یادداشت/خدانگهدارآقای ده نمکی

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

حمید سلیمی: نویسنده تندرو و تلخ هفته نامه شلمچه و دوکوهه و یا سازنده فیلم های پرفروش سینمایی ؟ منتقد جسور و بی پروای معضلات اجتماعی و سازنده مستند ˝فقر و فحشا˝ یا سازنده فیلمی مانند ˝رسوایی˝ با تعداد قابل توجهی از صحنه های ناهمخوان با فرهنگ ایرانی؟ مسعود ده نمکی واقعی کدام یکی از این هاست ؟ سینمای ما چقدر به او مدیون است و چقدر به بودنش نیاز دارد ؟

مسعود ده نمکی یکی از پدیده های عجیب معاصر است ، مردی که از منتهی الیه جاده تندروی به سمت دیگر جاده راه پیدا کرد و سازنده پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران شد ! مردی که شیوه غیرمدنی و زننده اعتراض هایش در دهه هفتاد را کسی از یاد نبرده است ، حالا هنرمند دل نازکی شده که از نقدهایی که به فیلمش می گردد رنجیده و اعلام می کند خسته شده و دیگر نمی خواهد در سینما فعالیت کند ! اما مگر کسی هم حاضر است فیلم های آقای ده نمکی را نقد کند ؟! کمتر منتقد کاربلدی را دیده ایم که حاضر باشد در باره آثار شبه سینمایی ایشان دست به قلم نقد ببرد و واژه آرایی کند . از نظر جامعه منتقدین آثار ایشان اساسا نسبت چندانی با سینما ندارد و به قول مسعود فراستی آثاری ” ماقبل نقد” می باشند . فیلم هایی عموما فاقد فیلمنامه که صرفا مجموعه ای از شوخی های متوالی دم دستی و گاه بسیار زننده می باشند و چشم امیدشان به مخاطب گریزان از سینماست ، و البته هرگز روند اکران را با رقابتی برابر پشت سر نگذاشته اند .

ا”خراجی ها”ی یک که شاید بهترین و کامل ترین اثر ده نمکی باشد ، فیلمی بود با انواع شوخی های تکراری . فیلمی که به رغم توهین های مکرر به عرصه حماسه دفاع مقدس – برای نمونه شوخی شنیع اشتباه گرفتن بوی … با بوی مواد بمب شیمیایی – و با وجود انبوهی از اشتباهات تاریخی ، حداقل داستانی داشت و انسجامی نسبی .البته به لطف معرفی یک قهرمان نصفه و نیمه – مجید سوزوکی – در دل سینمای قهرمان گریز ما ، موفقیت تجاری شگرفی را رقم زد . توفیق تجاری گسترده و بسیار دور از انتظار این فیلم راه را برای ده نمکی باز کرد تا “اخراجی ها”ی بعدی را بسازد ، و بعد “رسوایی” و حالا “معراجی ها “را .

آقای ده نمکی خود بهتر از هرکسی می داند سطح کیفی آثارش در چه حد و حدودی است . قطعا در این سال ها آنقدر فیلم خوب دیده که بداند مشخصات و ویژگی های یک اثر ماندگار و استاندارد در هیچ یک از فیلم ها و سریال هایی که ساخته دیده نمی شود . کارگردانی که بی اعتنا به قواعد فیلمسازی صرفا تمایل دارد خواسته ها و ایده های خود را تصویری کند و به لطف روابطی که دارد و کسی از آنها باخبر نیست فرصت پیدا می کند پشت سر هم فیلم بسازد ، گزینه مناسبی برای نجات دادن سینمای ایران نیست !

آقای ده نمکی قطعا می داند که سردار فاتح جنگ های نابرابر است . همین حالا تازه ترین ساخته ایشان – “معراجی ها” – که منتخبی از سکانس های سریال” معراجی ها” محصول صدا و سیمای جمهوری اسلامی است در بیش از هشتاد سینمای کشور در حال اکران است ، یعنی دو سوم سینماهای فعال و البته بهترین آنها در حال نمایش فیلم های ایشانند و این شرایط اکران تفاوت فاحشی دارد با وضعیت فیلمی مانند “خط ویژه” که در پانزده سینما اکران شد و تا کنون نیمی از سالن های خود را هم از دست داده است ! آقای ده نمکی قطعا می داند بمباران تبلیغاتی مخاطبین توسط رسانه ملی ! و دعوت گسترده و دائمی مردم به دیدن فیلم تازه ایشان سهمی بسزا در فروش میلیاردی فیلمش دارد . خوب است آقای ده نمکی بسیار ساده هزینه تبلیغات تلویزیونی که برای فیلمش می گردد را محاسبه و با فروش فیلمش مقایسه کند ، آن وقت بسیار ساده و سریع معلوم می گردد “معراجی ها” فیلمی پرفروش است یا فیلمی که حتی هزینه های تبلیغاتش را – که از جیب مردم می رود – تامین نکرده است .

مسعود ده نمکی که در سال های نه چندان دور همراه با همفکرانش به سینماها حمله می کرد و فیلم پایین می کشید و شیشه می شکست ، حالا بدل به عنصری فرهنگی شده و این دستاوردی بسیار مبارک و تغییری بسیار قابل ستایش است . اما اگر ایشان فکر می کند باید همان رویه را در سینمای امروز هم ادامه بدهد و با تفرعنی داخلی و تواضعی ساختگی سینمای ایران را تهدید به از دست دادن “اخراجی ها “و “معراجی ها”ی بعدی کند ، بسیار در اشتباه است . سینمایی که ناصر تقوایی و بهرام بیضایی و بهرام توکلی و شهرام مکری و کیانوش عیاری و ابوالحسن داوودی و … برای فیلم ساختن در آن با مشکلاتی پرشمار روبرو می باشند اما هرگز ناله نمی کنند و تهدید به رفتن نکرده اند ، سینمایی که نسل تازه اش هوای تازه و دل انگیزی را به سینمای ایران آورده اند ، قطعا نیاز به نجات دهنده ای از جنس مسعود ده نمکی ندارد .

نه آقای ده نمکی ، سخت در اشتباهید ، با فیلم نساختن شما سینمای ایران هرگز ضرر نخواهد کرد . پس اگر خسته شده اید از این که دیگران ضعف های فیلم هایتان را می بینند ، دو راه بیشتر ندارید : فیلم نسازید ، یا “فیلم” بسازید …


 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مرتضی:

    به قولی، عوض اینکه بیاید بکوبید درست تحلیل کنید.چراااااا اینقدر میفروشه.اگه به تبلیغات فروش رفته بالا چرا خط ویژه همین قدر تبلیغ نمیکنه؟؟ اگه به تعداد سالن نمایشه،باید دونست که ما شهرستانی ها سر جمع از تهرانها بیشتریم، چیزی که کارگردان معراجیها درک کرده و فیلمش داره میفروشه و شما اندر خم یک کوچه موندید!
    حالا با خوب و بد بودن فیلم کار ندارم. ولی فیلم برای مردم ساخته میشه. وقتی مردم استقبال نمیکن زور الکی نزن که بگی فیلمه اینجوری یا اونجوریه.غیرمستقیم داری به شعور مردم توانتخاب فیلم توهین میکنی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.