یافته‌های تازه درباره رادیوداروها

۲۱ آبان ،

سلامت > عمومی– رادیوداروها که رادیونوکلئید نامیده می‌شوند دارو‌های رادیواکتیوی می باشند که از آنها جهت درمان سرطان‌هایی مثل سرطان تیروئید، سرطانی که در دیواره قفسه سینه عود می‌کند و درد ناشی از انتشار یافتن سرطان به استخوان (متاستاز استخوانی) استفاده می‌کنند. رایج‌ترین رادیوداروها، ساماریوم۱۵۳ (کوادرامت) و استرونسیوم ۸۹ (متاسترون) می باشند.

این داروها توسط مراکز معتبر بهداشتی جهان برای تسکین درد ناشی از متاستاز استخوان مورد تأیید قرار گرفته‌اند. هر دو دارو معمولاً به‌صورت تزریق وریدی سرپایی و گاهی نیز برای تکمیل پرتودرمانی خارجی تجویز می‌شوند. از انواع دیگر رادیوداروها مانند فسفر ۳۲، رادیوم ۱۸۶ و نیترات گالیوم به این میزان استفاده نمی‌کنند. انواع دیگری از داروهای پرتوزا هنوز در دست بررسی می باشند و استفاده از فزون‌گرمایی (کاربرد گرما همراه با پرتودرمانی) نیز درحال مطالعه است. پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند که ترکیب گرما و پرتودرمانی بر بعضی از تومور‌ها تأثیر بیشتری می‌گذارد.

پژوهشگران در حال مطالعه پادتن‌های نشاندارشده با مواد رادیواکتیو می باشند تا پرتو مستقیماً به محل سرطان برسد (ایمن پرتودرمانی). پادتن‌ها پروتئین‌های بسیار اختصاصی‌ای می باشند که بدن در مقابله با آنتی‌ژن (موادی که دستگاه ایمنی بدن آنها را بیگانه می‌داند) تولید می‌کند. بعضی سلول‌های تومور آنتی‌پان‌‌های بخصوصی دارند که سبب تولید پادتن‌های مختص تومور می‌شوند. تعداد بی‌شماری از این پادتن‌ها را در آزمایشگاه می‌سازند و به مواد رادیواکتیو می‌افزایند (فرایندی که نشاندارکردن با رادیوایزوتوپ نام دارد). پادتن‌ها به‌محض تزریق به بدن، رد سلول‌های سرطانی را می‌گیرند و این سلول‌ها با پرتودهی از بین برده می‌شوند. این راهکار خطر آسیب پرتودرمانی به سلول‌های سالم را کاهش می‌دهد. موفقیت این روش به تشخیص مواد رادیواکتیو مناسب و تعیین میزان دوز قابل اطمینان و مؤثر پرتودهی بستگی دارد.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.