یارانه نقدی ۳ برابر مبلغ مقرر پرداخت شده است

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه ۳ برابر مبلغی که باید به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شد تا کنون پرداخت شده است…

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه ۳ برابر مبلغی که باید به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شد تا کنون پرداخت شده است، گفت: دولت با حذف دهک‌های پردرآمد می‌تواند طبق قانون طرح هدفمندی یارانه‌ها را در فاز دوم دنبال کند.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌‌و گو باخانه ملت، با بیان این مطلب که طرح هدفمندی یارانه‌ها زمانی اجرا شد که دولت ورشکست شده بود و از قیمت تمام شده حامل‌های انرژی سوبسید به مردم می‌پرداخت، افزود: پرداخت سوبسید با هدف کاهش فشار قیمتی به مردم پرداخت می‌شد این در حالی است که دولت به جایی رسید که دیگر توانایی پرداخت آن را نداشت که این امر سبب تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اقدام دولت دهم در خصوص حذف سوبسید‌ها، تصریح کرد: قرار نبود در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به همه پول نقد داده شود در دولت دهم مسئولان برای اینکه نارضایتی در بین مردم در خصوص حذف سوبسید‌ها رخ ندهد پول نقدی ماهانه به عنوان یارانه نقدی پرداخت کردند.

وی ادامه داد: جالب این است که بیش از حد مقرر نیز پرداخت نقدی یارانه صورت گرفته است، که این اثرات و تبعات بی شماری از جمله کسری منابع مالی، تورم و گرانی را سبب شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه ۳ برابر مبلغی که باید به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شد تا کنون پرداخت شده است، گفت: دولت با حذف دهک‌های پردرآمد می‌تواند طبق قانون طرح هدفمندی یارانه‌ها را در فاز دوم دنبال کند.

دولت شفاف سازی کند

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان این مطلب که دولت باید به وضوح از توانایی خود برای حمایت از دهک‌های کم‌ درآمد بگوید، تصریح کرد: باید با شفافیت دهک‌های مورد نظر را مشخص کرده و نحوه حمایت خود از آنان را نیز اعم از پرداخت نقدی باشد یا غیر نقدی تعیین کند.

وی با بیان اینکه دولت با کسری بودجه برای پرداخت یارانه نقدی به مردم مواجه شده است، گفت: تا سال دیگر بعید است دولت توانایی پرداخت یارانه نقدی به تمام اقشار جامعه را داشته باشد.

شیب هدفمندی تندتر شود

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به این سؤال که سیاست‌های دولت برای اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها چیست، عنوان کرد: در فاز دوم باید شیب هدفمندی یارانه‌ها تندتر شود و حذف بعضی دهک‌های پردرآمد مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر دولت در تلاش برای افزایش پرداخت نقدی و بالا بردن قدرت مالی مردم است باید پس از حذف سهم دهک‌های بالا آن را در بین اشخاص مستضعف پخش کند که هم اشخاص دهک‌های پایین سهم بیشتری دریافت کنند و هم دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی حذف شوند.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عنوان کرد: مجلس آمادگی لازم برای تعامل با دولت در خصوص پرداخت  ۴۱ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی در سال را دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: از طرف دیگر با افزایش نرخ حامل‌های انرژی و حذف بعضی از دهک‌های پردرآمد یارانه دریافتی اقشار آسیب پذیر نیز افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه دهک‌های اجتماعی پایین‌تر باید تقویت شوند تا متلاشی نشوند، گفت: در پرداخت یارانه نقدی به مردم باید اصل قانون دنبال شود تا نقصی در روند اجرای آن پدیدار نشود.

پرداخت از صندوق توسعه ملی به صورت وام

وی در پاسخ به این سؤال که دولت برای جبران کسری بودجه خود در خصوص پرداخت یارانه نقدی مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را دارد، تصریح کرد: اگر دولت مجبور شود و نتواند کسری درآمد خود را جبران کند برداشت از صندوق توسعه ملی صورت خواهد گرفت که آن به عنوان وام منظور می گردد.

وی گفت: در جریان هدفمند کردن یارانه‌ها قرار بود از محل  صرفه‌جویی در مصارف ۵۰ درصد یارانه پرداخت شود که در این صورت سهم هر نفر ۱۳ هزار تومان اعمال می‌شد و این در حالی است که چند برابر این رقم تاکنون پرداخت شده و کشور زیر یک بدهکاری کلان قرار دارد که متأسفانه مجبور به ادامه این روند نیز هست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه کسری درآمد دولت بایدبه هر طریقی تأمین شود، عنوان کرد: درامد‌های دولت یا باید از طریق درآمد حاصل از فروش نفت، درآمد‌های مالیاتی یا برداشت از صندوق توسعه ملی که به صورت قرض است تأمین شود.

وی گفت: پرداخت نقدی باید از محل درآمد‌های حاصل از هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شد که متأسفانه دولت دهم آن را لحاظ نکرد و بار عظیمی از مشکلات را بر دوش دولت یازدهم گذاشت.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان این مطلب که ۳ برابر مبلغی که باید به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شد تا کنون پرداخت شده است، گفت: در حال حاضر نیز با توجه به قولی که دولت یازدهم داده نمی‌توان این مبلغ را کاهش داد و باید تا پایان سال پرداخت یارانه نقدی دنبال شود.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.