گوگل سنگ تمام گذاشت؛ جیلی بی، تبلت، نکسوس کیو، عینک گوگل و …

گوگل در این کنفرانس حسابی عرض اندام کرد و دقیقا تمامی محصولاتی را که قبلا پیش‌بینی شده بود را معرفی کرد. این کنفرانس واقعا در حد خود بی‌نظیر بود. به غیر از معرفی محصولات، ایده‌های جالبی برای آموزش نحوه کار با آنها به کار گرفته شده بود که به نظر می‌رسد واقعا شرکت کنندگان را در جای خود میخکوب کرده بود. همانطور که پیش‌بینی شده بود، گوگل برای این کنفرانس که بعد از کنفرانس اپل و مایکروسافت برگزار شد، حسابی سنگ تمام گذاشت و به نظر می‌رسد که مراسم گوگل حتی خیلی بهتر و پربارتر از آنها برگزار شد.

روی سن چند صفحه نمایش بزرگ وجود داشت که روی آنها دموهای زیبایی مبتنی بر HTML5 نمایش داده می‌شد. چند روبات هم روی سن وجود داشت که برای بسیاری از شرکت کنندگان علامت سوال‌های زیادی مطرح کرد. برنامه با این پیام آغاز شد: «خانم‌ها و آقایان لطفا گوشی‌های خود را روی ویبره قرار دهید. ما داریم برنامه را شروع می‌کنیم».

چراغ‌ها خاموش شدند و صفحه نمایش یک شمارشگر زمان معکوس یک دقیقه‌ای را نشان داد.

ویک گوندوترا، مدیر ارشد مهندسان گوگل روی سن آمد و اینگونه برنامه را شروع کرد: «اجازه دهید که به همه‌تان گرم‌ترین خوش‌آمد را بگویم. به ۶ هزار شرکت کننده سلام عرض می‌کنم. اجازه دهید به یک میلیون نفری که دارند این مراسم را از طریق یوتیوب تماشا می‌کنند هم خوش‌آمد بگویم». گوندوترا افزود: «این پنجمین سال است که این کنفرانس برگزار می‌شود و یکی از مراسم ویژه‌مان خواهد بود. ما محصولاتی را معرفی خواهیم کرد که شما را غافلگیر خواهند کرد و در پایان روز، نه تنها تلاش‌های طاقت‌فرسای ما را درک خواهید کرد، بلکه با کارهایی که طراحان برایمان انجام داده‌اند نیز آشنا خواهید شد». وی خطاب به طراحان گفت: «ما موفقیت‌مان را مدیون حمایت شما هستیم. از اینکه از ما پشتیبانی کردید، از شما متشکریم».

جیلی بیلی
بعد هوگو بارا، رییس بخش مدیریت محصولات گوگل وارد صحنه شد. وی گفت: «صبح بخیر به همه. به سخنرانی آندروییدی ما خوش آمدید». او افزود: «سال گذشته در مورد موبایل و چیزهای دیگر صحبت کردیم، اما امسال با سه موضوع اصلی اینجا هستیم». وی اعلام کرد که گوگل هم‌اکنون از مرز ۴۰۰ میلیون دستگاه اندرویدی گذشته است. در حالی که سال گذشته ۱۰۰ میلیون بوده است. در واقع، در هر ثانیه ۱۲ دستگاه اندرویدی جدید وارد بازار می‌شود.

