«گونی صورتی» شاهد جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی برای متهم کردن ایران

به گزارش خبرآنلاین، این تصاویر که در یک نشست غیرعلنی نمایندگان کشورهای عضو آژانس به نمایش گذاشته شد، ظاهرا ً از تلاشی هدفمند طی ماه‌های اخیر برای پاکسازی این مجتمع از آثار آزمایش‌های احتمالی مربوط به برنامه هسته ای ایران خبر می‌دهند.
بنا بر خبری که وب سایت بی بی سی فارسی منتشر کرد در این تصاویر جدید که به اواسط ماه اوت یعنی حدود دو هفته پیش باز می گردند، یک ساختمان که آژانس مدعی است بیش از یک دهه پیش توسط ایران برای آزمایش‌های انفجاری مرتبط با برنامه هسته ای ایران استفاده شده، ظاهرا با استفاده از گونی‌های صورتی رنگی پوشیده شده است.

علی‌اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای اخیر مطرح شده در خصوص وجود فعالیت هسته‌ای غیرصلح‌آمیز در سایت نظامی پارچین از سوی آژانس را رد کرد.
پس از آنکه یوکیو آمانو، سکان هدایت آژانس را بر عهده گرفت، این نهاد بین‌المللی مستمرا در گزارش‌های خود ادعاهایی را در خصوص یک ساختمان در سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران مطرح کرده است.
آژانس قبلا پارچین را مورد بازرسی قرار داده است اما اکنون نیز خواستار بازرسی از این سایت غیرهسته‌ای است. ایران اعلام کرده آژانس باید مدارک خود را در خصوص ادعاهایش در مورد پارچین ارائه کند.
علی‌اصغر سلطانیه تصریح کرده است که فعالیت‌های ایران در پارچین هیچ ربطی به نگرانی‌های آژانس ندارند.
بی بی سی فارسی در گزارشی اعلام کرد: عماد کیالی دستیار پژوهش در برنامه “علوم و امنیت جهانی” دانشگاه پرینستون در تشریح موضع ایران به بی بی سی فارسی گفت: “موافقت نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران بر پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای استوار شده که در چهارچوب آن، بازرسان آژانس تنها به تاسیسات هسته ای ایران حق دسترسی دارند و ایران تا به امروز، این امکان را فراهم کرده است. تاسیسات هسته ای ایران ۲۴ ساعته تحت نظارت بازرسان آژانس هستند.”
او افزود: “حساب پارچین جداست، چون پارچین یک تاسیسات هسته ای شمرده نمی شود. این مجتمع تاسیسات متعارف نظامی متعلق به نیروعای وزارت دفاع ایران را در خود جای داده است. به همین دلیل، آژانس بین المللی انرژی اتمی از اختیار یا حق قانونی بازدید از پارچین برخوردار نیست. در زمانی که ایران معاهده الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا کرده بود، ایران در دو نوبت به بازرسان آژانس اجازه داد که از این مجتمع بازدید کنند.”
اجلاس بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است بین دهم تا چهاردهم سپتامبر (یعنی چهار روز دیگر) در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.
بر اساس گزارشها، این نشست غیر علنی بر بررسی برنامه هسته ای ایران متمرکز خواهد بود. 
 ۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.