یارگیری جشنواره‌های ضدایرانی با جایزه به گلشیفته فرهانی و فیلم «یک خانواده محترم»

با حضور نیکی کریمی صورت گرفت/

سینماپرس-گروه سینما/جشنواره ضد ایرانی ابوظبی یکشنبه شب به فیلم «یک خانواده محترم» و گلیشفته فراهانی جایزه داد و در این جشنواره آنان از سینمای ایران معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، کمیته‌های داوران ششمین دوره این جشنواره اسامی برندگان مروارید سیاه در بخش‌های مختلف را اعلام کرد.

بنابر این گزارش اسامی برندگان «مروارید سیاه» این جشنواره در بخش‌های مسابقه فیلم‌های بلند داستانی، مسابقه افق‌های نو، مسابقه فیلم‌های مستند بلند، مسابقه فیلم کوتاه و مسابقه فیلم‌های اماراتی ارائه شده است.

در بخش فیلم‌های بلند داستانی فیلم «آراف» به کارگردانی «یشیم اوسطاولو» ساخت مشترک ترکیه، آلمان و فرانسه به «مروارید سیاه» دست یافت.

همچنین در بخش «افق‌های نو» جایزه مروارید سیاه به فیلم ضد ایرانی «یک خانواده محترم» اعطا شد و جایزه ویژه کمیته داوران آن به فیلم «وحشی‌های منطقه جنوبی» از آمریکا رسید و همچنین بهترین فیلم عربی نیز «آنگاه که تو را دیدم» به کارگردانی «آن ماری جاسر» از فلسطین بود.

یک خانواده محترم به گفته محمد آفریده تهیه کننده آن محصول مشترک ایران و فرانسه است و حضورش در این جشنواره که شهرت ضدایرانی دارد از سوی تهیه کننده فرانسوی بوده است.

پیش از این مسعود بخشی کارگردان فیلم و آفریده طی مصاحبه هایی جداگانه با رسانه های ایرانی اعلام کردند که در این جشنواره شرکت نکرده اند و حضور فیلم بدون هماهنگی با آنان بوده است.
 
این در حالی است که امروز سیمافیلم از این فیلم شکایت کرده که از نام این مرکز در تیتراژ فیلم  سوءاستفاده شده و سیمافیلم به هیچ وجه تهیه کننده کار نیست. آفریده در پاسخ به سیمافیلم به قراردادی در این زمینه اشاره کرده اما هنوز آن را ارئه نکرده است.

بهترین بازیگر مرد و زن نیز به ترتیب به «سورین مالینگ» از دانمارک به خاطر فیلم «گروگانگیری» و «گلشیفته فراهانی» به خاطر بازی در فیلم «سنگ صبور» انتخاب شدند.

بنابر این گزارش در بخش فیلم مستند مروارید سیاه به فیلم «جهان از آن ما نیست» به کارگردانی «مهدی فیلفیل» رسید و در بخش فیلم کوتاه فیلم «۹ واکسن» به کارگردانی «ایار سعید» از آرژانتین برگزیده شد.

فیلم «سنگ صبور» به کارگردانی «عتیق رحیمی» که «گلشیفته فراهانی» به دلیل بازی در آن برنده جایزه شد چهره‌ای نادرست و سیاه از افغانستان به تصویر می‌کشد که این بازیگر ایرانی در آن نقش همسر یک پیرمرد افغان را بازی می‌کند که در جریان این فیلم به اقدامات غیراخلاقی دست زده است.

برپایه این گزارش فیلم «یک خانواده محترم» نیز که جایزه مروارید سیاه جشنواره ضدایرانی ابوظبی را دریافت کرد مخلوطی از فیلم‌های سیاه‌نمایی کارگردانانی چون بهمن قبادی، سمیرا مخملباف و سایر خالقان فیلم‌های سیاه‌نمایی از ایران و معجونی از توهین به ایران و ایرانی، شهادت و خانواده شهدا، انقلاب، ایران و هر آن چیزی است که در این کشور ارزش قلمداد می‌شود.
واکنش‌ها پس از اکران این فیلم در ابوظبی که بدون اصلاحات اعلام شده از سوی کارگردان و تهیه‌کننده بوده است، نشان از آن دارد که بینندگان این فیلم از اینکه چنین فیلمی در ایران ساخته شده است ابراز تعجب کرده‌اند.

 سایت جشنواره ابوظبی از اهدای جایزه مروارید سیاه در بخش افق های جدید به فیلم «یک خانواده محترم» به کارگردانی مسعود بخشی به عنوان فیلمساز ایرانی خبر داد.
این  در حالی است که این جشنواره گلشیفته فراهانی، را به عنوان بازیگر سوپر استار ایرانی معرفی کرد و وی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در افق های جدیدی را برای نقش خود در فیلم «سنگ صبر» کارگردان افغانستان به کارگردانی عتیق رحیمی برنده شد.

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۷۸۴۱


شبکه خبری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.