، گفت‌وگویی را با آقای دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان داشتیم که در زیر می‌خوانید.

دکتر فتاحی دربارهٔ گوشت‌های وارداتی گفت: در این باره در کمیسیون بحثی نشده و کمترین آگاهی در این زمینه نداریم و حتی گزارشی به کمیسیون نرسیده است.

وی در پاسخ به این که بعضی کشور‌ها واردات گوشت از برزیل را ممنوع کرده‌اند و مسئولان کشور منتظر چه می باشند، گفت: در بعضی موارد، اشخاصی در زمینه‌های اقتصادی می باشند که واردات دارند. ما نیز چندین بار وزیر کشاورزی را خواسته‌ایم تا دربارهٔ سبزیجات، میوه و دیگر مواد غذایی از وی بپرسیم و نیز توضیح خواسته‌ایم. دکتر شیبانی، معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت را نیز خواسته‌ایم و بحث‌های مفصلی در این رابطه داشته‌ایم؛ اما واقعیت این است که دربارهٔ گوشت‌های وارداتی بحثی در کمیسیون نشده و اگر کمترین مسأله‌ای باشد، وزیر کشاورزی و وزیر بازرگانی و معاونت غذا و دارو و کار‌شناسان را به کمیسیون دعوت خواهیم کرد.

نماینده مردم ارومیه در پاسخ به این که آیا کمیسیون منتظر است تا اتفاقی رخ دهد و بعد پیگیری کند، گفت: این گونه نیست که آگاهی در این باره نداشته باشیم و منتظر وقوع اتفاق باشیم. این مسائل عمدتا رسانه‌ای می‌شود و در این زمان کمیسیون وظیفه خود را می‌داند. کمیسیون به هیچ عنوان در مورد سلامت مردم کوتاه نمی‌آید.

این نماینده افزود: اگر بدانیم که گوشت‌های برزیل در هر کشور دیگر مورد پیدا کرده و از واردات آن جلوگیری شده، ما نیز حساس خواهیم شد و در مورد کشورهای مبدأ واردات بررسی‌های لازم انجام و هر خبری مربوط به آن رصد می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس دربارهٔ واردات گوشت‌های برزیلی گفت: در این باره، از دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز پرسیدم که گفتند هیچ گزارشی در این زمینه به کمیسیون داده نشده است. همچنین در مورد موضوع واردات گوشت نیز آقای قاضی‌پور پیشتر گفته بود که چرا واردات گوشت باید در انحصار اشخاص خاص باشد و پس از آن خبری در این مورد در میان نباشد؟

وی افزود: در نشست روز قبل کمیسیون، آقای دهقان، نماینده چناران نیز در مورد وجود سموم در مواد غذایی وارداتی از وزیر کشاورزی پرسید. مشکل اینجاست که بر واردات همه مواد غذایی وارداتی نظارت جامع و کاملی نیست و به وزرای بهداشت و کشاورزی نیز بار‌ها گفته شده که باید نظارت‌ها بیشتر شود.

در مورد خبری که در واحد مرکزی خبر در تاریخ ۲۸ آذر انتشار یافت، مبنی بر اینکه کشورهایی مانند عربستان و مصر واردات گوشت خود از برزیل را به سبب دیدن جنون گاوی در نمونه‌ای از گوشت‌های وارداتی به حالت تعلیق درآورده‌اند و وزیر خارجه برزیل نیز اعلام کرده است که ژاپن، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر نیز کاری مشابه انجام داده‌اند، گفت: من این موضوع را رسما در نشست آینده کمیسیون مطرح خواهم کرد و در صورت درستی آن، از مسئولان نیز خواهیم خواست که این موضوع را پیگیری کنند.

این نماینده افزود: متأسفانه بعضی شرکت‌ها تنها به فکر منافع خود می باشند؛ بنابراین، ما از مسئولان این انتظار را داریم که این موضوع را بررسی کرده و به فوریت کارهای لازم را انجام دهند.

تابناک


.
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.