یاران پیامبر(ص) چگونه انسان هایی هستند؟

یاران پیامبر از جمله بزرگترین انسان ها هستند و خصوصیت های خاصی داشتند. ما نیز می توانیم با یادگیری آداب آن ها به اصحاب پیامبر بپیوندیم.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، وبلاگ شهرک رمضان در آخرین نوشته اش به توصیف یاران پیامبر پرداخته است و شرح این افراد را بدنی صورت یاد می کند:

(و الذیـن معه اشداء على الکفار رحماء بینهم ) – این جمله نیز مرکب است از مبتدا و خبر. پـس کـلام در ایـن صـدد اسـت کـه مـؤ مـنین به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله وسلّم ) را تـوصـیـف کـند، و (شدت ) و (رحمت ) که دو صفت متضاد است از صفات ایشان شمرده شده . و جمله (اشداء على الکفار) را مقید کرد به جمله (رحماء بینهم ) تا توهمى که مـمـکـن بـود بشود دفع کرده باشد، و دیگر کسى نپندارد که شدت و بى رحمى نسبت به کـفـار، بـاعـث مـى شـود مـسـلمـانـان بـه طـور کـلى و حـتـى نـسـبـت بـه خـودشـان هـم سنگدل شوند لذا دنبال (اشداء) فرمود (رحماء بینهم ) یعنى در بین خود مهربان و رحیمند. و این دو جمله مجموعا افاده مى کند که سیره مؤ منین با کفار شدت و با مؤ منین رحمت است .

(تـراهـم رکـعـا سـجدا) – کلمه (رکع ) و همچنین کلمه (سجد) جمع راکع و ساجد اسـت . و مراد از اینکه فرمود: مؤ منین را راکع و ساجد مى بینى این است که مؤ منین نماز مى خـوانـنـد. و کـلمـه (تـراهـم ) اسـتـمـرار را مـى رسـانـد. و حـاصـل مـعـناى جمله این است که : مؤ منین مستمر در خواندن نمازند. و جمله مورد بحث خبر دوم است براى مبتداى گذشته ، یعنى کلمه (و الذین معه ).

(یـبـتـغـون فضلا من اللّه و رضوانا) – کلمه (ابتغاء) که مصدر (یبتغون ) است بـه مـعـنـاى طـلب اسـت . و کـلمـه (فضل ) به معناى عطیه است که در اینجا منظور از آن ثواب است . و کلمه (رضوان ) به معناى خشنودى است ، همچنان که کلمه (رضا) به این معنا است ، ولى کلمه رضوان در رساندن این معنا بلیغ ‌تر است .

در جـمله مورد بحث دو احتمال هست : یکى اینکه بیانى باشد براى نتیجه اى که از رکوع و سـجـود خـود در نـظـر دارنـد کـه در ایـن صـورت مـنـاسـب تـر آنـسـت کـه جـمـله ، حال از ضمیر مفعول یعنى ضمیر (هم ) در جمله (تراهم ) باشد. دیگر اینکه بیانى باشد براى نتیجه زندگى مؤ منین به طور کلى ، همچنان که ظاهرش هم همین است ، آن وقت در این صورت این جمله نیز خبر سومى مى شود براى (و الذین معه ).

منبع: تفسیر المیزان، ج۱۸، در ذیل تفسیر آیه ی ۲۹ سوره مبارکه فتح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.