یادواره علمی ‘روژه گارودی’ برگزار می شود

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار معارف ایرنا از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این مراسم که روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد، آیت الله ‘محمدعلی تسخیری’ رییس مجمع جهانی تقریب مذاهبی اسلامی، حجج اسلام ‘علی اکبر رشاد’ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ‘عبدالحسین خسروپناه’ رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران سخنرانی خواهند کرد.

همچنین ‘رضا داوری اردکانی’ رییس فرهنگستان علوم، ‘علی بیگدلی’ استاد دانشگاه، ‘حمیدرضا آیت اللهی’ رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر ‘یحیی بنو’ اندیشمند خارجی از دیگر سخنرانان این یادواره خواهند بود.

مراسم یادبود علمی روژه گارودی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه پژوهشی فلسفه و حکمت ایران، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، معاونت پژوهش و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه فرهنگی اجتماعی صدرا، موسسه تاریخ معاصر ایران و کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.

پروفسور روژه گارودی در سال ‏۱۹۱۳ میلادی در شهر مارسی به دنیا آمد. پس از طی دوره دبیرستان، تحصیلات عالی خود را در رشته فلسفه تا اخذ درجه اگرگاسیون ادامه داد. سپس عضو کمیته مرکزی‏ حزب کمونیست فرانسه شد.

در سال های ۱۹۴۵ و ۱۹۵۱ میلادی به عضویت مجلس ‏موسسان، در ۱۹۵۶ میلادی به نمایندگی مجلس ملی فرانسه و در ۱۹۵۹ میلادی به ‏سناتوری مجلس سنای فرانسه انتخاب گردید.

گارودی در ۱۹۶۳ میلادی با نوشتن‏ رساله‌ای تحت عنوان ‘فرضیه مادی‌گرایانه شناخت’ به اخذ درجه دکتری در فلسفه نائل ‏آمد. در ۱۹۵۹ میلادی به دانشیاری دانشگاه کلرمون فران و در ۱۹۶۵ به استادی فلسفه در دانشگاه ‏پوآتیه منصوب گردید.

عضویت وی در برنامه گفت وگوی مسیحیت ـ کمونیسم در دهه ۱۹۶۰ میلادی او را به مسایل دینی علاقه مند کرد و به تدریج در دهه ۱۹۷۰ میلادی متمایل به مذهب کاتولیک شد.

بعدها با اسلام آشنا شد و در ۱۹۸۲ میلادی در ژنو تغییر دین خود به اسلام را اعلام کرد تا به گفته خودش ‘گمشده خود را در آن بیابد’ و نام ‘رجاء’ را برای خود برگزید.

روژه گارودی در کتاب خود با عنوان ‘اسلام، دین آینده’ گفته ‌است که اسلام در پذیرش مردمی که به توحید ایمان دارند، بیشترین سعه صدر را داشته است.

وی معتقد است که حضور پیروان دین‌های مختلف در محل پیدایش اسلام یعنی خاورمیانه، بزرگترین دلیلی است که برای سعه صدر اسلام در پذیرش فرهنگ‌ها و تمدن‌ها می‌توان عنوان کرد.

به نوشته گارودی، مسلمانان در صدر اسلام توانستند تمدن‌ها و فرهنگ‌های بزرگی در آسیا، آفریقا و اروپا را به هم پیوند دهند و فرهنگ و تمدن خود را قوی و واکسینه کنند.

در سال ۱۹۹۸ میلادی، یک دادگاه فرانسوی وی را برای انکار هولوکاست و افترای نژادی مجرم شناخت و به خاطر کتاب ‘اسطوره‌های بنیانگذار سیاست اسراییل’ که در سال ۱۹۵۵ میلادی نوشته بود، ۴۰ هزار دلار جریمه کرد.

این اندیشمند مسلمان فرانسوی ۲۴ خرداد ماه در سن ۹۹ سالگی در پاریس درگذشت.

فراهنگ ** ۱۰۰۳ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۱۷۷۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.