یازده کشور دیگر از تحریم‌ها معاف شدند

چکیده: دیروز ایالات متحده اعلام کرد که ژاپن و ده کشور اروپایی به دلیل کاهش واردات نفت از ایران از تحریم‌های مالی این کشور معاف شده‌اند. این کشورها یک فرصت ۱۸۰ روزه برای کاهش واردات نفت از ایران دریافت کرده‌اند.

دیروز ایالات متحده اعلام کرد که ژاپن و ده کشور اروپایی به دلیل کاهش واردات نفت از ایران از تحریم‌های مالی این کشور معاف شده‌اند. این کشورها یک فرصت ۱۸۰ روزه برای کاهش واردات نفت از ایران دریافت کرده‌اند.
 دیروز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، خبر داد، در گزارشی که به کنگره داده، اعلام نموده که معافیت از تحریم‌ها به مؤسسات مالی و پولی کشورهای بلژیک، ژاپن، بریتانیا، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، مجارستان و اسپانیا تسری داده شده است و این کشور‌ها، فرصت ۱۸۰ روزه برای کاهش واردات نفت از ایران از سوی ایالات متحده دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که پیش از این نیز این کشور‌ها در ماه مارس برای نخستین بار از تحریم‌های نفتی و مالی علیه کشورمان معاف شده بودند و ایالات متحده فرصتی برای کاهش واردات نفت از ایران به این کشور‌ها داده بود تا با این کار، از تحریم‌های مالی ایالات متحده در امان بمانند.

کلینتون گفته است: مفتخرم که اعلام کنم کشورهای نامبرده، به دلیل کاهش واردات نفت در این مدت از ایران از تحریم‌ها معاف شده‌اند. ما فشارهای بسیاری بر حکومت ایران وارد می‌کنیم و به همراه متحدانمان ادامه این فشار‌ها را افزایش می‌دهیم تا ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد.

وی ادامه داد: ایالات متحده مصمم است که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند و در این راه از یک سیاست دوسویه (فشار و دیپلماسی) بهره می‌گیرد.

این در حالی است که پیش از این و در ماه ژوئن نیز کشورهای، چین، سنگاپور، مالزی، تایوان، سریلانکا، ترکیه، هند، کره جنوبی و آفریقای جنوبی از تحریم‌ها معاف شده بودند و یک فرصت ۱۸۰ روزه به آن‌ها در این راستا داده شده بود.

گویا، همزمان با اعلام و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران در ماه آگوست و فشار بر ایالات متحده از سوی رژیم صهیونیستی برای اقدام به گزینه نظامی علیه ایران، آمریکا بیش از هر چیز می‌خواهد هرچه بیشتر کشورهای مشتری نفت ایران را در همراهی با تحریم‌ها یاری کند و دادن چنین معافیت‌هایی، نشان دهنده آن است که بسیاری از این کشور‌ها، قادر به قطع یکباره واردات نفت از ایران نیستند.

بر پایه گزارش‌ها، چین به عنوان یکی از مشتریان بزرگ نفتی ایران در دو ماه گذشته، واردات نفت خود از ایران را افزایش داده و این در حالی است که هند، کره جنوبی و ژاپن نیز با ارائه بیمه نامه‌های دولتی برای نفتکش‌های ایرانی، مجموع واردات خود را افزایش داده یا از سر گرفته‌اند.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.