یادداشت تفاهم ایران و سوریه در زمینه آب امضا شد

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، این یادداشت تفاهم روز پنجشنبه در تهران به امضای ‘مجید نامجو’ وزیر نیرو و ‘بسام حنا’ وزیر منابع آب سوریه رسید.

براساس این یادداشت تفاهم، شرکت های ایرانی فعال در عرصه آب و آبفا آمادگی خود را برای مطالعه و اجرای طرح های مربوط به آب و فاضلاب در سوریه ازجمله پروژه های سد، شبکه های آبیاری و زهکشی، خطوط انتقال آب، تصفیه خانه های آب و فاضلاب و … اعلام کردند.

دراین خصوص طرف سوریه ای وعده داد طرح های موردنظر خود را حداکثر یک ماه پس از امضای این تفاهمنامه به طرف ایرانی اعلام کند.

همچنین طرف سوری آمادگی خود را برای تسریع در انجام اقدام های لازم در زمینه همکاری برای اجرای پروژه های تصفیه خانه فاضلاب با تأمین مالی ۵۰ درصد و با تسهیلات مناسب توسط طرف ایرانی (به صورت وام) اعلام کرد.

طرف ایرانی نیز آمادگی خود را برای تهیه طرح جامع آب برای سوریه براساس شرایط پرداختی که متعاقبا’ بین دوطرف به توافق خواهد رسید، اعلام کرد.

براساس توافق طرفین، طرف ایرانی آمادگی خود را جهت احداث کارخانه های مشترک (به صورت ۵۰ درصد طرف ایرانی و ۵۰ درصد طرف سوریه‌ای)، تولید تجهیزات و کالاهای مربوط به آب و آبفا شامل لوله، کنتورآب، شیرآلات، اتصالات، تجهیزات هیدرو میکانیکال سدها و … اعلام کرد که در این خصوص مقرر شد طرف سوریه ای حداکثر دو ماه پس از امضای این تفاهمنامه، کالاها و تجهیزات مورد نیاز خود به همراه شریک سوری از میان بخش خصوصی و یا دولتی این کشور را مشخص و به طرف ایرانی اعلام کند.

همچنین جهت آشنایی با توانمندی و قابلیت های شرکت های ایرانی در زمینه احداث سد و تصفیه خانه های آب و فاضلاب، طرف ایرانی دعوت کرده است که پنج نفر از مدیران بخش آب و فاضلاب سوریه ظرف دو ماه آینده از تأسیسات موجود در ایران بازدید کنند ضمن آنکه طرفین توافق کردند درمورد برگزاری دوره های آموزشی کوتاه و بلندمدت در زمینه آب و آبفا با یکدیگر همکاری کنند.

براساس توافق طرفین، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه و بلندمدت در زمینه آب و آبفا در دستور کار قرار گرفت و همچنین طرفین توافق کردند به منظور پیگیری بندهای بالا و همچنین تبادل علمی در زمینه فناوری های جدید و شناسایی زمینه‌های جدید همکاری در بخش آب و فاضلاب، گروه مشترک کاری بین دو کشور تشکیل شود.

این کارگروه مشترک مشتمل بر سه نفر از هر طرف بوده و در صورت ضرورت به صورت متناوب در دو کشور تشکیل جلسه می دهد.

اقتصام ** ۱۵۷۴**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۸۲۷۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.