بالاخره نوبت به معرفی نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید با نام جیلی بیلی رسید. بارا گفت: «جیلی بیلی بر پایه آنچه که ما با آن نسخه قبلی را ساخته بودیم بنا شده است. خیلی چیزها هست که باید در مورد این سیستم‌عامل بگوییم. اول از همه پروژه باتر (Project Butter) است». دیک بورک، مدیر بخش اندروید در مورد این پروژه گفت: «لایه رویی مغز ما نسبت به حرکت حساس است. از همین امر در ساخت جیلی بیلی کمک گرفته‌ایم و توانستیم رابط کاربری سریع و راحتی طراحی کنیم». این سیستم‌عامل بافر سه‌گانه و گرافیک جدیدی را معرفی خواهد کرد که انیمیشن‌ها را مثل کره زمین عالی نشان می‌دهد. وی برای اثبات ادعایش دو دستگاه را به همراه یک دوربین که با سرعت ۳۰۰ فریم فیلمبرداری می‌کند، مقایسه کرد؛ یک دستگاه مبتنی بر نسخه قبلی و یک دستگاه مبتنی بر جیلی بیلی بود. سرعت فریم جیلی بیلی بسیار بالاتر بود و تفاوت در سرعت عمکلرد رابط کاربری را به صورت بسیار چشمگیر نشان داد.
جیلی بیلی نه تنها سریع‌تر و روان‌تر است، بلکه بهبودهای فراوانی در آن اعمال شده است. به طور مثال، راحت‌تر می‌توانید آیکون‌ها را روی صفحه خانگی منظم کنید و و آیکون‌ها را هم مانند ویجت‌ها تغییر اندازه بدهید. ورود متن هم ساده‌تر از گذشته شده و کیبورد هم بسیار بهتر کار می‌کند. این سیستم عامل از تایپ صوتی در حالت آفلاین هم پشتیبانی می‌کند. بورک گفت که تایپ صوتی فعلا انگلیسی است، اما به زودی ۱۸ زبان دیگر از جمله عربی و عبری را پشتیبانی خواهد کرد. فارسی و هندی هم از دیگر زبان‌های جیلی بیلی هستند.

جستجوی صوتی نیز در جیلی بیلی بسیار سریع‌تر شده و می‌توان از گوگل سوال پرسید تا او پاسخ دهد؛ البته پاسخ صوتی! امکان دیگر جستجوی صوتی گوگل نو (Google Now) نام دارد. تلفن‌های امروزی می‌توانند هر چه بخواهید انجام بدهند. اما به اندازه‌ کافی باهوش نیستند. با این امکان، گوگل سعی می‌کند برنامه‌ریزی زندگی‌تان را بر اساس تاریخچه جستجو و تقویم منظم کند، مورد نتایج مسابقات مورد نظرتان را به روز می‌کند و اگر قصد پرواز دارید، شما را از ساعت آن باخبر می‌کند. در تقویم‌تان قرار ملاقات‌ها را شناسایی کرده و بر اساس ترافیک به شما می‌گوید که چه زمانی از خانه خارج شوید. اگر معمولا با اتوبوس تردد می‌کنید، زمان خروج و میزان پیاده‌روی را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که سر ساعت به ایستگاه برسید. هر جا که باشید نزدیک‌ترین رستوران برای غذا خوردن پیشنهاد می‌کند. به طور مثال، گوگل نو تشخیص می‌دهد که نزدیک وقت ناهار می‌خواهید به باشگاه بروید، اما ۳۰ دقیقه فاصله دارید و همچنین به پرواز هم باید برسید، اما پرواز هم تاخیر دارد. پس به شما می‌گوید که وقت کافی برای تمرین دارید!
به گفته گوگل، جیلی بیلی در هنگام ارایه گلکسی نکسوس – زوم و گلکسی اس یعنی اواسط ژوییه ارایه خواهد شد.

گوگل پلی
کریس یرگا، مدیر مهندسان گوگل روی صحنه آمد و در مورد گوگل پلی صحبت کرد. وی گفت که هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ هزار اپلیکیشن در گوگل پلی وجود دارد و تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد بار دانلود شده‌اند که در واقع، به طور متوسط هر ماه ۵/۱ میلیارد اپلیکیشن دانلود شده است. هماکنون اپلیکیشن‌های رایگان اندروید در بیش از ۱۹۰ کشور و و پولی‌ها در ۱۳۲ کشور در دسترس‌اند. وی افزود: ما بهینه‌سازی‌های زیادی برای توسعه دهنگان ایجاد کرده‌ایم؛ از جمله رمزنگاری اپلیکیشن‌ها در جیلی بیلی. اما گوگل پلی در مورد سرگرمی هم هست. یورک گفت: ما میلیون‌ها فیلم و آهنگ داریم و می‌توانید تمامی این محتواها را به گوگل پلی بیاورید. هم‌اکنون گوگل پلی بزرگ‌ترین مجموعه کتاب آنلاین دنیا است و همه اینها در رایانش ابری انجام می‌شود و هر گاه که بخواهید و هر جا که بخواهید به آنها دسترسی دارید. اکنون ما محتوای بیشتری را هم آورده‌ایم، چیزهایی مانند فروش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی، سریال‌ها و مجلات. می‌توانید مجلات مشهور را به صورت ۱۴ روز آزمایشی داشته باشید و روی هر ابزاری مانند تلفن و تبلت بخوانید.

