یادداشت نویسنده کافه موسیقی در انتقاد به وضعیت فعلی موسیقی ایران/وقتی سازنده و خواننده و مجوز دهنده به یک اندازه ناامید کننده اند/جایگاه مردم در موسیقی ایران کجاست؟

کافه موسیقی-حسام حاجی پور: آشفته بازاری ست این موسیقی امروز. یکی می خواهد ۶/٩ را وارد موسیقی کند، یکی ادعا می کند اولین ترانه مینی مالیستی ایران را خوانده است، دیگری می گوید که بهترین تنظیم کننده و ضبط کننده موسیقی است و رقیب ندارد، … و در این فضا چیزی که وجود ندارد نظارت افراد لایق است و در پی آن یکه تازی افراد نالایق در عرصه موسیقی. آنها ادعا می کنند، خودشان را برتر می دانند، از کارشان تعریف و تمجید می کنند و فکری عمیق پشت کارهایشان می بینند. این وضعیت برخی از خوانندگان موسیقی امروز ماست که در مصاحبه هایشان با رسانه های مختلف به چشم می خورد.

ولی سوال اصلی این است که آیا اثری از این ادعاها در آثارشان دیده می شود؟ اگر از دید آنها پاسخ مثبت است پس چرا مدت هاست که اثری تاثیرگذار که قابلیت ماندگار شدن را داشته باشد خلق نشده؟ مخاطب امروز تفاوت میان خوب و بد را تشخیص می دهد. در کمترین زمان به آثار هنرمندان موسیقی جهان دسترسی پیدا می کند و آثار را با یکدیگر مقایسه می کند. ولی با این حال می بینیم که به سلیقه و درک مخاطب کم اهمیتی و آثاری بی ارزش پخش می شود.

مقصر این وضعیت یک نفر یا یک نهاد و ارگان نیست. مقصر مجموعه افرادی هستند که در پشت تولید آثار موسیقی ایران نقش دارند. از کسانی که کارهای مجوز دادن را انجام می دهند تا تهیه کنندگانی که به اصطلاح خوانندگان را معرفی و آلبوم تولید می کنند، همه در این همهمه شریک هستند.

کافه موسیقی::صفحه اصلی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.