یازده استان در ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده مشارکت دارند

‘علیرضا تابش’ پنج شنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه آمار دقیقی از واحدهای مسکونی خسارت دیده شهری وجود ندارد ، افزود: برای مشخص شدن میزان خسارت واحدهای مسکونی شهری از کارشناسان سازمان نظام مهندسی استفاده می کنیم.

وی تعداد واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده از حادثه زلزله را نیز حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی اعلام کرد که بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت به آنها وارد شده است.

تابش با اشاره به اینکه افراد خسارت دیده با مراجعه به شهرداری ها بدون پرداخت وجهی مجوز ساخت و با معرفی به بانک ها، تسهیلات بازسازی مسکن های خود را دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: ۲۰ میلیون تومان وام برای ساخت و ۱۰ میلیون تومان وام برای تعمیرات به آسیب دیدگان پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه در دو هفته آینده کار آوار برداری تمام می شود، گفت: تاکنون پی کنی ۳۰۰ واحد مسکونی آغاز شده است.

رئیس بنیاد مسکن در ادامه اظهار داشت: تاکنون ۱۵۰۰ تن میلگرد به مناطق زلزله زده ارسال شده و شنبه هفته آینده نیز سه هزار تن دیگر به این مناطق ارسال و مان روستائیان توزیع خواهد شد.

تابش با تاکید براینکه ستاد ویژه ای در وزارت صنایع برای تامین مصالح مورد نیاز مناطق زلزله زده تشکیل شده است، گفت: سه هزار واحد پیش ساخته نیز از استان خراسان رضوی به مناطق زلزله زده ارسال می شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه اظهار داشت: پنج هزار اسکلت آماده ساختمانی برای واحدهای مسکونی خسارت دیده خریداری شده و در حال حمل به مناطق زلزله زده است.

علی اکبر آقایی با بیان اینکه برای تسریع در آواربرداری نیز از امروز ماشین آلات بیشتری به این مناطق اعزام شده است، اضافه کرد: با بررسی های انجام شده ساخت و سازهای جدید روی گسل های فعال آذربایجان شرقی انجام نخواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: مردم برای کمک به ساخت مدارس و واحدهای مسکونی اعلام آمادگی کرده اند و وزارت آموزش و پرورش و وزارت مسکن هم در این زمینه فعال شده اند.

وی با بیان اینکه وسعت این زلزله چهارهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع بوده است، گفت: بیش از ۳۰۰ منطقه در این زلزله آسیب دیده اند.

آقایی همچنین از پرداخت وام قرض الحسنه با تنفس سه ساله و بازپرداخت ۱۵ ساله به آسیب دیدگان خبر داد و افزود: دو میلیون تومان وام بلاعوض نیز به زلزله زدگان پرداخت خواهد شد.

**شبد** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۸۹۸۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.