یادداشتی از امین حیدری در باب آلبوم «خوشا سرو» با صدای حسام‌الدین سراج

۱۸م دیماه ،

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: چندی پیش آلبوم موسیقی «خوشا سرو» با صدای حسام‌الدین سراج خواننده مطرح موسیقی ایرانی و آهنگسازی امین حیدری از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری انتشار یافت. این اثر که حاوی ۹ قطعه به نام‌های باغ تماشا، بوی گل (با آهنگ و تنظیم اشکان راهبر)، ساز و آواز دشتی، بی‌من مرو، تا بیکران نوا، ساز و آواز نوا، نوشا نوش، ساز و آواز نوا و خندان درآ است، آهنگساز آلبوم، قطعات را بر اساس اشعاری از مولانا و حافظ ساخته است و یک گروه کُر متشکل از مهدی نادریان، نیما جمشیدی، اشکان رهبر، حمید موسوی، رویا مدنی و کوهسار کلباسی نیز حسام الدین سراج را همراهی کرده‌اند.

امین حیدری آهنگساز این اثر یادداشتی را دربارهٔ چگونگی تولید این اثر نگاشته و در اختیار موسیقی ایرانیان قرار داده است که در ادامه می‌توانید ملاحظه نمایید.

امین حیدری: همه چیز از زمستان سال هشتاد ویک آغاز شد.

در آن زمان تصمیم گرفتم به همراه چند تن از دوستان خود (که هیچکدام سن ساززدنمان به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید) در جشنواره موسیقی فجر اصفهان شرکت کنم. تصمیم عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسید! و از آن ناعاقلانه‌تر این بود که تصمیم گرفتم با آهنگهای ساخته شده توسط خودم و با نام گروه «ژولیاگ» در این جشنواره شرکت کنم!، بی‌هیچ امید و انتظاری پا به جشنواره گذاشتیم.

اعلام «کسب مقام اول توسط گروه ژولیاگ» و تشویق هیات داوران خستگی ماه‌ها تمرین را یک جا از تنمان به در کرد.

همانجا تصمیم گرفتم کار‌ها را ضبط کنم. کار ضبط که تمام شد، نوبت به انتخاب خواننده رسید.

با توجه به فضای آهنگ‌ها مناسب‌ترین صدا را برای اجرای آن‌ها صدای «حسام الدین سراج» دیدم. کار‌ها به ایشان عرضه شد و در عین ناباوری ایشان قبول کردند که البته کار ضبط آلبوم بنا به دلایل متعددی تا به امسال به درازا کشید.

اکنون که پس از هشت سال به این آلبوم می‌نگرم احساسی از «شادی» و «دریغ» همزمان مرا فرامی گیرد؛ حس خوب مرور خاطرات آن سال‌ها، همکاری‌ام با استاد «شهرام می‌رجلالی» به عنوان تکنواز تار، آشنایی‌ام با «سهراب پورناظری» عزیز و کمکهای ارزنده‌اش و صدای زیبای سازش که رنگی دیگر به این آلبوم بخشید و دریغ از اینکه‌ای کاش این آلبوم‌‌‌ همان هشت سال پیش به بازار آمده بود، چرا که فضای آهنگ‌ها و صدا دهی و چیدمان ارکس‌تر در آن سال‌ها کاری نو و تازه بود. قطعا دیدگاه و سلیقه‌ام در آثار تازهم که اکنون مشغول تهیه و تدوین آن‌ها هستم نسبت به هشت سال پیش متفاوت است و امیدوارم که این آثار در زمان مناسب خود به بازار عرضه گردند.

منبع: موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir


موسیقی ایرانیان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.