یادداشت / همه چیز از همان سال ها آغاز شد

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

یادداشت پیام مستوفی دربارهٔ فیلم مستند ˝نسیه و نقد˝

˝ نسیه و نقد ˝، پرتره ی مرجان گلستانی و پیام مستوفی دربارهٔ خسرو دهقان از منتقدین نسل دوم سینمای ایران است و کارگردان این فیلم یادداشتی را دربارهٔ فیلمش در اختیار هنرآنلاین قرار داد.

پیام مستوفی کارگردان فیلم مستند نسیه و نقد یادداشتی را در خصوص فیلم مستندش در اختیار هنرآنلاین قرار داد که متن این یادداشت به شرح زیر است:

پروژه که کلید می خورد همه فکر و ذکرمان می گردد، کار و برنامه ریزی و طرح و ایده. یادمان می رود این داستان از کجا آغاز شده که رسیده به اینجا، روزهای پرمشغله کار، و شب و روز را به هم گره زدن. تجربه ای است تکراری و گه گاه کسالت بار.

اما”نسیه و نقد”، فراتر می رود و گویی قیاسش نمی توان کرد با هر آنچه تا به امروز انجام داده ایم … اولین زمزمه های کاری از جنس”نسیه و نقد”در تابستان سال ۸۶ تنیده شد در تار و پود افکارمان و حتی شاید کمی عقب تر … در آن پنج شنبه های جذاب خیابان اندیشه … دهه ۷۰ و ۸۰ … آموزشگاه استاد سمندریان.

همه چیز از همان سال ها آغاز شد، شاگردی و سیاه مشق نزد استادی که فقط سینما را یادمان نمی داد، مشق زندگی می کردیم، هر پنج شنبه بی هیچ وقفه ای. و ما، که شاگردی در محضر استاد را با هیچ، عوض نمی کردیم. زندگی را تجربه می کردیم و سینما را، بی آنکه ذائقه استاد سایه افکند بر دیدگاهمان، باورهایمان، خودِ واقعی مان.

نه از آن کلاس هایی که باید دور شوی از آن، آنقدر که شاید یک روز برایت تبدیل شود به موهبتی و قدرشناسی را در پس سال های دور مشق کنی. همه وجودمان قدرشناسی بود و سپاس از استادی که زندگی و سینما را همان طور که هست به ما می شناساند بی آنکه سلیقه اش را به خوردمان بدهد و از ما یکی بسازد شبیه خودش. خودمان بودیم و خودمان ماندیم، صاحب باورها و اندیشه هایمان. تجربه ای بس ژرف و شگرف که تا سال ها شیرینی اش را مزه مزه می کنیم و دست نمی کشیم از مشق شاگردی نزد استادی که اندیشه هایش در ذهن مان هم هست و هم نیست. و جمله استاد به سختی راه به پسِ افکارمان می برد”همه کتابا رو باید بخونین بعد باید همه رو بریزین دور و … کار خودتون رو بکنین.”

و هر چه در”نسیه و نقد”پیش تر می رویم، بیشتر گره می خوریم به اندیشه های روز اولمان از ساخت فیلمی مستند من باب مردی که شبیه کسی نیست و خودش است و همیشه خودش می ماند، پر صلابت.

ادای دین به استاد مسلم زندگی مان، فقط اندیشه گذرایی نبود برای آغاز پروژه ای مثل همه پروژه های دیگر … میثاقی بود داخلی برای قدردانی از مردی که هر آنچه داشت به ما می آموخت و مهمتر از همه بازی کردن نقش خودمان بود در همه لحظه های زندگی.”نسیه و نقد”در مورد منتقدی است که بی تردید سینما را می شناسد و دوستش دارد اما استادی اش حکایت دیگریست. شاگردی اش فقط ثبت نام اسمی و مالی نمی خواهد در دفتر بزرگ آموزشگاه. باید از زیر ذره بین تیزبین استاد رد شوی و یا بمانی و یا بروی. تجربه مرموز و پرجذبه شاگردی استاد می ماند برای شاگردها و آنها که به اذن استاد ماندند و نرفتند.”نسیه و نقد”پرتره ای از او را به تصویر می کشد، درست همان طور که هست، همان گونه که بوده … بی هیچ قضاوتی.

همه چیز برای ادای دین به استاد آغاز شد و تا اینجا آمد و سودای ادای دین همچنان در ذهن و روان ما جاری است و باقی.

و”نسیه و نقد”، ادای دین ماست به خسرو دهقان . . .

” نسیه و نقد “، پرتره ی مرجان گلستانی و پیام مستوفی دربارهٔ خسرو دهقان از منتقدین نسل دوم سینمای ایران است. تهیه کنندگی این فیلم که اولین مستند بلند دربارهٔ یک منتقد سینماست به عهده علی جویا بوده و بهرام دهقانی به عنوان مشاور پروژه در این فیلم همکاری داشته است. هم اکنون ۹۰ درصد فیلمبرداری این مستند به اتمام رسیده و محمد نجاریان تدوین آن را به صورت همزمان انجام می دهد.

ضمن این که مسعود کیمیایی، آیدین آغداشلو، رضا کیانیان، فریدون جیرانی، پوران درخشنده، فاطمه معتمد آریا، کیومرث پوراحمد، ابولحسن داودی، علیرضا داود نژاد، رسول صدر عاملی و…نیز با حضور در مقابل دوربین این مستند دربارهٔ این منتقد به صحبت پرداخته اند.

انتهای پیام/۵۵
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.