نکسوس ۷

در جریان معرفی گوگل پلی، کلمه نکسوس روی پرده ظاهر شد و بعد از آن لوگوی شرکت اسوس نمایان شد. بارا گفت: «ما می‌خواستیم تجربه گوگلی را طراحی کنیم که حول محتوای گوگل پلی باشد. به همین دلیل با یک شرکت عالی یعنی اسوس همکار شده‌ایم تا دستگاه‌مان را بسازیم: نکسوس ۷ اینچی!
این ابزار برای گوگل پلی ساخته شده است و و از اندروید ۴٫۱ بهره می‌برد. نمایشگرش HD است که که برای خواندن و ویدیو عالی است. این تبلت مجهز به پردازشگر تگرا ۳ چهار هسته‌ای و ۱۲ هسته گرافیکی است. دوربین در جلو و حسگرهای شتاب سنج و ژیروسکوپ و و تا ۹ ساعت پخش ویدیو و و ۳۰۰ ساعت زمان انتظار از ویژگی‌های دیگر آن است. مهم‌تر از همه وزن آن فقط ۳۴۰ گرم است. مجلات را به راحتی می‌توان روی آن انتخاب و مطالعه کرد. مجلات می‌توانند بخش‌های تعاملی هم داشته باشند. این اولین دستگاهی است که با مرورگر کروم به صورت پیش‌فرض ارایه خواهد شد و همچنین اپلیکیشن یوتیوب کاملا جدیدی برای این تبلت طراحی شده است. به گفته گوگل، نکسوس بهترین محصول گوگل است و بهترین‌ها سرویس‌های گوگل را برایتان به ارمغان می‌آورد. این تبلت از هم‌اکنون با قیمت ۱۹۹ دلار عرضه خواهد شد. ضمنا با خرید آن اجازه ۲۵ دلار خرید از گوگل پلی خواهید داشت. نکسوس ۷ در امریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا ارایه خواهد شد.

گوگل مپز
یرگا در مورد گوگل مپز توضیح داد: اطلاعات جدیدی روی مپز نمایش داده می‌شود. شما با فعال کردن حالت قطب نما می‌توانید به اطراف‌تان نگاهی بیندازید. عکس‌های ۳۶۰ درجه که با استفاده از ژیروسکوپ نمایش داده می‌شود. به صورت آفلاین نیز می‌توانید از این سرویس استفاده کنید و حتی تصاویر کل یک شهر را دانلود و ذخیره کنید. این امکانات در اخرین نسخه گوگل مپز در دسترس خواهد بود.

نکسوس کیو
نکسوس کیو نخستین ابزار الکترونیکی مصرفی است که گوگل آن را از صفر ساخته است. بارا گفت ما تا به حال تبلت‌های خارق‌العاده‌ای دیده‌ایم، اما می‌خواهیم از آن هم فراتر برویم و و وارد عصر جدیدی از لوازم الکترونیکی شویم؛ نرم افزار، سخت‌افزار و رایانش ابری. نکسوس کیو یک کامپیوتر کوچک بر مبنای اندروید هست. این توپ را می‌بینید! نکسوس کیو است!

