یا طرح عنان یا ارسال تجهیزات

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت: بدون پایان دادن به کمک‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های مسلح و شبه‌نظامی در سوریه، پایان خشونت‌ها و اجرای طرح صلح کوفی عنان غیرممکن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک پس از پایان نشست فوق‌العاده اعضای شورای امنیت خاطرنشان کرد: مذاکرات اخیر بین رئیس جمهوری سوریه و کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه در محیطی سازنده برگزار شد و در این مذاکرات طرف سوری تعهد راسخ خود را به اجرای طرح صلح شش ماده‌ای عنان بار دیگر اعلام کرد.

وی افزود: موفقیت طرح صلح کوفی عنان بستگی زیادی به توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه دارد و ضرورت دارد که جامعه بین‌المللی تعهد و اراده خود را در راه تکمیل طرح صلح شش ماده‌ای عنان نشان دهد.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، الجعفری گفت: رئیس جمهوری سوریه و کوفی عنان درباره راههای موثر درکاهش خشونت‌ها در سوریه و ایجاد امنیت در این کشور گفت وگو کرده‌اند.

کوفی عنان هم در سخنان خود در شورای امنیت همانند دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره‌ای به فصل هفت منشور ملل متحد و یا پایان ماموریت نیروهای این سازمان در سوریه نکردند و هر دو آنها کمک به مردم سوریه و دولت این کشور برای تکمیل طرح صلح عنان تاکید کردند.

نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه گفت: کسانی که بر روی طرف‌های درگیر در سوریه تاثیرگذار هستند باید از این نفوذ و تاثیر خود در جهت کمک به طرح عنان و مردم سوریه استفاده کنند و طرح صلح وی را تکمیل کنند و بدون پایان دادن به کمک‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های مسلح در سوریه، تصور پایان خشونت‌ها غیرممکن خواهد بود.

بشار الجعفری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای شبه‌نظامی خارجی در سوریه گفت: ما از ابتدای درگیری‌ها درباره وجود یک جناح سوم از شبه‌نظامیان که با دولت سوریه می‌جنگیدند، هشدار دادیم اما بعضی از اعضای شواری امنیت و بعضی از کشورها این موضوع را رد کردند اما امروز خود دبیرکل سازمان ملل وجود یک جناح سوم از شبه‌نظامیان را در درگیری‌های سوریه تایید کرد.

در حال حاضر سوئیس تایید کرده است که نارنجک‌ها و اسلحه‌های ساخت این کشور در درگیری‌های سوریه مورد استفاده قرار گرفته و اعلام کرده این تسلیحات به امارات عربی متحده صادر شده بود.

وی خاطرنشان کرد: اعلام می‌کنیم آنهایی که از گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه حمایت مالی و نظامی کرده‌اند، باید این حرکت خود را متوقف سازند و در جهت تقویت گفت‌وگو در میان تمامی جناح‌ها در سوریه حرکت کنند که این موضوع می‌تواند به بازگشت امنیت به سوریه و ساخت آینده‌ای جدید برای مردم این کشور کمک کند.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.