گیاهانی سیراب از صرفه‌جویی

محیط زیست > گیاهان– با اینکه آبیاری گل و گیاهان یکی از علائق اصلی شماست اما مصرف زیاد آب در آپارتمانی که آب‌بها مشترک است وجدان شما را آزار می‌دهد؟

چاره این مشکل استفاده از شیوه‌های آبیاری ناظر بر صرفه‌جویی گیاهان است. به برخی از این شیوه‌ها اشاره می‌کنیم:
به‌عنوان گام نخست از آب‌های تمیزی که هدر می‌روند برای آبیاری گل و گیاه استفاده کنید. برای نمونه از برفک‌های زائد یخچال و فریزر می‌توان با طرح و برنامه درستی برای آبیاری باغچه و گلدان استفاده کرد تا در مصرف آب، صرفه‌جویی و از ایجاد فاضلاب، جلوگیری شود.
برای آبیاری گلدان‌‌ها زمانبندی کنید. بهترین وقت آبیاری زمانی است که هوا خنک شده و آب کمتری تبخیر می‌شود. برای آبیاری باغچه‌ها نیز زمان غروب خورشید یا پیش از طلوع آن مناسب است.

به یاد داشته باشید که مقدار کود لازم برای گیاه در خاک مهم است؛ زیاد بودن آن باعث تشنگی بیش از حد گیاه می‌شود و در طول روز بیشتر به آب نیاز پیدا می‌کند. بهتر است در تابستان کنترل دقیقی روی کود گیاهان داشته باشید یا حتی کوددهی را قطع کنید.
هیچ‌گاه برگ‌های پایینی گیاه را قطع نکنید. به‌طور معمول پنج سانتی‌متر بالای زمین، حالت مطلوب تهویه را برای گیاه ایجاد می‌کند.

برای باغچه‌ منزل یا آپارتمان نیز فروکردن چند سنگ در باغچه به کاهش مصرف آب کمک می‌کند. با یک تکه سنگ می‌توان آب را به آرامی به سمت ریشه‌های گیاه هدایت کرد. در مدت زمان طولانی سنگ‌ها مانند کوه‌های کوچکی عمل و از تبخیر سریع آب جلوگیری می‌کنند. در زمان بارندگی نیز آب به طرف سنگ‌ها هدایت می‌شود و آب بین سنگ‌ها جلوه‌ای از رود کوچک در باغچه ایجاد می‌کند.

در مناطق خنک، معتدل و مرطوب بهتر است گیاهان را در فواصل طولانی آبیاری کنید، زیرا خاک این مناطق آب را در خود نگه می‌دارند و بادهای موسمی موجب خنک نگه‌داشتن گیاهان می‌شوند. البته نباید گیاه حساس به آب را در باغچه نگه دارید زیرا زود صدمه می‌بیند. این آبیاری برای درختان و بوته‌های مقاوم، اغلب خانواده‌های کاکتوس‌ها و… مناسب است و بوته‌هایی مثل خیار و گوجه‌فرنگی، قلمه‌های تازه و درختچه‌های جوان آسیب می‌بینند.

در مناطق گرم و خشک بهتر است فواصل آب‌دهی کوتاه و مقدار آب برای آبیاری کم باشد. در باغچه‌هایی با این نوع آب و هوا بهتر است از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کنید. گاهی اوقات پیش می‌آید که گیاهی، قلمه زده یا نهالی تازه کاشته‌ شده باشد، پس آبیاری بیشتری نسبت به نقاط دیگر باغچه نیاز دارد. می‌توانید بطری نوشابه‌ای را پر از آب کنید اما در آن را کامل نبندید. بعد آن را سر و ته و اطراف این گیاه تازه، در خاک فرو کنید.

استفاده از گیاهانی که آب را در خود نگه می‌دارند روش دیگری است برای کاهش مصرف آب. برای نمونه خزه و جلبک موجب دیرتر از بین رفتن گیاه می‌شوند؛ زیرا در مواقع خشکی آب را به بیرون می‌دهند و محیط اطراف را مرطوب و خنک نگه‌ می‌دارند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.