 

این ابزار حدود ۱۳ سانتی‌متر قطر دارد و از قابلیت NFC یا ارتباط حوزه نزدیک هم بهره می‌برد. این فناوری به گونه‌ای وسیله ارتباطی بی‌سیم است بین دو دستگاه که در مجاورت همدیگر قرار دارند. گوشی که این فناوری را پشتیبانی می‌کند و اطلاعات در آن ذخیره شده‌است را به دستگاه مخصوصی که برای این کار تهیه شده‌است نزدیک می‌کنند. مثل کارت مترو که برای استفاده باید به دستگاه کارت‌خوان نزدیک شود. NFC به نوعی جایگزینی برای انتقال اطلاعات و فایل‌ها بین دو دستگاه موبایل توسط بلوتوث است و نیازی به صرف زمان برای جستجوی دستگاه‌های نزدیک ندارد و به سادگی و با نزدیک کردن دستگاه دوم قابل دریافت و ارسال است.
نکسوس کیو ساخته شده تا در خانه شما زندگی کند و این محصول برای زندگی در خانه است. به تلویزیون و سیستم صوتی‌تان وصل می‌شود در حالی که دایما به سرویس رایانش ابری و وای‌فای و اترنت متصل است. می‌توانید از ابزارهای اندرویدی برای کنترل آن استفاده کنید. این ابزار چیزی شبیه یک مدیا سنتر خانگی است و می‌تواند موسیقی یا ویدیو را در بخش‌های مختلف خانه پخش کند. اتاق‌های مختلف تحت کنترل کیو است. موسیقی ابزاری که با آن به همراه دوستان‌تان از گوش دادن لذت می‌برید و به همین خاطر نکسوس کیو یک دستگاه پخش اجتماعی است. چند نفر می‌توانند نکسوس کیو را به هم وصل کنند و به عنوان دی جی ایفای نقش کنند. گوگل آن را «اولین دستگاه استریم اجتماعی دنیا» می‌خواند. نکسوس کیو با قیمت ۲۹۹ دلار از اواسط ژوییه عرضه خواهد شد. به نظر می‌رسد که برای گوگل فروش نکسوس کیو ۲۹۹ دلاری در مقابل اپل تی وی ۱۰۰ دلاری سخت خواهد بود.

گوگل پلاس ایونت
هم‌اکنون یک سال از معرفی گوگل پلاس گذشته و ۲۸ ژوئن (امروز)، تولد یک سالگی گوگل پلاس است. یک ویدیوی احساساتی در مورد گوگل پلاس نمایش داده شد: اینکه مردم چگونه از طریق گوگل پلاس همدیگر را پیدا می‌کنند. هم‌اکنون گوگل پلاس ۲۵۰ میلیون اکانت دارد که ۱۵۰ میلیون نفر آن فعال هستند و ۵۰ درصد آنها هر روز به گوگل پلاس وارد می‌شوند. کاربران فعال گوگل پلاس روزانه بیش از یک ساعت در آن هستند و بیشتر از نسخه موبایل وارد می‌شوند. نسخه گوگل پلاس برای تبلت‌ها هم ارایه می‌شود. به گفته گوگل، این بهترین نسخه گوگل پلاسی که تاکنون ساخته‌اند. نسخه جدید اپلیکیشن گوگل پلاس نیز برای تلفن‌های اندرویدی ارایه می‌شود. اما مهم‌ترین خبر در مورد گوگل‌ پلاس این است: گوگل پلاس ایونت!
با این امکان می‌توانید قبل و بعد یک مهمانی را مدیریت کنیم. می‌توانید دعوت‌نامه‌های فوق‌العاده زیبا برای مراسم‌تان ایجاد کنید که با تقویم گوگل هم کار می‌کنند. گوگل نام آنها را «سینماگراف» گذاشته است. گوگل برای این کار، قالب‌هایی برای پیک نیک، مراسم نامزدی و یا عروسی از قبل طراحی کرده است. به جای کارت عروسی می‌توانید دعوت‌نامه گوگل پلاس زیبا ارسال کنید و حتی افرادی را دعوت کنید که در گوگل پلاس حضور ندارند. این دعوت نامه‌ها در تقویم هم ظاهر می‌شود یعنی دعوت شما با یک گرافیک زیبا روی تقویم مهمان‌تان ظاهر می‌شود. شما می‌توانید به صورت زنده عکس‌های حین مهمانی را در رویداد قرار بدهید. و برای هر رویداد یک صفحه جداگانه ایجاد کنید.

