یائسگی زودرس خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد

پیشنهاد از طریق پیامک

بر اساس پژوهش محققان دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، زنانی که دچار یائسگی زودرس (پیش از ۴۶ سالگی) می شوند، دو برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی قرار دارند.

رابطه بین یائسگی زودرس و بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی در همه نژادها برقرار است و به عنوان مولفه ای مستقل از سایر عوامل خطرساز تلقی می شود.

به گفته دکتر “دانانجای وایدیا”، سرپرست این پژوهش، زنانی که پیش از ۴۶ سالگی، یائسگی را تجربه می کنند باید تحت مراقبت های درمانی و پیشگیرانه حملات قلبی و سکته مغزی قرار گیرند. وی می افزاید تا جایی که ممکن است باید از بروز یائسگی زودرس جلوگیری کرد.

“وایدیا” در ادامه می گوید برای مثال می توان با ترک سیگار وقوع یائسگی زودرس را حدود دو سال به تاخیر انداخت.

محققان طی این مطالعه، اطلاعات مربوط به دو هزار و ۵۰۹ زن ۴۵ تا ۸۴ ساله را طی هشت سال مورد بررسی قرار دادند. از این تعداد، ۲۸ درصد از زنان دچار یائسگی زودرس شده بودند. دکتر “وایدیا” در این رابطه تاکید داشته است که اگرچه خطر ابتلا به بیماری قلب و سکته مغزی در زنانی که تا پیش از ۴۶ سالگی تجربه می کنند دو برابر است، اما شمار حقیقی مبتلایان به این بیماری ها کم گزارش شده است.(۵۰ نفر مبتلا به بیماری قلبی و عروقی و ۳۷ مورد وقوع سکته مغزی)

وقوع یائسگی می تواند تحت تاثیر عواملی مانند وراثت، سیگار کشیدن، رژیم های غذایی و ورزش تغییر پیدا کند.

بنابراین گزارش، در بعضی از زنان برای کنترل علائم یائسگی زودرس مانند عرق کردن زیاد و گر گرفتگی از درمان جایگزینی هورمون (HRT) استفاده می شود، اما استفاده بلند مدت از این روش با افزایش خطر حملات قلبی در بعضی از زنان گزارش شده است. علاوه بر این، تاثیر بالقوه ای از روش (HRT) در بهبود علائم یائسگی زودرس مشاهده نشد.

دکتر “وایدیا” در خاتمه می افزاید متاسفانه زنان جوان تحت روش های درمانی برای جلوگیری از وقوع بیماری های قلبی و عروقی قرار نمی گیرند، چرا که بر این باورند بیماری قلبی تنها در زمان پیری اتفاق می افتد، اما نتایج این پژوهش اثبات کرده است که کنترل عوامل خطر در زمان جوانی می تواند به طور موثرتری حملات قلبی و سکته مغزی را به تاخیر انداخته یا متوقف کند.

این پژوهش در مجله “Menopause” منتشر شده است.

گردآوری این مطالب توسط جستجوگر خبری پورتال روز نو roozeno.com

ارسال پیامک به پورتال روز نو


roozeno – روز نو ، پورتال جامع و خبری ایرانیان سراسر جهان » مقالات و تازه های پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.