گون، پردرآمدترین مدیر خودروساز در ژاپن

کارلوس گون مدیرعامل شرکت خودروسازی نیسان موتور کشور ژاپن به عنوان مدیری که بالاترین درآمد را در میان مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی دریافت می‌کند معرفی شد.
به گزارش یکی از خبرگزاری‌های ژاپن این مدیر ۵۸ ساله که در برزیل متولد شده، ولی ملیت کنونی وی فرانسوی است و مدیریت شرکت رنو- نیسان را بر عهده دارد در سال ۲۰۱۲ میلادی رشد ۱۰ درصدی را در دستمزد خود تجربه کرد. او در سال مالی گذشته ۹۸۷ میلیون ین معادل ۱۲ میلیون دلار آمریکا درآمد کسب کرد در حالی که درآمد مدیرعامل تویوتا در سال گذشته هیچ رشدی نداشت و مدیرعامل شرکت خودروسازی هوندا به دلیل شرایط نا مساعد اقتصادی و کاهش تقاضا برای خودرو در دنیا با کاهش ۵ درصدی میزان پاداش روبه‌رو شد.
کارشناسان دلیل افزایش ۶ میلیون ینی درآمد گون در سال مالی گذشته را رشد سودآوری نیسان اعلام کردند. آنها با اشاره به مشکلاتی که ژاپن در سال گذشته پشت سر گذاشت و موفقیت‌هایی که نیسان در بازار جهانی کسب کرد، بر این عقیده‌اند که سودآوری نیسان بیشتر از دیگر برندهای خودروسازی بود و این اولین بار طی دودهه گذشته بود که نیسان موفق شد تا سودی بیشتر از تویوتا و هوندا کسب کند. به همین دلیل مدیری که توانسته است این موفقیت بزرگ را برای نیسان به ارمغان بیاورد لایق دریافت بخشی از این سود خواهد بود.در سال منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۲ میلادی شرکت خودروسازی نیسان موتور ۴/۳۴۱ میلیارد ین سود کسب کرد که ۲۰ درصد بیشتر از سودآوری تویوتا و ۶۱ درصد بیشتر از سودآوری شرکت هوندا بوده است. این اولین بار از سال ۱۹۹۲ میلادی تا کنون است که سودآوری نیسان از دو برند دیگر ژاپنی بیشتر بود. در سال مالی گذشته اکیو تویودا مدیرعامل شرکت خودروسازی تویوتا موتور کشور ژاپن ۱۳۶ میلیون ین درآمد کسب کرد در حالی که درآمد مدیرعامل هوندا موتور برابر با ۱۲۳ میلیون ین بوده است. فاصله درآمد گون با دیگر مدیران شرکت‌های خودروسازی ژاپن به اندازه‌ای زیاد است که بسیاری از رسانه‌ها به وضعیت درآمدی وی انتقاد کرده‌اند ولی مقامات مالی و سیاستگذاری نیسان بر این باورند که یک مدیر لایق که طی ۱۲ سال توانسته است نیسان را از یک برند دست چندم به یک برند خودروسازی مطرح در دنیا تبدیل کند لایق دریافت چنین درآمدی است. از طرف دیگر بخش اعظم درآمد نیسان از خارج از بازارهای آسیایی کسب شده است و به همین دلیل مدیرعامل این برند نیز باید دستمزدی در سطح دستمزد مدیران ارشد در آمریکا و اروپا دریافت کند. شرکت خودروسازی نیسان که هم اکنون ۲/۸ درصد از بازار خودروی آمریکا را در تصاحب خود دارد تا ۵ سال آینده سهمش را به ۱۰ درصد می‌رساند. این برند در بازار چین هم جایگاه ویژه‌ای دارد. آمار نشان می‌دهد فروش خودروهای نیسان در کشور چین بالاترین سطح از سال ۲۰۰۰ میلادی تا کنون بوده است و هم اکنون نیسان پر فروش‌ترین برند ژاپنی در بازار چین محسوب می‌شود. در نیمه اول سال جاری میلادی ۴۲۵ هزار دستگاه خودروی نیسان در چین معامله شد که ۲۰/۲۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود. پیش‌بینی می‌شود فروش محصولات این برند در سال مالی جاری ۱۰ درصد رشد کند و به ۱/۳۵ میلیون دستگاه برسد.
اما مقایسه درآمد کارلوس گون با مدیران ارشد شرکت‌های آمریکایی تصویر کاملا متفاوتی را ارائه می‌دهد. طبق آمارهای ارائه شده توسط بلومبرگ در سال مالی گذشته مدیر عامل شرکت خودروسازی فورد که پر درآمدترین مدیر خودروسازی در آمریکا است ۲۹/۵ میلیون دلار درآمد کسب کرد که بیشتر از دو برابر درآمد گون در همان سال می‌باشد. کوین اکولیتر یکی از تحلیلگران مرکز مطالعاتی ردوود می‌گوید: درآمد مدیران ارشد در اروپا و آمریکا بسیار متفاوت از آسیا است. در قاره آسیا سهم مدیران از موفقیت‌های مالی شرکت‌ها بسیار کم است و آنها درآمدی متناسب با سطح تلاش خود دریافت نمی‌کنند در حالی‌که در اروپا و آمریکا هر طرحی که توسط مدیر اجرا شود و سودآوری شرکت را به همراه داشته باشد زمینه‌ساز رشد درآمد خودش می‌شود. به همین دلیل مدیران ارشد در کشورهای غربی تمایل بیشتری برای تلاش کردن دارند.
به هر حال کارلوس گون مدیر‌عامل کنونی شرکت نیسان که در ماه‌های اخیر خبرهای زیادی مبنی بر احتمال کناره‌گیری وی از سمتش منتشر شده بود در فهرست پر‌درآمد‌ترین مدیران آسیایی قرار دارد و سیاست‌های وی سبب شده است تا سهم نیسان در بازار خودروی دنیا افزایش قابل توجهی پیدا کند. نیسان موتور که تا سال‌های گذشته سومین برند خودروسازی آسیا بوده است تحت مدیریت گون توانست به اولین شرکت عرضه‌کننده خودروهای الکتریکی در دنیا تبدیل شود و با وارد شدن به شبکه تاکسی‌های زرد نیویورک در زمره برترین برندهای خودروسازی دنیا و درآمد‌زا‌ترین آنها قرار گیرد.

پایان خبر/

تاریخ ارسال : چهارشنبه ۱۴ تیرماه
ساعت ارسال: ۱۰:۴۳


مجله ماشین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.