گوگل گلاس

گوگل بعد از ارایه محصولات شگفت‌انگیزش یک بار دیگر شرکت کنندگان را غافلگیر کرد! سرگئی برین، بنیانگذار گوگل با گوگل گلاس وارد صحنه شد. برین از جمعیت پرسید: چه کسی می‌خواهد ببیند که گوگل گلاس چطوری کار می‌کند؟ و بعد یک ویدیوی زنده نمایش داده شد! یک نفر همان موقع داخل هواپیما بود و می‌خواست با گوگل گلاس از هواپیما بپرد.

 

 

 

این ویدیو به صورت زنده استریم می‌شد؛ استریم ویدیوی زنده با گوگل گلاس از سقوط آزاد! برین قبل از پرش آن فرد گفت: «احتمال خراب شدن همه چیز هست! زیاد سخت نگیرید». فرد داخل هواپیما پرید و فریاد زد: «سلام سانفرانسیسکو». تصاویر او به صورت زنده از طریق گوگل گلاس تا زمانی که وی روی ساختمان فرود آید، پخش شد. روی سقف این ساختمان، چند دوچرخه سوار هم با عینک گوگل بودند و با دوچرخه‌هایشان کارهایی انجام دادند و از روی پشت بام‌ها شروع به پریدن با دوچرخه کردند. یک نفر هم با عینک گوگل از ساختمان پایین رفت. تمامی این افرادی که گوگل گلاس به چشم داشتند، به یکباره وارد سالن کنفرانس شدند و به سمت سن حرکت کردند. تمامی افراد حاضر در سالن برای تشویق این تیم از جایشان بلند شدند. سپس طراح این عینک‌ها روی سن آمد و در مورد نحوه کار آنها صحبت کرد: گوگل گلاس دارای دوربین و پردازنده و حافظه بالایی برای ذخیره اطلاعات است. تاچ پد موجود در کنار آن می‌تواند برای ورود اطلاعات مورد استفاده قرار بگیرد. این دستگاه حسگرهای مختلفی دارد و می‌داند که در کجا قرار گرفته است. میکروفون و اسپیکر، ژیروسکوپ، شتاب سنج و قطب نما نیز روی آن قرار دارند. وی اعلام کرد که کار روی گوگل گلاس را از دو و نیم سال پیش شروع کرده‌اند. به راحتی می‌توانید تصاویر گوگل گلاس را به اشتراک بگذارید. ویدیویی به نمایش گذاشته شد که نشان می‌داد چگونه یک مادر در حین مراقبت از فرزند تازه به دنیا آمده‌اش می‌تواند با این عینک از او عکس بگیرد. جالب است که برین بعد از اینها گفت: خوشحالم که در این آزمایش عینک‌ها درست کار کرد. واقعا فکر نمی‌کردم همه چیز خوب پیش برود! من هر روز با لذت از گوگل گلاس استفاده می‌کنم. کسانی که از امریکا در این مراسم حضور دارند می‌توانند آن را امروز با قیمت ۱۵۰۰ دلار پیش سفارش بدهند. عینک اوایل سال آینده میلادی به دست آنها خواهد رسید.

غافلگیری بیشتر

مراسم طولانی مدت گوگل بعد از معرفی این محصولات و آکروبات بازی‌های دوچرخه‌سواران و شیفته‌های سقوط آزاد، بالاخره به پایان رسید. بارا روی صحنه آمد و گفت: «یک سورپرایز: ما برای حاضران اینجا یک هدیه داریم»! این هدیه تبلت نکسوس ۷ و گلکسی نکسوس بود. تمام ۶ هزار شرکت کننده هم یک گلکسی نکسوس و هم یک تبلت نکسوس ۷ مبتنی بر آخرین نسخه اندروید یعنی جیلی بیلی هدیه گرفتند. بارا به آنها گفت: « شما اولین کسانی خواهید بود که می‌توانید با نکسوس کیو هم کار کنید».

theverge.com/ نسترن صائبی
۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.